19 mei 2004
Renault Modus

Renault Modus

Renault Modus definitief in productie

19 mei 2004 | Renault breidt het leveringsprogramma uit met de Modus. Een nieuw model waarmee Renault in aanvulling op de Twingo en Clio een grotere wil gaan spelen in de marktsegmenten A en B. De Modus is al vanaf najaar 2004 leverbaar. De Modus combineert een grot interieurruimte met compacte buitenmaten. De Modus heeft dezelfde stijl als de andere compacte Renaults.

De Modus moet een alternatief vormen voor de hatchbacks in de A- en B-segmenten met een opvallend ruimteaanbod. Het glasoppervlak is groot. Daarbij zorgen de als optie leverbare glazen zonnedaken, elektrisch of handmatig bediend, voor veel licht in het interieur. De Modus is 3.792 mm lang en daarmee slechts 19 mm langer dan de Clio. Het efficiente gebruik van de beschikbare ruimte en de variabele indeling van het interieur zijn eigenschappen die vergelijkbaar zijn met een MPV. De achterbank is verschuifbaar en biedt naar keuze twee of drie zitplaatsen. De achterklep is horizontaal gedeeld voor een optimale bereikbaarheid van de bagageruimte. Een bijzonder optie is een speciaal voor de Modus ontwikkelde fietsendrager.

Renault Modus

Het onderstel van de Modus is afgeleid van de Megane. De Modus is leverbaar met drie zestienkleps benzinemotoren (1.2, 1.4, en 1.6) en de twee 1.5 liter dCi diesels met 65pk en 80pk. Op korte termijn wordt het aanbod uitgebreid met twee diesels die voldoen aan de emissienorm Euro IV. De handgeschakelde versnellingsbakken zijn identiek aan de Megane, met op de Modus aangepaste overbrengingsverhoudingen. De 1.6-16V motor is ook met een automatische transmissie leverbaar. De Modus heeft servicebeurten om de 30.000 km voor alle versies met benzinemotor en om de 20.000 km voor de diesels.

Aangezien de Modus vrijwel uitsluitend is bestemd voor de Europese markt zal de auto in slechts één fabriek worden gebouwd, in het Spaanse Valladolid. Deze fabriek is volledig geintegreerd in Renaults bedrijfsorganisatie in Europa, die als doel heeft om in elke fabriek slechts één type platform te laten verwerken. De Valladolid fabriek is om verschillende redenen gekozen. In 2002 was het een van de meest productieve fabrieken in Europa, scoorde het hoogste binnen de Renault groep en het op een na hoogste in totaal, na de Nissan fabriek in Sunderland.