26 februari 2004
 

Opel

Nieuwe 1.9 CDTi turbodieselmotoren voor de Opel Vectra en Signum

26 februari 2004 | Opel breidt het programma voor de Opel Vectra reeks en de Opel Signum uit met twee nieuwe 1,9-liter turbodieselmotoren. Deze nieuwe CDTi ECOTEC-motoren hebben vermogens van 88 kW (120 pk) en 110 kW (150 pk). Een nieuwe zesversnellingsbak brengt het vermogen over naar de voorwielen. Alle Vectra, Vectra GTS, Vectra Stationwagon en Signum varianten met de 1.9-liter CDTi-motoren zijn leverbaar met een onderhoudsvrij dieselpartikelfilter (DPF) waardoor de motoren aan de Euro4-milieunormen voldoen. De 150 pk sterke variant is per direct te bestellen en leverbaar vanaf mei. De 120 pk sterke variant is vanaf modeljaar 2005 te bestellen.

De 1.9 CDTi ECOTEC generatie, die vanaf het voorjaar van 2005 ook in Kaiserslautern (Duitsland), gebouwd gaat worden, is verkrijgbaar in een 88 kW (120 pk) en een 110 kW (150 pk) uitvoering. Beide motoren ontwikkelen hun maximumkoppel tussen 2000 en 2750 toeren per minuut. De 120 pk uitvoering komt tot een koppel van 280 Nm. De 150 pk sterke CDTi krachtbron ontwikkelt een koppel van 315 Nm. Dit zorgt voor een acceleratie van 0 - 100 km/u in minder dan 10 seconden en een topsnelheid van 217 km/u.

Opel

Een onderhoudsvrij dieselpartikelfilter, welke geen additief in de brandstof nodig heeft en die geen nadelen ondervindt van de conventionele DPF technieken, maakt zijn debuut in de 1.9 CDTi motoren van de Opel Signum en Opel Vectra modellen. Dankzij een regeneratiestrategie blijven prestaties, brandstofverbruik en CO2-emissies gelijk aan het niveau van motoren zonder dit filter. Het nabehandelingsysteem, inclusief een pre-katalysator dichtbij de motor en een oxidatie-katalysator, is ontworpen om alle emissies, voornamelijk de uitstoot van koolwaterstoffen (HC) en koolmonoxide (CO), te reduceren. De emissies van stikstofoxide (NOx) worden via processen in de motor teruggebracht tot onder de Euro 4-limiet.

Het nieuwe dieselpartikelfilter bestaat uit een honingraatachtige keramische kern, gemaakt van siliciumcarbid, die geperforeerd is met microscopische kanaaltjes. De uitlaatgassen stromen door de kanaalmuren waaraan de deeltjes zich hechten. De deeltjes dienen regelmatig verbrand te worden om te voorkomen dat de filter een te hoge tegendruk creeert. Dit wordt gerealiseerd door een specifieke injectie van brandstof die de uitlaattemperatuur verhoogt tot de vereiste 600 graden Celsius. Het multi-injectie systeem van de 1.9-liter motor zorgt onder alle condities voor de nodige flexibiliteit, niet alleen bij maximale belasting (lading), maar ook wanneer het voertuig wordt gebruikt voor korte ritten, bijvoorbeeld in de stad of als taxi. Het dieselpartikelfilter is optioneel verkrijgbaar voor een meerprijs van € 675,-.

Opel Opel
 
Websitewww.opel.nl
Deel via