4 maart 2004
Toyota Corolla Verso

Toyota Corolla Verso

Toyota toont nieuwe Corolla Verso in Geneve

4 maart 2004 | Toyota presenteert tijdens de Salon van Geneve de tweede generatie van de Corolla Verso, die zowel als vijf- en zevenzitter leverbaar is. Het compleet nieuwe model is ten opzichte van de vorige versie aanzienlijk verbeterd en wordt vooral gekenmerkt door ruimere afmetingen en een hoog kwaliteitsniveau. De prijs start bij 22.290 Euro (1.6 versie). De 2.0 Common Rail diesel start bij een prijs van 27.350 Euro. De nieuwe Toyota Corolla Verso wordt in mei op de Nederlandse markt verwacht en in ons land zal de Corolla Verso direct als Business Edition leverbaar zijn.

De nieuwe Corolla Verso is een volwaardige, zevenpersoons midi MPV. Het compleet nieuwe platform heeft een lange wielbasis van 2,75 meter, waardoor de Corolla Verso ruimer is dan ooit. De nieuwe Corolla Verso betekent voor Toyota een sterke uitbreiding van het marktaandeel in het MPV-segment. In Nederland zal de nieuwe Toyota Corolla Verso leverbaar zijn in vier uitrustingsniveaus: basisversie, Linea Terra, Linea Sol en Executive.

Het exterieur van de nieuwe Corolla Verso is het resultaat van Toyota Europe Design Development, ofwel ED2 gevestigd in Zuid-Frankrijk. Het ontwerp is tot stand gekomen onder leiding van Elvio DAprile. In het verleden was deze 38-jarige Italiaanse designer namens Pininfarina betrokken bij de ontwikkeling van de Ferrari 550 Maranello. Ook werkte hij enkele jaren bij Porsche en was hij verantwoordelijk voor de Toyota UUV, een revolutionair SUV-concept dat twee jaar geleden het levenslicht zag tijdens de Salon van Geneve.

Toyota Corolla Verso

Het exterieurdesign van de Corolla Verso bestaat in feite uit twee elementen. Het onderste deel bestaat uit de onderbumper, wielkasten en dorpel en oogt massief en robuust, met karaktertrekken van een SUV. Het bovenste gedeelte heeft een meer dynamische vormgeving die vooral wordt gekenmerkt door de afgeronde daklijn en achterste zijruitjes. Met dit nieuwe design komt er meer nadruk te liggen op de bekende kleine ronding boven het Toyota logo aan de voorzijde, een trend die in toekomstige andere modellen van Toyota ook te zien zal zijn. Ook in de kenmerkende driehoekige vorm van de achterste zijruiten en de achterlichten met omgekeerde L-vorm komt het typische Toyota design tot uitdrukking. Bovendien zijn bij de nieuwe Corolla Verso de voorbumper en grille geintegreerd. De motorkap is zo ver mogelijk naar achteren geplaatst. Niet alleen om het geheel te benadrukken, maar ook om de voetgangersveiligheid te vergroten in geval van een aanrijding.

Ten opzichte van het voorgaande model werd de wielbasis duidelijk vergroot om de rijeigenschappen te verbeteren. Met een lengte van 2,75 meter -zelfs groter dan die van de Toyota Avensis- behoort de wielbasis van de nieuwe Corolla Verso tot de langste in zijn segment. In vergelijking met het huidige model is de wielbasis met 15 centimeter toegenomen. Ruimte die geheel ten goede is gekomen aan het interieur. Bovendien is deze Corolla Verso een van de breedste midi MPVs van dit moment.

De belangrijkste eigenschap van het nieuwe interieur is de wijze waarop de achterstoelen worden neergeklapt. Dit systeem maakt de Corolla Verso tot de enige midi MPV ter wereld waarin alle vijf achterstoelen kunnen worden neergeklapt, met als resultaat een volledig vlakke laadvloer zonder dat het verwijderen van stoelen noodzakelijk is. Belangrijk daarbij is de eenvoudige bediening van het systeem: iedere afzonderlijke stoel laat zich met een simpele handeling neerklappen. De stoelen hebben bovendien het laagste gewicht in dit segment, waardoor de meeste mensen er eenvoudiger mee overweg kunnen. Dankzij een praktisch instapmechanisme is de derde zitrij voor twee personen gemakkelijk toegankelijk. Door een hendel omhoog te halen, klapt de rugleuning van de linker- of rechterstoel op de tweede zitrij naar voren, en schuiven deze stoelen naar voren. Dit mechanisme verbetert de in- en uitstap van de derde zitrij met een eenvoudige handeling.

Toyota Corolla Verso

Een andere belangrijke verbetering in het nieuwe model is de introductie van een one-touch startknop. Om de nieuwe Corolla Verso te starten hoeft voortaan alleen de Key Card maar in de daarvoor bestemde gleuf te worden geplaatst, waarna een druk op de knop volstaat om de motor tot leven te wekken. Voor de veiligheid moet op dat moment het koppelingspedaal worden ingetrapt (in de handgeschakelde versie) of het rempedaal (in de versie met Multi-mode automatische transmissie). De nieuwe Key Card is voorzien van een toets om de portieren te openen en te sluiten en heeft een verborgen zender die een signaal naar de motor stuurt, op het moment dat de Key Card in de gleuf in het dashboard wordt geplaatst. Ook gaat er op dat moment een signaal naar een startonderbreker en wordt het elektronische stuurslot ontgrendeld.

De 1.6 en 1.8 liter VVT-i benzinemotoren van de nieuwe Corolla Verso voldoen nu reeds aan de strenge emissie-eisen volgens de Euro IV-norm, zonder dat dit leidt tot extra brandstofverbruik of minder trekkracht bij lage snelheden. Beide motoren zijn verder geoptimaliseerd met de toevoeging van een elektronisch bediende gasklep, in plaats van de traditionele mechanische gasklep. Ook werd er een nieuwe dieselmotor aan het motorenpallet toegevoegd. De nieuwe motor heeft 26 pk meer vermogen en het maximum koppel nam toe van 215 Nm tot 280 Nm. De maximale trekkracht is bovendien eerder beschikbaar (bij 2.000 tpm in plaats van 2.200 tpm). Ook de nieuwe Toyota Avensis en de Corolla Hatchback worden met deze motor geleverd.

De Nederlandse marktintroductie voor de nieuwe Corolla Verso wordt verwacht in de loop van mei. De prijslijst zal beginnen bij 22.290 Euro voor de Corolla Verso met 1.6 liter benzinemotor. De 2.0 D4-D Common Rail dieselversie is leverbaar vanaf 27.350 Euro. De Business Edition uitvoeringen, voorzien van het turn-by-turn navigatiesysteem, kennen een meerprijs van 1.290 Euro.