27 maart 2004
 

Renault Grand Scenic (2003 - 2009)

Renault Scenic nu ook leverbaar als Grand Scenic

27 maart 2004 | Het Megane-gamma is nu compleet. In 18 maanden tijd zijn zeven carrosserieen op de markt gebracht. Met de Grand Scenic, de variant met zeven zitplaatsen, is Renault de eerste constructeur die twee lengtes aanbiedt in het segment van de compacte monospaces, net als bij de Espace in de topklasse. De Grand Scenic neemt de sterke punten van de Scenic over en heeft bovendien nog twee extra zitplaatsen. Verder is hij leverbaar met de nieuwe 1.5 dCi 100 pk dieselmotor (per direct) en, vanaf de tweede helft van 2004, de 2.0 16v turbo benzinemotor.

Met de lancering van de Grand Scenic voltooit Renault het Megane-programma, dat bestaat uit zeven carrosserieen, en is het de eerste constructeur in Europa met een dubbel aanbod compacte monospaces. De Grand Scenic is een aanvulling op de Scenic en is bedoeld voor gezinnen met twee of meer kinderen. Met een lengte van 4,49 m is de Grand Scenic 23 cm langer dan de Scenic. Het profiel van de auto is behouden gebleven dankzij de met 5 cm toegenomen wielbasis en de extra 18 cm van de achteroverbouw.

Renault Grand Scenic (2003 - 2009)

De Grand Scenic heeft op de derde zitrij twee extra stoelen die onafhankelijk van elkaar onder de vloer opgeborgen kunnen worden. Zo kan in een handomdraai worden overgegaan van de configuratie met vijf zitplaatsen naar een configuratie met zes of zeven zitplaatsen. De stoelen kunnen met één hand en in één beweging worden op- dan wel neergeklapt. De toegang tot de derde stoelrij wordt verkregen door één van de zijstoelen van de tweede rij naar voren te kantelen. In de configuratie met zeven zitplaatsen biedt de Grand Scenic 200 dm3 kofferruimte. De stoelen van de tweede zitrij zijn over een lengte van 120 mm te verschuiven, waardoor het volume van de kofferruimte in de configuratie met vijf zitplaatsen gevarieerd kan worden van 550 tot 605 dm3. Ten slotte kan de bagageruimte worden vergroot tot 1.920 dm3 als de stoelen van de tweede rij worden opgeklapt en zelfs tot 2240 dm3 als de stoelen volledig worden verwijderd. Als de rugleuning van de voorste passagiersstoel neergeklapt is, bedraagt de maximale laadlengte 2,75 m. Om de toegang tot de kofferruimte te vereenvoudigen, is de Grand Scenic leverbaar met een apart te openen achterruit.

De Grand Scenic neemt de uitrustingsmogelijkheden over van de Scenic: bi-xenonkoplampen, automatische parkeerrem, tankklep met ingebouwde tankdop, parkeerhulp en twee gebruiksvriendelijke navigatiesystemen. De Grand Scenic maakt gebruik van de voor- en achtertrein van de Scenic. De stabilisatorstangen met grote diameter en de grote spoorbreedten (1.514 mm voor en achter) zorgen voor controle van de rolneiging van de carrosserie. De 16" velgen zijn voorzien van 205/60 banden. De 17" velgen hebben banden in de maat 205/55. De elektrische variabele stuurbekrachtiging is anders afgesteld dan bij de Scenic. Er wordt rekening gehouden met de bijzonderheden van de auto, waaronder de verdeling van de gewichten over de voor- en achtertrein.

Renault Grand Scenic (2003 - 2009)

De Grand Scenic beschikt over een ruime keuze aan motoren. Het benzinegamma bestaat uit de 1.6 16v 115 pk (83 kW), de 2.0 16v 136 pk (98,5 kW) en, vanaf de tweede helft van 2004, de F4Rt, een 2.0 16v turbomotor uit het topsegment van Renault. Het vermogen bedraagt 165 pk (120 kW) bij 5.000 t/min, en het koppel is verhoogd naar 270 Nm vanaf 3.250 t/min. Deze motor voldoet aan de Euro 4 emissienormen. Het dieselaanbod bestaat uit twee motoren met common rail-technologie, waaronder een doorontwikkeling van de 1.5 dCi (K9K) met een vermogen dat verhoogd is tot 100 pk (74 kW) en met een koppel van 200 Nm vanaf 1.900 t/min. Deze ontwikkeling is met name te danken aan een turbo met variabele geometrie die voor meer koppel in alle toerentalgebieden en vooral boven de 2.500 t/min zorgt (+25%). De Grand Scenic is ook leverbaar met de 1.9 dCi 120 pk (88 kW) motor, die een koppel heeft van 300 Nm vanaf 2.000 t/min. Het gamma versnellingsbakken is met een handgeschakelde 5- en 6-versnellingsbak en de pro-actieve automaat met sequentiele bediening hetzelfde als bij de Scenic met, afhankelijk van het motortype, aangepaste overbrengingsverhoudingen.

Voor de Grand Scenic geldt ten opzichte van de 5-persoons Scenic een meerprijs van € 1500 op benzine- en € 1650 op dieselversies.