11 mei 2004
 

Mercedes-Benz CLK

Mercedes-Benz maakt prijs CLK DTM AMG bekend

11 mei 2004 | Mercedes-Benz baarde eerder deze maand opzien met de aankondiging dat de DTM-versie van de Mercedes-Benz in een beperkte serie als straatuitvoering op de markt zal worden gebracht. Een blik op de racetechnologie van deze auto laat geen enkele twijfel over de sportieve ambities van deze bijzondere CLK, een directe afgeleide van de succesvolle racetoerwagen waarmee Bernd Schneider vorig jaar de kampioenstitel in de DTM behaalde en Christijan Albers als tweede eindigde en in totaal vier races won. Mercedes maakt nu bekend dat de CLK DTM AMG € 332.600,- zal gaan kosten.

Evenals bij de raceversie zijn alle aspecten van de auto gericht op het leveren van topprestaties. Zo zijn tal van carrosseriedelen vervaardigd uit het stevige, maar extra lichte koolstofvezel-composietmateriaal CFK. De achtervleugel zorgt bij hoge snelheden voor extra neerwaartse druk, hetgeen bijdraagt tot een betere wegligging. Bij 200 km/u bedraagt de neerwaartse druk op de achteras bijvoorbeeld 36 kg.

De achtcilindermotor, met een cilinderinhoud van 5,5 liter en tussenkoeler, bevat talrijke onderdelen uit de racerij. Met een vermogen van 428 kW/582 pk en een maximum koppel van 800 Nm, beschikbaar bij 3500 omw./min. levert de AMG V8-motor prestaties die de auto het predikaat van een echte supersportwagen geven. Opmerkelijk is het koppel: al bij 2000 omw./min. is er 690 Nm beschikbaar, bij 500 toeren meer wordt de grens van 750 Nm overschreden. De prestaties zijn van hetzelfde niveau: acceleratie van 0-100 km/u in 3,9 seconden, 0-200 km/u in 10,9 seconden en de sprint van 60-120 km/u in 3,8 seconden. De elektronisch begrensde topsnelheid bedraagt 320 km/u.

Bij de constructie van de motor is geput uit de ruim 35 jaar race ervaring van AMG. Als basis werd de motor uit de Mercedes-Benz SL 55 AMG gebruikt. De behuizing van de krukas werd extra verstevigd, de zuigers zijn gesmeed en bestaan uit een speciaal warmte- en drukbestendig materiaal. Het langere openingsinterval van de nokkenassen zorgen voor een betere vulling van de verbrandingskamers, terwijl in combinatie met de nieuwe spruitstukken en het nieuwe AMG sportuitlaatsysteem de uitlaatgas-tegendruk aanmerkellijk wordt verminderd. De verbeterde toevoer van de inlaatlucht zorgt voor een betere luchtcirculatie in de cilinderkoppen en dankzij de hoger draaiende schroefcompressor is de druk verhoogd van 0,8 tot 0,85 bar. Bovendien is de elektronica van de motor aangepast aan de gewijzigde karakteristiek.

Mercedes-Benz CLK

Ook de koeling van de achtcilindermotor werd verbeterd: de water-tussenkoeler met lage-temperatuurcirculatie heeft extra, in de grille geintegreerde koelers, die effectief reageren op temperatuurpieken. De links geplaatste krachtige motoroliekoeler houdt de temperatuur van de olie ook bij hoge belasting laag. De klank van de AMG-motor verraadt ook een sportief karakter. Moderne uitlaatgastechnologie met twee voor- en twee hoofdkatalysatoren zorgt ervoor dat de CLK DTM AMG zonder problemen aan alle emissie-eisen voldoet.

Naast de standaard brandstoftank met een inhoud van 62 liter beschikt de AMG-coupe over een extra tank van 30 liter, die boven de achteras is geplaatst. Ook de accu en de ruitensproeierinstallatie werden achterin aangebracht. Al deze maatregelen leidden tot een gewichtsverdeling van 54 procent op de vooras en 46 procent op de achteras. De Mercedes-Benz CLK DTM AMG is voorzien van een vijftraps automatische transmissie met AMG SPEEDSHIFT-technologie. Geschakeld wordt met flippers aan het stuur. De gekozen versnelling wordt op een display op het dashboard aangegeven. Naar keuze kan de auto ook in de automaatstand gereden worden.

In het interieur toont de CLK DTM AMG het karakter van een raceauto dankzij diverse onderdelen van koolstofvezel. De uit CFK-koolstofvezel vervaardigde met leer beklede AMG sportkuipstoelen bieden samen met de vierpuntsgordels zijdelingse steun voor bestuurder en passagier. De pedalen en het AMG sportstuurwiel zorgen voor controle over de auto. Via twee knoppen op het stuurwiel kunnen gegevens van de boordcomputer worden opgeroepen.

Mercedes-Benz CLK
 
Websitewww.mercedes.nl
Meer informatie
Deel via