1 april 2004
 

Land Rover Discovery III

Land Rover introduceert geheel nieuwe Discovery 3

1 april 2004 | De nieuwe Land Rover Discovery 3 is een geheel nieuwe premium SUV. De nieuwe Discovery 3 onderscheidt zich door innovatieve technologie zoals Terrain Respons en Integrated Body-frame en een 2.7-liter V6 common-rail dieselmotor met 190 pk en een maximum koppel van 440 Nm. Daarnaast heeft de nieuwe Discovery 3 een spraakmakend design en een interieur voor maximaal zeven inzittenden.

Met de nieuwe Discovery 3 doen verschillende nieuwe technologieen hun intrede, waaronder Land Rover's gepatenteerde Terrain Response-systeem. Dit biedt de bestuurder de mogelijkheid om uit vijf terreinstanden te kiezen (via een draaischakelaar op de middenconsole). De elektronische regelsystemen en mechanische tractie-hulpmiddelen -inclusief rijhoogte, motorrespons, afdalingsremregeling, elektronische vierwiel tractieregeling en transmissie-instellingen- worden dan ingesteld om maximale tractie te bieden op het geselecteerde terrein. Er is keuze uit vijf standen: een algemeen on-road programma, een programma voor slipgevoelige omstandigheden zoals sneeuw, bladeren, gras en grint - plus drie speciale off-road-instellingen voor modder/sporen, zand of rotsen (kruip).

Een andere innovatie is Land Rover's Integrated Body-frame (geintegreerde carrosserie-chassis-structuur); een nieuw platform-ontwerp ontwikkeld door Land Rover. Het combineert volgens de fabrikant de torsiestijfheid en on-road raffinement van een personenwagen monocoque-carrosserie met de veelzijdigheid en kracht van een Land Rover chassis. De nieuwe Discovery 3 beschikt ook over adaptieve bochtverlichting, met koplampen die meedraaien met de stuuruitslag, waardoor de bestuurder een veel beter zicht heeft in bochten.

Land Rover Discovery III

Het verkrijgen van dynamische on-road-prestaties had de hoogste prioriteit bij de ontwikkeling van de nieuwe Discovery 3. Land Rover introduceert een nieuwe 2.7-liter V6 common-rail turbodiesel met een vermogen van 190 pk @ 4.000 tpm en levert een maximum koppel van 440 Nm @ 1.900 tpm. Deze turbodiesel maakt gebruik van common rail-inspuiting en een turbocompressor met variabele turbinegeometrie. De turbodiesel wordt standaard gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak en met een zestraps automatische transmissie met intelligent shift als optie.

De top-of-the-range motor is een speciaal ontwikkelde 4.4-liter variant van Jaguars V8 benzinemotor. Modificaties voor het gebruik in een Land Rover omvatten onder meer de grotere cilinderinhoud (van 4.2 naar 4.4 liter), meer koppel bij lage toeren, betere stof- en waterdichtheid, en aangepaste luchtinlaat in verband met de doorwaadhoogte van de nieuwe Discovery 3. Als Land Rover motor moet de krachtbron tevens in staat zijn om probleemloos te functioneren onder extreme hoeken, zoals die bij zwaar off-road-gebruik mogelijk zijn. In de nieuwe Discovery 3 levert de 4.4 V8 een maximum vermogen van 300 pk @ 6.000 tpm en een maximum koppel van 425 Nm @ 4.000 tpm. De V8 heeft standaard en uitsluitend een zestraps automatische transmissie met intelligent shift.

Volgens Design Director Geoff Upex, is de nieuwe Discovery 3 van binnen naar buiten ontworpen. Zijn prioriteit was om bestuurder en passagiers (met ruimte voor zeven personen) een superieure interieurambiance en ongekende ruimte te bieden. "Het is een verticaal gestileerde auto om meer hoofdruimte en meer comfort te bieden", zegt Upex. Hij heeft grote, hoge ruiten, omdat deze voor een ruimer gevoel zorgen en een beter uitzicht geven. Het is een ontwerp dat is afgeleid van zijn capaciteiten. "De nieuwe Discovery 3 is ook onmiskenbaar een Land Rover. Een absolute prioriteit bij het ontwerp was om te zorgen dat niemand deze auto ook maar voor iets anders zou kunnen houden", verklaart Upex. Hij moest er zeer modern en karakteristiek uitzien. Unieke Land Rover ontwerpelementen zijn de verticale en horizontale lijnen; de versprongen daklijn (voor extra hoofdruimte); zijn asymmetrische achterklep (om de tilhoogte te reduceren wanneer het onderste deel van de achterklep dicht is, en om de strek-afstand te reduceren wanneer het onderste deel is neergeklapt); de toepassing van een luchtinlaat aan slechts een zijde van de carrosserie (meer was niet nodig); en zijn grote glasoppervlak.

Land Rover Discovery III

De nieuwe Discovery 3 wordt einde van het jaar in de Land Rover Experience Centres verwacht. Indicatieve consumentenprijs zal rond € 60.000 bedragen. De definitieve prijzen zullen later dit jaar worden bekend gemaakt.