5 april 2004
 

Toyota

Toyota succesvol in ADAC ecotest

5 april 2004 | Voor het tweede maal heeft de grootste automobielclub van Europa, de Duitse ADAC, een EcoTest uitgevoerd. Doel is het zichtbaar maken van de milieuprestaties van auto's die momenteel op de Duitse markt leverbaar zijn. In het onderzoek zijn 113 modellen betrokken, verdeeld over zes segmenten. De Toyota Prius bleek in de EcoTest de meest milieuvriendelijke. Daarnaast scoorde de Toyota Avensis met de moderne D-CAT dieseltechnologie de derde plaats in het algemeen klassement en is hiermee de allerschoonste dieselauto die op de Duitse markt te koop is. De uitstoot van stikstofoxide (NOx) en roetdeeltjes liggen respectievelijk 50 en 90 procent onder de Euro IV-norm, die vanaf 2005 verplicht is.

In de ADAC-test spelen Toyota's een prominente rol. Niet alleen de Toyota Prius en de Toyota Avensis 2.0 D-CAT scoren hoog. Ook de Toyota Previa D4-D Common Rail diesel scoort de hoogste plaats in de categorie Full Size MPV's en de Toyota Celica is de beste in de categorie Coupes. De Toyota Prius scoorde 89 van de 90 te behalen punten, waarmee de hybride-aangedreven auto de beste milieuprestatie levert als het om uiteenlopende emissies gaat. Het brandstofverbruik van de Prius is met grote voorsprong het zuinigst in het hele D-segment, aldus het onderzoek.

Toyota

Daarnaast gooide de Toyota Avensis 2.0 Diesel Clean Advanced Technology (D-CAT) eveneens hoge ogen. In het algemeen klassement behaalde de Common Rail dieselauto 79 punten, wat goed is voor een derde plaats in het algemeen klassement. Hiermee is deze grote middenklasser de op twee na schoonste auto die uberhaupt leverbaar is. De Avensis 2.0 D-CAT legt overigens dezelfde prestaties aan de dag als de versie zonder D-CAT. Beiden hebben een vermogen van 85 kW/116 pk. Tegelijkertijd ligt de uitstoot van roetdeeltjes (PM) en stikstofoxide (NOx) respectievelijk 90 en 50 procent lager dan de Euro IV-norm vanaf 2005 in Europa voorschrijft. Toyotas D-CAT dieselmotor is volgens de geleerden zelfs de schoonste diesel ter wereld. Saillant detail is dat er inmiddels 1.622 nieuwe patenten aan dit door Toyota zelf ontwikkelde systeem zijn toegekend. Overigens is de Toyota Avensis D-CAT vooralsnog niet in Nederland leverbaar, in verband met de beperkte beschikbaarheid van het model.

Technici meten in de ADAC-EcoTest uitstoot als CO (koolmonoxide) , NOx (stikstofoxide), PM (roetdeeltjes) en CO2 (kooldioxide). Naast de normale metingen worden ook metingen gedaan met geactiveerde airconditioning gedurende hoge Autobahn-snelheden. Benzine- en dieselauto's worden op een gelijkwaardige manier behandeld. Er zijn twee verschillende emissiemetingen. De ene meeting is gericht op CO2-presaties en de andere op de overige emissietypes. Het uiteindelijke eindresultaat wordt gevormd door de som van beide scores.

Toyota Toyota
 
Websitewww.adac.de
Deel via