2 april 2004
BMW X5 (1999 - 2007)

BMW X5 (1999 - 2007)

Vernieuwde BMW X5 nu ook met 4.8i motor

2 april 2004 | Kort na de introductie van de eerste X5 model-update debuteert deze maand het nieuwe topmodel van deze bestseller: de BMW X5 4.8is met onder de motorkap een exclusief voor dit Sports Activity Vehicle ontwikkelde V8 van 360 pk (265 kW) bij 6.200/min en 500 Nm bij 3.600/min.

Voor kenners is de X5 4.8is in een oogopslag herkenbaar als het nieuwe topmodel van de X5-serie. Zowel het onderfront als de achterplaat zijn met designelementen aerodynamisch aangepast. Ook de ovale dubbele eindpijpen en de ruim gedimensioneerde 20" aluminium wielen met voor 9,5Jx20 275/40 R20 W en achter 10,5Jx20 315/35 R20 W zijn exclusief aan het nieuwe topmodel voorbehouden.

BMW X5 (1999 - 2007)

Het hart van de nieuwe BMW X5 4.8is wordt gevormd door de achtcilinder V-motor met zijn koppel van 500 Nm bij 3.500/min. Als basis voor deze nieuwe ontwikkeling kozen de ingenieurs de BMW V8 motor met VALVETRONIC, Bi-Vanos en een geheel variabel inlaattraject zoals dat in de huidige BMW 5-, 6-, en 7-serie modellen ook wordt gebruikt. Een grotere boring en een nieuwe krukas met een langere slag zorgden voor de cilinderinhoud van 4,8 liter, waarvoor een nieuw in- en uitlaatsysteem is ontwikkeld. De Digitale Motorelektronica is hierop vanzelfsprekend aangepast. Met dit powerpack en de op het hoge vermogen afgestemde (standaard) zestraps automaat doen de prestaties van de X5 4.8is niet onder voor die van een sportwagen: het nieuwe topmodel accelereert in 6,1 seconden naar de 100 km/h en bereikt een topsnelheid van 246 km/h. Zulke waarden stellen beduidend hogere eisen aan het remsysteem. Reden waarom de 4.8is werd uitgerust met nieuwe en grotere inwendig geventileerde remschijven van 356 mm (voor) en 324 mm (achter).

Met zijn sportief afgestemde onderstel ligt de X5 4.8is standaard al 15 mm lager dan de andere X5 modellen. Bij sportief rijden is deze verlaging van het zwaartepunt voelbaar door minder overhellen in bochten en minder duiken met remmen. Bovendien is het nieuwe topmodel standaard uitgerust met luchtvering en niveauregeling aan voor- en achteras. Dit systeem stelt de bestuurder in staat de X5 nog 20 mm lager te zetten of de grondspeling in het terrein met 40 mm te vergroten.

BMW X5 (1999 - 2007)

Niet minder belangrijk dan het vermogen van de nieuwe motor is de aandrijvingstechniek die dat vermogen onder alle omstandigheden optimaal op de weg zet. xDrive, het intelligente vierwielaandrijvingssysteem van BMW verdeelt het motorvermogen variabel over voor- en achteras: al naar gelang de omstandigheden, permanent en traploos, bijna ongemerkt maar reagerend in fracties van seconden. Dat betekent dat een exact gedoseerde aandrijfkracht altijd daar wordt ingezet waar hij het meeste effect heeft. xDrive denkt niet alleen mee, het denkt zelfs vooruit, want het systeem communiceert permanent met de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) van de auto. Die registreert niet alleen de wieltoerentallen, maar ook stuurhoek, stand van het gaspedaal, verdraaiing om de hoogte-as en dwarsversnelling van de auto. Zo heeft xDrive steeds een compleet beeld van de actuele rijtoestand van de auto: of de motor koppel opbouwt of terugbrengt, de rijder gas geeft of loslaat, rechtuit rijdt of een bocht instuurt. En door analyse van al deze gegevens weet het systeem ook of de auto gaat doen wat de bestuurder van hem verwacht, of onder- of overstuur dreigt.

De BMW X5 4.8is is leverbaar in vijf kleuren lak, waarvan er twee -Imola Rot en Le Mans Blau- exclusief zijn voorbehouden aan het nieuwe topmodel. Het interieur is standaard uitgevoerd in hoogglans Shadow Line. De standaard sportstoelen of de optionele comfortzetels kunnen worden gekozen in Creme Beige en alleen voor de krachtige V8 is een tweekleurige bekleding in Alcantara / Nappaleder verkrijgbaar. Ook Soft Close Automatic voor het bovendeel van de achterdeur behoort tot de standaarduitvoering. Het optieprogramma laat met onder meer een groot glazen panoramadak en Adaptieve Bochtverlichting geen wens onvervuld. En voor wie ook s winters op maximale tractie wil kunnen rekenen is er een set exclusieve lichtmetalen 8J x 18 wielen met 255/55 R18 M+S banden.