24 mei 2004
Mercedes-Benz G-Klasse

Mercedes-Benz G-Klasse

Mercedes-Benz G-klasse viert 25 jarig bestaan

24 mei 2004 | Precies 25 jaar geleden beleefde de Mercedes-Benz G-Klasse zijn premiere tijdens een perspresentatie in Zuid-Frankrijk. Sindsdien is de robuuste terreinwagen niet minder dan 175.000 maal gebouwd en verkocht. Zijn karakteristieke ontwerp, dat gedurende deze 25 jaar onveranderd is gebleven, en zijn techniek hebben ervoor gezorgd dat de G-Klasse al lang de status van klassieker heeft bereikt. Niet alleen in Europa, ook in Azie, Australie en Amerika is de G-Klasse populair.

Het ontwikkelingsproces van de G-Klasse begon in 1972 toen het toenmalige Daimler-Benz-concern een samenwerkingsovereenkomst sloot met Steyr-Daimler-Puch, gevestigd in de Oostenrijkse stad Graz. Het Oostenrijkse bedrijf was gespecialiseerd in zware terreinvoertuigen. In 1975 werd het groene licht gegeven voor serieproductie van de nieuwe G-Klasse. Tegelijkertijd werd gestart met de bouw van een nieuwe fabriek in Graz, waar de G-Klasse tot op de dag van vandaag wordt gebouwd, en nog steeds voor een aanzienlijk deel met de hand door gespecialiseerde vakmensen.

In het voorjaar van 1979 beleefde de G-Klasse zijn marktintroductie, aanvankelijk met een keuze van vier motoren, qua vermogen uiteenlopend van 53 kW (72pk) tot 110 kW (150 pk) en met de carrosserievarianten Cabriolet, Station Wagon met lange wielbasis en Station Wagon met korte wielbasis. Het huidige leveringsprogramma van de Mercedes-Benz G-Klasse omvat vijf modellen inclusief drie versies met achtcilindermotoren.

Mercedes-Benz G-Klasse

Ook 25 jaar na de introductie blijkt de Mercedes-Benz G-Klasse niets van zijn populariteit te hebben verloren. Integendeel: de afzet van het model bereikte zijn hoogtepunt in het jaar 2002 met een verkoop van 8700 eenheden wereldwijd. In het jaar ervoor werden er 7500 G-Klasses afgeleverd, een groei van 87% ten opzichte van 2000. Deze groei valt vooral te verklaren door de sterk gestegen belangstelling voor de G-Klasse in de Verenigde Staten, waar de G-Klasse sinds november 2001 op de markt is. In Europa nam de verkoop van de G-Klasse met 26 procent toe ten opzichte van 2000. In Australie en Azie bedroeg de groei meer dan 30 procent.

Van meet af aan was de G-Klasse bedoeld om zelfs in het zwaarste terrein zijn weg te banen. De basis van de terreinwagen bestaat uit een ladderframe van gesloten lengteprofielen en dwarsverbindingen, wat zorgt voor stevigheid. Aan dit frame zijn stevige assen met grote schroefveren en lang veerweg verbonden. De klim- en terreinkwaliteiten van de G-Klasse spreken voor zich: hellingen tot 80 procent, een maximale hellingshoek van 54 procent, 21 centimeter bodemvrijheid en een in- en uitloophoek van 36 resp. 27 graden.

Sinds het begin van de serieproductie van de G-Klasse in 1979 is het concept dat ten grondslag ligt aan dit model onveranderd gebleven. Wel hebben de technici van Mercedes-Benz de auto constant verbeterd en aangepast met het oog op techniek en veiligheid. In 1981 werden automatische transmissie en airconditioning leverbaar. Sinds 1990 wordt de G-Klasse standaard geleverd met permanente vierwielaandrijving, sperdifferentielen op de voor- en achteras en een volledig sperrend differentieel in het midden. In 2001 werd de standaarduitvoering uitgebreid met het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP, de elektronisch geregelde tractiecontrole 4ETS en het Brake Assist System.

Mercedes-Benz G-Klasse

Medio dit jaar komt er een nieuw topmodel van de G-Klasse in de vorm van de G 55 AMG, voorzien van een V8-motor met compressor, goed voor een vermogen van 350 kW (476 pk) en een maximum koppel van 700 Nm, beschikbaar vanaf 2.650 omw./min. Ten opzichte van het voorgaande model, aangedreven door een atmosferische V8-motor, betekent dat 34 procent meer vermogen en 32 procent meer koppel. Zowel op de weg als in het terrein kan er met de G 55 AMG derhalve uit een enorm krachtreserve worden geput. Met zijn acceleratie van 0-100 km/u in 5,6 seconden en zijn topsnelheid van 210 km/u kan de G 55 AMG zelfs de vergelijking met menig sportwagen aan.