23 maart 2004
BMW 1-Serie (2004 - 2011)

BMW 1-Serie (2004 - 2011)

BMW geeft details over 1-serie vrij

23 maart 2004 | Dit najaar introduceert BMW de 1-serie. Daarmee geeft BMW nadrukkelijk acte de presence in de klasse van handzame, even sportieve als comfortabele automobielen. Het grote verschil tussen de nieuwe 1-serie van BMW en de meeste andere automobielen in deze klasse zit in het concept: motor voorin, aandrijving op de achterwielen. Dit voor BMW zo kenmerkende aandrijvingsconcept vormt samen met de krachtige motoren een nieuw alternatief.

De huidige modelreeksen van BMW zijn in de loop der jaren zodanig gegroeid, dat een nieuwe serie in de basis van het programma niet langer uit kon blijven: in een oogopslag is te zien dat de 1-serie vijfdeurs een BMW is: zijn lange wielbasis met korte overhang voor, de Hofmeisterknik (de lage daklijn met de markante tegenkromming aan de onderzijde van de C-stijlen) in combinatie met het front en de BMW nieren temidden van dubbele koplampen, geven de 1-serie zijn eigen gezicht. De vijfde deur geeft ruim toegang tot een variabele bagageruimte, van 330 tot 1.150 liter.

BMW 1-Serie (2004 - 2011)

Het rijplezier begint met een druk op de startknop. Vanaf de introductie is er meteen keuze uit een viertal viercilinder motoren. De modellen 116i (115 pk / 85 kW) en 120i (150 pk / 110 kW) hebben de beschikking over de verder ontwikkelde BMW benzinemotoren. De 118d (122 pk / 90 kW) en de 120d (163 pk / 120 kW) zijn met dieselmotoren uitgerust. Alle nieuwe BMW 1-serie modellen voldoen aan de strenge EU4 emissie-eisen. Handgeschakelde zesversnellings-bakken (vijf-versnellingsbak voor 116i) of een zestraps-automaat zetten het motorvermogen via 16 inch grote wielen op de weg. De brede banden met noodloop-eigenschappen maken, doorrijden met een lekke band over een afstand van 250 km mogelijk. Daarbij behoort het brandstofverbruik van de nieuwe BMW 1-serie volgens de fabriek tot het gunstigste in zijn klasse.

Ruim bemeten remschijven zorgen onder alle omstandigheden voor uitstekende vertragingscijfers. Achteropkomend verkeer kan aan het tweefasen remlicht van de nieuwe BMW 1-serie direct zien of er normaal of maximaal wordt geremd. De veiligheidsuitrusting omvat het onderstelregelsysteem Dynamische Stabiliteitscontrole (DSC), noodstopondersteuning Dynamic Brake Control (DBC), een elektronisch sperdifferentieel Dynamic Traction Control (DTC) en een compleet airbagsysteem met hoofdairbags voor- en achterin.

BMW 1-Serie (2004 - 2011)

Als aanvulling op de standaarduitrusting zijn er talloze mogelijkheden de nieuwe BMW 1-serie met opties van BMW kwaliteit te individualiseren. Enkele van deze opties waren tot nog toe aan duurdere modellen voorbehouden, zoals keyless go (Comfort Access), een Bluetooth mobiele telefoon interface, sportstoelen met verstelbare leuningbreedte, Park Distance Control PDC voor en achter, Bi-Xenon licht en verschillende audio- en navigatiesystemen die ook met de Controller van iDrive kunnen worden bediend.

De nieuwe BMW 1-serie wordt geproduceerd in de moderne automobielfabriek van BMW in Regensburg, Bayern. Hier is een nieuwe productielijn ontwikkeld waarop met grote flexibiliteit verschillende modellen met een hoge mate van werkplekergonomie kunnen worden gebouwd. De consumentenprijzen van de BMW 1-serie worden binnenkort bekend gemaakt, de introductie vindt plaats in het najaar van 2004. Op de Salon van Parijs wordt de nieuwe BMW 1-serie voor het eerst aan het grote publiek voorgesteld. Wie daar niet op wil wachten, vindt op de site van BMW Group Nederland alvast een voorproefje en een aanmeldingsmogelijkheid voor de BMW 1-serie Nieuwsbrief.