3 maart 2004
Volkswagen Eos

Volkswagen Eos

Wereldpremiere Volkswagen Concept C in Geneve

3 maart 2004 | Volkswagen presenteert op de Motorshow van Geneve de vierpersoons Concept C, een studiemodel dat nagenoeg klaar is voor serieproductie. De C in de typeaanduiding staat voor Cabriolet Coupé, omdat de Concept C binnen enkele seconden van een coupé in een cabriolet kan veranderen. Bijzonder is dat in het stalen vouwdak een glazen schuifdak is opgenomen. De Volkswagen Concept C is een autoklasse groter dan de Volkswagen New Beetle Cabriolet. Hij heeft een 110 kW/150 pk sterke FSI-motor onder de kap.

De Volkswagen Concept C heeft veel nieuw ontwikkelde componenten, die voor een eigen maatvoering zorgen. Zo is de Concept C groter dan cabrio's uit het compacte segment en sluit daardoor aan bij de kleinere middenklasse. De Concept C is 4,41 meter lang en 1,43 meter hoog. Opvallend is zijn brede gestalte (1,81 meter) die van de Concept C een indrukwekkende verschijning maakt. Het interieur, waarin veel hout en leder zijn verwerkt, profiteert van deze ruime maatvoering. Niet alleen voorin, maar ook achterin biedt de Concept C veel ruimte, zodat hij zich als een volwaardige vierpersoons auto kwalificeert.

Volkswagen Eos

Het stalen vouwdak van de Concept C bestaat uit vijf delen. Opvallend is hoe de achterruit en de C-stijlen omhoog zwenken om vervolgens samen met het voorste dakdeel onder het achterwaarts geopende kofferdeksel te verdwijnen.

De Concept C is niet alleen vanwege zijn Cabriolet Coupe-dak van groot belang voor Volkswagen. Het studiemodel toont ook de nieuwe richting die het merk wat betreft design inslaat. Zo toont de voorzijde een nieuwe aluminium grille en ronde koplampunits, die de auto een karakteristieke en vernieuwende aanblik geven. Zowel de koplampen als de grille zijn sterk bepalend voor de vorm van de motorkap. De geprononceerde V-vorm van de grille loopt via de motorkap door tot aan de voorruit. Aan weerszijden van dit lager liggende deel grenzen nadrukkelijke bollingen, die als uitlopers van de ronde koplampunits op hun beurt naar beneden toe doorlopen in de zijschermen. Mede aan deze opzet dankt de Concept C zijn krachtig ogende gestalte. De specifieke vorm die de motorkap van de Concept C kenmerkt, komt terug aan de achterzijde van dit studiemodel. Midden tussen de welvingen laat het kofferdeksel een aërodynamisch gunstig gevormde bovenrand zien. Onder de klep is 400 liter laadruimte beschikbaar; bijzonder groot voor een vierpersoons cabriolet!