19 mei 2004
 

Mercedes-Benz SLR McLaren

Productie Mercedes-Benz SLR McLaren gestart in Woking

19 mei 2004 | Op 12 mei werd het McLaren Technology Center officieel geopend door de Britse koningin Elisabeth. Het centrum is het nieuwe hoofdkwartier van de McLaren Group, waarin DaimlerChrysler een belang van 40 procent heeft. Circa 140 medewerkers maken hier tot 500 Mercedes-Benz SLR McLarens per jaar. Van de in totaal 22.500 vierkante meter van het complex zijn er 4.000 bestemd voor de productie van de supersportwagen. In het McLaren Technology Center, ontworpen door de architect Lord Norman Foster, is ook het Formule 1-Team McLaren Mercedes gehuisvest, alsmede de afdelingen McLaren Electronic Systems, McLaren Marketing en McLaren Applied Technologies.

De Mercedes-Benz SLR McLaren, de "Silberpfeil" van de 21e eeuw, wordt vervaardigd uit high-tech componenten die door specialisten van Mercedes-Benz en McLaren worden gemaakt. De 460 kW/626 pk sterke V8-motor komt van Mercedes-AMG GmbH in het Duitse Affalterbach. De carrosserie van koolstofvezel wordt gemaakt bij McLaren Composites in Portsmouth, zo'n 100 kilometer van Woking. In het nieuwe McLaren Technology Center vindt de uiteindelijke assemblage van de Mercedes-Benz SLR McLaren plaats op een productiestraat van 80 meter lang met negen stations. Tussen de stations zijn kwaliteitscontroles, terwijl het assemblageproces wordt afgerond met een test op de rollenbank en een uitgebreide rijtest voor de afstelling van het chassis. Pas wanneer de kwaliteitsinspecteur en de testrijder het groene licht gegeven hebben, mag de auto worden afgeleverd.

Bij het McLaren Technology Center worden voor het eerst high-tech materialen uit de luchtvaart en Formule 1 gebruikt voor serieproductie van het chassis en de carrosserie. De portieren, de achterklep en de carrosserie van de SLR zijn gemaakt van koolstofvezel-composietmateriaal. Vroeger was de vervaardiging van dit materiaal een tijdrovend proces, maar in samenwerking met de experts van het Mercedes-Benz Technology Center in Sindelfingen heeft McLaren een nieuw geoptimaliseerd productieproces ontwikkeld, gebaseerd op ervaringen uit de textielindustrie. Hierdoor wordt veel tijd bespaard.

Mercedes-Benz SLR McLaren

Ook voor de productie van de hoedenplank is een geavanceerde methode ontwikkeld. Dit onderdeel heeft een vrij gecompliceerde structuur met diverse openingen, maar kan niettemin geheel geautomatiseerd uit een stuk worden gemaakt. Om dit te bereiken kozen Mercedes-Benz en zijn partners voor de Sheet Molding Compound (SMC)-methode, verbeterd tot "Advanced SMC". Het voordeel is dat de matten van koolstofvezel niet langer met de hand gemaakt worden, maar met behulp van machines. Deze matten worden wederom door machines op de juiste positie gelegd en gesneden, waarna onder hoge temperatuur het ruwe materiaal in de gewenste vorm wordt geperst. Mercedes-Benz is de eerste autofabrikant die gebruik maakt van componenten die met behulp van de "Advanced SMC"-methode zijn geproduceerd.

Net zoals bij de sportieve modellen van Mercedes-AMG geldt ook voor de Mercedes-Benz SLR McLaren het "een man, een motor"-principe. De 5,5 litermotor van de Mercedes-Benz SLR McLaren wort gemaakt in een speciale hal in de fabriek van Mercedes-AMG in Affalterbach. De voornaamste reden om te kiezen voor Mercedes-AMG als motorenbouwer is de lange staat van dienst van deze gespecialiseerde onderneming op het gebied van high-performance en competitiemotoren. De handtekening van de verantwoordelijke ingenieur staat gegraveerd in het motorblok, een garantie voor opperste kwaliteit en zorg.