27 februari 2004
Hyundai Tucson (2004 - 2010)

Hyundai Tucson (2004 - 2010)

Hyundai Tucson vanaf augustus in Nederland

27 februari 2004 | Avontuur licht besloten in de naam Tucson, de stad in Arizona die bekend is van pionierende gelukszoekers en gouddelvers. Een naam die ook de sfeer en emotie oproept bij de hagelnieuwe SUV van Hyundai. De auto schittert als Europese primeur op de stand in Geneve. In augustus komt hij op de markt met naar keuze twee benzinemotoren (2.0 CVVT en 2.7 V6) en een dieselmotor (2.0 CRDi). Hyundai wil er 50.000 per jaar verkopen.

Aan de voorzijde tekent zich het familiegezicht van Hyundai af, vooral grille en koplampen zijn herkenbare stijlelementen. De Tucson heeft duidelijk de genen van een stoere terreinauto, maar blinkt volgens de ontwerpers uit op de verharde weg. Aanvoerder in de lijst van motoren is een 129 kW/175 pk sterke V6-benzineversie van 2,7 liter, die gekoppeld is aan een automatische transmissie die de kracht stuwt naar alle vier de wielen. De tweede benzinemotor heeft een inhoud van 2,0 liter en telt vier cilinders. Hij levert 104 kW/140 pk en biedt over een groot toerenbereik veel trekkracht dankzij CVVT (continu variabele kleptiming). Deze motor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De CRDi-dieselmotor (common rail) met een inhoud van 2,0 liter is goed voor een vermogen van 82,5 kW/112 pk. Bij deze krachtbron is te kiezen uit een handgeschakelde bak of als optie de automaat.

Hyundai Tucson (2004 - 2010)

De Tucson is verkrijgbaar met twee- of met vierwielaandrijving. De laatste heeft Interactive Torque Management. Het loodst 100 procent van de aandrijfkracht naar de voorwielen. Slippen die door, dan dirigeert het systeem tot aan 50 procent van de aandrijfkracht naar de achterwielen. De elektronische controle unit signaleert wielslip en met behulp van andere signalen zoals de stand van de gasklep en het stuursignaal wordt de krachtverdeling aangepast. Door Interactive Torque Management gaat de meeste kracht naar de wielen met de beste grip. Dat bevordert tractie op gladde wegen en draagt bij aan de stabiliteit en dus de veiligheid van de auto. Met een schakelaar is het centrale differentieel te vergrendelen, waardoor een vaste krachtsverdeling voor/achter van 50/50 ontstaat. De Tucson is verder optioneel leverbaar met de tweede generatie ESP (elektronisch stabiliteitsprogramma). En er is ook ABS met elektronische TCS (tractiecontrolesysteem), dat met behulp van het remsysteem een of meerdere wielen onafhankelijk kan afremmen om daarmee de auto op koers te houden.

De uitrusting bestaat onder meer uit elektrisch te bedienen ramen en buitenspiegels en centrale portiervergrendeling. Verder zijn extra zaken als airconditioning, verwarmbare buitenspiegels, cruise en climate control en afstandsbediening voor de centrale portiervergrendeling mogelijk. De lijst opties vermeldt o.a. lederen bekleding, een elektrisch te bedienen zonnedak, stoelverwarming voor en donker getint privacy glas achter.