4 maart 2004
 

Volvo

Volvo laat conceptcar door vrouwen bouwen

4 maart 2004 | Een van de ongewoonste conceptauto's van de Autosalon van Geneve 2004 is te vinden op de stand van Volvo Cars. Daar staat namelijk de YCC: Your Concept Car; de eerste auto ter wereld die geheel door vrouwen is bedacht en ontwikkeld.

Het idee om een auto te creeren waarvan zowel de techniek als het design door vrouwen is bedacht, werd gelanceerd door een aantal vrouwelijke werknemers van Volvo Cars. In juni van het jaar 2002 werden zij uitgenodigd voor een gesprek met Hans-Olov Olson, de President en CEO van Volvo Car Corporation, die hun plan met enthousiasme begroette. "Het was een fantastische kans voor ons", zei Olson na afloop. "Hiermee kunnen wij ons volledig concentreren op onze snelgroeiende groep vrouwelijke klanten, zonder de mannen tekort te doen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat ook zij over deze concept car enthousiast zullen zijn". Een paar maanden later ging ook Volvo's Management Team overstag en kregen de initiatiefnemers het groene licht om met het project te beginnen.

Het team dat het project aanvoert, bestaat uit vijf vrouwen die binnen Volvo Cars belangrijke functies bekleden. Ook de drie voornaamste ontwerpers zijn vrouwen. Al meteen in het begin wisten zij wat zij met hun concept wilden bereiken. "Je kunt de kopers van auto's in drie groepen verdelen; budget-, midden- en topklasse", zegt projectmanager Maria Widell Christiansen, die verantwoordelijk is voor het ontwerp. "Ons onderzoek heeft uitgewezen dat de vrouwelijke kopers in de topklasse het meest veeleisend van alle klanten zijn". De wensen van deze vrouwen op het gebied van prestaties, prestige en stijl zijn even veelomvattend als die van hun mannelijke tegenhangers. Maar daarnaast hebben zij nog andere eisen, zoals:

  • slimme opbergmogelijkheden;
  • gemakkelijke in- en uitstap;
  • goed zicht rondom;
  • mogelijkheden om de auto van een persoonlijke touch te voorzien;
  • weinig onderhoud;
  • gemakkelijk parkeren
Volvo

"Wat die slimme opbergmogelijkheden betreft, dat strekt veel verder dan alleen maar een plaats voor de handtas of zonnebril. Het gaat erom waar je je mobiele telefoon laat, je sleutels, je laptop, je aktetas, je sporttas en meer van die dingen die we in de auto meenemen. De beste en ook meest logische plaats voor wat je in de auto direct bij de hand wilt hebben, is tussen de voorstoelen. Maar daar zitten normaal de versnellingspook en de handrem. Die hebben we daarom verplaatst", licht Cindy Charwick, die het interieur heeft ontworpen, toe. "In de YCC zit de versnellingshendel bij het stuurwiel en is de handrem elektronisch geintegreerd. Daardoor kwam er ruimte vrij in de middenconsole".

Ook een gemakkelijke in- en uitstap stond hoog op het verlanglijstje van de testgroep. De ontwerpers van de YCC gingen hiermee graag aan de slag. Wanneer de vleugeldeur naar boven openklapt, gaat de dorpel automatisch naar beneden om het instappen te vereenvoudigen. Bij het openen van de deur gaat de auto bovendien vanzelf in de hoogste van de twee standen waarin hij kan rijden, hoog voor in de stad en laag voor een sportiever rijgedrag. Ook daardoor wordt de instap gemakkelijker. Om de bestuurder bij het instappen nog wat extra ruimte te geven, schuift zijn of haar stoel automatisch naar achteren en beweegt het stuurwiel naar boven. Bovendien gaan de zijkanten van de bestuurdersstoel vanzelf naar beneden. Desgewenst kun je de YCC automatisch de deur laten openen. Door Auto-Open op de sleutel te activeren, gaat, wanneer je bij het achterwiel staat, de deur die je hebt geselecteerd vanzelf open. Sta je bij de achterkant van de auto, dan opent de achterklep.

"Wij wilden een auto die het leven van zijn of haar eigenaar gemakkelijker maakt, en niet moeilijker", laat projectmanager Eva-Lisa Andersson weten. "Bij de YCC is het onderhoud dan ook zo eenvoudig mogelijk gehouden. De enige keer dat ik de motorkap van mijn auto openmaak, is wanneer ik de ruitensproeier bijvul", valt Tatiana Butovitsch Temm, de communicatiemanager van het YCC-project, haar bij. "De vraag was dan ook of het nu echt nodig was om daarvoor de kap te openen. We kwamen tot de conclusie dat je dit net zo goed vanaf de zijkant van de auto kunt doen. Dus kreeg de YCC twee onafgedekte balventielen naast de deur van de bestuurder, zoals ook raceautos die hebben. Een voor de benzine en de ander voor de sproeiervloeistof. Weg met het gefriemel met tankdoppen en motorkapsluitingen!"

Volvo

De YCC wordt gemotoriseerd door een 215 pk sterke vijfcilinder PZEV-motor met lage emissie-uitstoot en een geintegreerde startgenerator (ISG). Een motor die, net als de overige PZEV-motoren, voldoet aan de hoogste emissie-eisen, zoals die gelden in Amerikaanse groene staten als Californie. ISG heeft verschillende voordelen. Ten eerste voorkomt het onnodig stationair draaien doordat de motor het zwijgen wordt opgelegd wanneer de auto, bijvoorbeeld voor een stoplicht, stilstaat. Zodra de bestuurder op het gaspedaal trapt, komt hij weer tot leven. Daarnaast geeft de motor extra koppel bij lage toerentallen, wat betekent dat zijn maximum kracht meteen bij de start al vrijkomt. Bovendien genereert de ISG met 60 volt een hogere spanning dan gebruikelijk is. De YCC is voorzien van een Powershift-transmissie met zes versnellingen. Daarbij kan men kiezen voor volledig automatisch rijden, of gebruik maken van de schakelknoppen op het stuurwiel.

Volvo Volvo
 
Websitewww.volvocars.nl
Deel via