18 april 2004
Lancia Ypsilon (2003 - 2011)

Lancia Ypsilon (2003 - 2011)

Lancia Ypsilon nu ook met DFN

18 april 2004 | Lancia breidt de Ypsilon-lijn uit met de introductie van een gerobotiseerde automatische versnellingsbak, die ook met de hand sequentieel kan worden bediend. Hij wordt geleverd in combinatie met de 1.3 MultiJet en de 1.4 16V krachtbronnen. De nieuwe generatie Ypsilon biedt nu ook de mogelijkheid van bCONNECT, een info- en telematicasysteem dat satellietnavigatie combineert met radio, CD, handsfree telefoon, stembediening en bCONNECT service via een speciale helpdesk.

Lancia verwijst bij de naam DFN naar Dolce Far Niente, vrij vertaald Het Zalig Nietsdoen. De techniek helpt de bestuurder om meer te doen door minder te doen. De DFN is een nieuwe, gerobotiseerd werkende versnellingsbak die zich in de automaat stand - vooral in druk verkeer - al gauw nuttig maakt door zijn gebruiksgemak. Daarbij laat DFN zich voor het meer dynamische werk ook handmatig sequentieel bedienen. De schakelpook aantikken, is al voldoende om te schakelen. Een duwtje vooruit en hij schakelt vlot een versnelling op, een tikje achteruit en de versnellingsbak schakelt (indien nodig met tussengas) terug.

Lancia Ypsilon (2003 - 2011)

De DFN automaat kent twee standen: 'Normal' en 'Economy'. De Ypsilon met 1.3 liter MultiJet krachtbron neemt in deze laatste stand genoegen met 4,5 liter op 100 kilometer (1 op 22,2) en de 1.4 16V benzinemotor laat een gemiddeld verbruik noteren van 6,4 liter op 100 kilometer (minder dan 1 op 15,6). Dat betekent een actieradius van respectievelijk 1.043 en 733 kilometer.

De Lancia Ypsilon 1.3 MultiJet en Lancia 1.4 16V met de DFN transmissie zijn vanaf heden leverbaar. De meerprijs bedraagt € 700,-.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!