5 april 2004
 

Ford Connect X-Press

Ford kruist Focus RS met Transit Connect

5 april 2004 | Wat zou het resultaat zijn als de Ford Transit Connect-van met zijn lage dak werd gecombineerd met de motor en de remmen van de Focus RS? Het antwoord is de 'vantastische' Transit Connect X-Press, de snelste en meest spectaculaire versie van de uiterst veelzijdige kleine Ford-bedrijfsauto die ooit op de weg is gezien.

De X-Press is lager (70 mm) en sportiever (met 18-inch OZ lichtmetalen wielen) en qua uitlaatgassen lijkt hij meer op de Ford Focus RS die deelnam aan het World Rally Championship. Het valt dan ook niet te ontkennen dat dit een heel speciale Transit Connect is. Zelfs als wie de integrale racewagenachtige rolkooi die in deze unieke wagen is gemonteerd, over het hoofd ziet, zal het parelwitte verfwerk en de driekleurige X-Press-logos niet kunnen missen.

Ford Connect X-Press

Hoofdingenieur van de X-Press, Paul Sluimer, legt uit: "De Transit Connect is om te beginnen al zo'n sterke auto dat we vanaf de start van het project wisten dat het haalbaar was. Sommige componenten van de aandrijving en ophanging worden gedeeld met Ford Focus, dus de transformatie was relatief eenvoudig vanuit het standpunt van de ingenieurs bekeken. Nu hebben we een unieke bedrijfsauto die prestaties levert als geen andere. We schatten dat hij binnen 7 seconden van 0 tot 100 km/u kan accelereren en een topsnelheid heeft van 210 km/u". De toeschouwer zal zich, na de Transit Connect X-Press te hebben gezien en gehoord, wellicht afvragen hoe een kleine en anderszins duidelijk verstandige groep Ford-ingenieurs, werkzaam in het testcentrum van Ford of Europe in het Belgische Lommel (Lommel Proving Ground), op het idee is gekomen om zo'n onwaarschijnlijke machine in elkaar te zetten.

Om te beginnen was het team van ingenieurs dat de Transit Connect-serie heeft ontwikkeld, erop gespitst om op een overduidelijke manier te laten zien hoe sterk en veelzijdig die auto is. De gedachte om een 215-pk motor met turbolader en intercooling te installeren in zo'n auto zonder al te veel aanpassingen, zou absurd zijn als de basisconstructie niet zo robuust was. De X-Press laat nog eens duidelijk zien dat de Transit Connect niet is gebaseerd op het aangepaste platform van een personenauto, maar helemaal nieuw is ontwikkeld met in het achterhoofd de niet aflatende hoge eisen die overal worden gesteld aan intensief gebruikte bedrijfsauto´s.

Ford Connect X-Press

De basisingredienten van de Focus RS en de Transit Connect Light Commercial Vehicle vormen in de X-Press een unieke combinatie. Van de Focus RS komt de kracht van de 215-pk (158 kW), 2,0-liter 16-kleps Duratec RS-motor met turbolader en intercooling. Het maximale koppel van 310 Nm wordt overgebracht op de voorwielen via een zware AP-racekoppeling, een vijftraps versnellingsbak met korte schakelbeweging en een op de motorsport geinspireerd Quaife-differentieel met beperkte slip. Ook bekend van de Focus RS zijn de 325-mm Brembo geventileerde schijfremmen voor die zijn gekoppeld aan massieve 280-mm schijven achter. Wat betreft de ophanging is de X-Press bijna helemaal gelijk aan de Transit Connect. Wel moet worden opgemerkt dat de voorophanging nieuw is ontworpen en verlaagd met verbeterde offset-spiraalveren en door Sachs geleverde racedempers. De onderste draagarmen zijn herzien en hebben nu een verhoogd rolcentrum en er is een 23-mm stabilisatorstang met unieke montage van de rollagers. Achter is er de verlaagde rijhoogte en er zijn verbeterde bladveren van Olgun Celik en een 22-mm stabilisatorstang met speciale rollagers.

Ford Connect X-Press Ford Connect X-Press
 
Websitewww.ford.nl
Deel via