18 maart 2004
 

Opel

Opel en General Motors werken 75 jaar samen

18 maart 2004 | 75 jaar geleden, op 17 maart 1929, kondigde Adam Opel AG tijdens persconferentie in Berlijn aan dat General Motors Corporation (GM) een bestuurlijk aandeel verworven had in de in Russelsheim gevestigde autofabrikant. Hiermee werd de basis gelegd voor een langdurige samenwerking. Tegenwoordig is Opel een van de grootste automerken in Europa en een belangrijke schakel binnen de GM Corporation, 's werelds grootste automobielfabrikant.

De overname van Opel door GM was het resultaat van de wensen van beide partijen. Aan het eind van de jaren 20 was Opel op zoek naar nieuw kapitaal waarmee de fabrikant van een familiebedrijf kon uitgroeien tot een moderne volume fabrikant. De benodigde investeringen in nieuwe machines vormde daarnaast een extra financiele last.

GM was in die tijd op zoek naar een Duitse partner om zo een voet te zetten op de Duitse markt en het afzetgebied te vergroten. GM chief executive Alfred P. Sloan bracht in 1928 een bezoek aan de Opel-fabriek in Russelsheim en was zeer onder de indruk. Het machinepark verkeerde in uitstekende conditie, de fabriek was zeer flexibel en de werknemers zeer goed opgeleid, zo constateerde Sloan. Daarnaast beschikte Opel over een uitgebreid dealernetwerk met 736 dealers in Duitsland. In Sloans optiek was Opel de beste optie voor GM in Europa. Over een optie tot koop werd in hetzelfde jaar onderhandeld. De voorwaarde voor overname was dat Opel veranderde van een commanditaire vennootschap tot een bedrijf met aandelen. Op 3 december 1928 werd aan deze voorwaarde voldaan. Vervolgens volgden er intensieve onderhandelingen over de laatste details. Op 17 maart 1929 maakten Opel en GM bekend dat GM een aandeel van 80 procent had genomen in Opel waarvan de waarde op 26 miljoen dollar lag. In het voorjaar van 1931 kocht GM de resterende 20% van de aandelen met een waarde van 7,4 miljoen dollar.

Opel

Voor de Opel-broers Wilhelm en Fritz was de zienswijze van GM zeer belangrijk. Doordat de naam Opel behouden bleef en GM lokale zelfstandigheid garandeerde, werd het karakter van Opel in stand gehouden. Op de persconferentie lieten ze dit duidelijk merken: "De Opel-traditie die al generaties lang standhoudt, in combinatie met de financiele steun, de technische ervaring en het technische potentieel, vormen een basis waarmee wij onze klanten en de Duitse economie optimaal kunnen bedienen".

Binnen zeven jaar na de overname groeide Opel uit van de grootste personenwagenfabrikant van Duitsland tot de grootste personenwagen- en bedrijfswagenfabrikant van Europa. In 1936 had Opel 19.000 werknemers in dienst. De Amerikaanse invloed was daarnaast op zakelijk gebied duidelijk waarneembaar: in 1929 was Opel de eerste automobielfabrikant met een eigen verzekeringsmaatschappij. De oprichting van de Opel-bank volgde in 1930. In 1924 was Opel de eerste Duitse fabrikant met een assemblagelijn met het legendarische "Laubfrosch" model. De kapitaalkracht van GM en de technologische ontwikkelingen, maakten het mogelijk meerdere mijlpalen te bereiken: in 1935 was de Olympia niet alleen de meest populaire auto van die tijd, maar ook het eerste Duitse serieproduct met een zelfdragende, volledig stalen carrosserie. Tegelijkertijd liet Opel het zogenaamde huwelijk tussen de carrosserie en de motor patenteren.

Opel heeft naar eigen zeggen altijd veel waarde gehecht aan het bereikbaar maken van innovatieve technologie bijvoorbeeld om de emissiewaarde terug te brengen of de veiligheid te vergroten. In 1989 was Opel de eerste Europese fabrikant die alle modellen uitrustte met een katalysator. Sinds 1995 zijn alle Opel modellen standaard uitgerust met een bestuurdersairbag en airbag voor de passagier. In de nieuwe Astra introduceert Opel opnieuw innovatieve technologieen voor het grote publiek, waarvan het Interactive Driving System (IDS) en Adaptive Forward Lightning (AFL) twee voorbeelden zijn.

Opel

Opel en GM hebben altijd een belangrijke rol gespeeld als het gaat om de bescherming van het milieu. Technici van Opel en GM in het Global Alternative Propulsion Center (GAPC) in Mainz Kastel verrichten veel onderzoek naar alternatieve brandstoffen en nieuwe technologieen. Tot op vandaag hebben GM en Opel ruim 1 miljard dollar geinvesteerd in de ontwikkeling van een met waterstof aangedreven brandstofcel. De ambitieuze doelstelling van de twee fabrikanten is om voor 2010 meer dan 1 miljoen auto's met brandstofcel te verkopen. Daarnaast boekt Opel steeds meer vooruitgang met het bouwen van een emissieloos voertuig.

Opel Opel
 
Websitewww.opel.nl
Deel via