4 maart 2004
Renault Modus

Renault Modus

Renault toont compacte Modus ruimteauto in Geneve

4 maart 2004 | Renault presenteert als wereldpremiere op de 74e Salon van Geneve een vernieuwende kijk op de compacte auto: de conceptcar MODUS, een voorloper van een nieuwe Renault die komend najaar op de markt komt. De MODUS is van buiten even groot als de huidige Clio en heeft als grote troef een uitzonderlijk ruim en variabel interieur.

Grote glasoppervlakken bieden een ruime blik op de grote leefruimte. Met de grote 17 inch wielen en de geaccentueerde rondingen oogt de auto evenwichtig en robuust. Opzij is een zeer kenmerkend lijnenspel te zien, dat al voor de zijruiten begint en daarna via de portiergrepen doorloopt naar de achterlichten. Dit kenmerkende design benadrukt de vloeiende lijn van de MODUS. De welving van de motorkap en de aansluiting van het zijpaneel op de A-stijlen en het dak, versterken het monospace karakter van de auto.

Het doorzichtige dak en de ver naar voren geplaatste voorruit, benadrukken het ruimtelijke gevoel dat de inzittenden van de MODUS ervaren. Het grote glasoppervlak zorgt voor veel licht. De conceptcar MODUS heeft een innovatieve bekleding waarvoor fotodrukwerk is gebruikt. Met behulp van inkjet-technieken is er een landschap op stof gedrukt. De fotoprint loopt over de hele bekleding van de MODUS door; van de onderzijde van de zitting tot en met de bovenkant van de hoofdsteun. Op de vloerbedekking loopt de foto van de onderzijde van de stoelzitting door, waardoor continuiteit ontstaat. En op dezelfde manier vormt het doorzichtige dak de schakel tussen de lucht op de foto en de echte buitenlucht. Zo hebben de inzittenden beide benen op de grond, maar het hoofd in de wolken. De visuele dimensie loopt ook door op de portierpanelen. Dit benadrukt het gevoel van ruimte en panoramisch zicht. In combinatie met het doorzichtige dak is het contact met de buitenwereld groot.

Met een totale lengte van 3.792 mm, vergelijkbaar met die van de Renault Clio, biedt de MODUS veel ruimte: de MODUS biedt in zijn klasse veel hoofdruimte voor en achter, heeft achter een knieruimte van 226 mm een breedte tussen de achterportieren van 1.345 mm. Nog een voordeel van de riante maatvoering is dat de monospace carrosserie met een totale hoogte van 1.589 in combinatie met een rechte middenstijl en brede portieren zorgt voor een gemakkelijke instap.

Renault Modus

De verschuifbare achterbank met neerklapbare middenstoel "triptic" vormt de belangrijkste innovatie. Deze is in de lengterichting over een afstand van 170 mm verschuifbaar. Afhankelijk van de behoefte, kunnen er twee of drie passagiers op de achterbank zitten. In de tweezits configuratie kan de bank in vier verschillende posities worden gebruikt; als driezitter heeft hij twee mogelijke posities. De transformatie van twee naar drie plaatsen gebeurt vanuit de derde positie. Eerst worden de twee zittingen zo ver mogelijk opzij geschoven, daarna wordt het middenkussen neergeklapt dat hierdoor de zitting van de derde plaats vormt. Op deze manier wordt op eenvoudige wijze een derde zitplaats gecreeerd.

De hoofdsteunen van de twee zijzitplaatsen zijn breder dan die van de middelste plaats en beschermen de hoofden van de inzittenden ongeacht de gekozen stoelconfiguratie. Daarmee kunnen zowel kinderen als volwassenen hun zittingstand afstellen op hun lengte en lichaamsomvang en daarmee ook de kofferruimte verkleinen of vergroten. De bank is ook in delen (40/60) neerklapbaar en opklapbaar. Nog een handigheid is de in twee delen te openen achterklep van de MODUS, die ervoor zorgt dat de kofferruimte ook goed is te bereiken wanneer de ruimte achter de auto beperkt is. Bijvoorbeeld in een smalle parkeerplaats of wanneer een andere auto te dichtbij de MODUS geparkeerd staat. De gedeelde achterklep is ook handig bij het laden of vervoeren van een object of stuk bagage waarvoor niet de gehele klep hoeft te worden gebruikt.

MODUS streeft het hoogste veiligheidsniveau in zijn klasse na. Extra zijwaarts gerichte lampen zorgen voor een groter gezichtsveld naar opzij. De xenonlampen met extra ver bereik en automatische hoogtecorrectie zorgen voor een groter gezichtsveld. Daarnaast heeft de MODUS voorruitwissers met tegengestelde beweging, een panoramische voorruit van 1,32 m2 en zijspiegels die lager op de voorportieren zijn geplaatst zodat het zicht naar voren, dus langs de spiegels, beter is.

Met de MODUS zal Renault binnenkort haar aanbod op de markt gaan versterken. De MODUS is ruimer dan de Clio en multifunctioneler dan de Twingo. MODUS zal iets boven de Clio worden gepositioneerd vanwege de ruimte en de prestaties.