4 juni 2002
 

Mazda MPV

nieuwe mazda mpv voor 2002

4 juni 2002 | Mazda heeft haar MPV, die in de huidige uitvoering vanaf 1999 leverbaar was, op verschillende punten opgefrist. Naast een aangepaste grille, aangepaste bumpers en verlichtingsunits is dit zeven-persoons 'Multi Purpose Vehicle' twee en een halve centimeter toegenomen in lengte.

In het interieur zijn andere bekledingsstoffen toegepast die harmonieren met het dashboard dat is voorzien van carbon fiber-look accenten. In vergelijking tot de bestaande Mazda MPV werd voor passagiers de derde zitrij makkelijker toegankelijk gemaakt. De stoelen van de tweede zitrij zijn namelijk opklapbaar zonder eerst de hoofdsteunen te moeten verwijderen.

Mazda MPV

De grootste veranderingen zijn echter onderhuids te vinden. De tot nu toe gehanteerde 2.0 liter benzinemotor ( 122 pk / 90 kW) werd vervangen door een nieuw ontwikkelde 2.3i liter viercilinder krachtbron die goed is voor een vermogen van 142 pk / 104 kW. Het maximum koppel bedraagt 195 Nm / 4.000 t.p.m. Deze krachtbron werd onder supervisie van Mazda-technici ontwikkeld voor modellen die, wereldwijd in Ford-fabrieken, geproduceerd worden. De 2.3 liter benzineversie van de Mazda MPV 2002 kan aanhangers tot 1.600 kg trekken. Ook een common-rail dieselmotor, die bij Mazda wordt aangeduid als CiTD-krachtbron, is vanaf juli in Nederland leverbaar. Deze common-rail dieselmotor is van de tweede generatie en levert een vermogen van 136 pk / 100 kW en heeft een maximum koppel van 310 Nm / 2.000 t.p.m.

Mazda's MPV wordt leverbaar in twee handgeschakelde uitrustingsvarianten; de `Comfort' en de `Exclusive'. Beide uitvoeringen zijn standaard voorzien van o.a. zeven stoelen, vier airbags, twee schuifdeuren, airconditioning en roof-rails. Met een lengte van 4.775 meter is de Mazda MPV 2002 een van de langste auto's in zijn klasse. De breedte is 1.83 meter en de hoogte bedraagt 1.785 meter. Een wielbasis van 2.84 meter zorgt in combinatie met een brede carrosserie voor een ruim interieur. Een verhoogde stabiliteit werd gerealiseerd door het toepassen van relatief grote spoorbreedten van resp. 1.54 meter voor en 1.545 meter achter.