21 april 2004
 

Hyundai Elantra

Hoge score bij Amerikaanse crashtest voor Hyundai

21 april 2004 | De Amerikaanse National Highway Traffic and Safety Administration heeft de botsveiligheid van de Hyundai Elantra en de XG beloond met de hoogste score van vijf sterren. De Amerikaanse instantie voerde NCAP-botsproeven uit waarbij de auto's met een snelheid van 56 km/u tegen een niet vervormbare barriere rijden.

De vierdeurs Elantra sedan en de vijfdeurs hatchback ontvingen een waardering van vijf sterren voor de bestuurdersveiligheid, zowel bij de frontale botstest als de bij de gesimuleerde aanrijding in de flank. Sensoren op de dummy's meten bij de botsproeven de krachten op het hoofd, de borstkas en de benen van de inzittenden. De waardering van vijf sterren betekent volgens Hyundai dat de kans op zwaar letsel minder dan tien procent bedraagt. De aanrijding met een snelheid van 56 km/u tegen een massieve barriere komt overeen met zware een frontale botsing van twee auto's die elk 56 km/u rijden.

Hyundai Elantra

De passagiersveiligheid van de Elantra werd beloond met de score van vier sterren bij de frontale aanrijding en de hoogste score van vijf sterren bij de side crash test. De XG behaalde bij dezelfde zware testprocedures een waardering van vijf sterren voor zowel de bestuurders- als passagiersveiligheid.

In Nederland is de Elantra standaard uitgerust met ABS, EBD, airbags, zij-airbags, gordelspanners met drukbegrenzer en remkrachtversterker bij een noodstop. Hyundai monteert depowered airbags die minder agressief worden opgeblazen, wat de kans op letsel verkleint. Binnen twintig milliseconden na de aanrijding wordt de airbag opgeblazen en dertig milliseconden later is de airbag voor tachtig procent gevuld en wordt de inzittende opgevangen. Nog eens ruim vijftig milliseconden later loopt de airbag leeg.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!