25 februari 2004
 

Lotus Exige

Nieuwe Lotus Exige debuteert in Geneve

25 februari 2004 | Na een afwezigheid van twee jaar is Lotus terug met een nieuwe Lotus Exige; een sportwagen die destijds het segment van de hardcore sportcoupes verraste vanwege zijn revolutionaire rij-eigenschappen en die slechts 18 maanden lang geleverd werd. De eerste generatie van de Lotus Exige werd in 2000 geintroduceerd als een racewagen voor de openbare weg en was afgeleid van de Lotus Sport Elise raceauto, die in 2000 en 2001 op de Europese circuits te zien was. De handgebouwde Exiges werden in een beperkte oplage geproduceerd en in slechts enkele Europese landen verkocht. De tweede generatie Exige, die binnenkort op de Autosalon van Geneve zijn wereldpremiere zal beleven, is volgens de dezelfde filosofie, een racewagen voor de openbare weg, ontwikkeld.

De nieuwe Exige biedt fenomenale prestaties dankzij een 1.8-liter VVTL-i (Variable Valve Timing with Lift intelligent) krachtbron met een vermogen van 141 kW/192 pk en een koppel van 181 Nm. Daardoor legt de Exige de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 5,2 seconden af en bereikt hij de 160 km/u in 13,2 seconden, om vervolgens door te stomen naar een topsnelheid van 237 km/u. De belangrijkste elementen voor het bereiken van deze prestaties en rij-eigenschappen zijn het aerodynamicapakket (dat bij 160 km/u voor 41,2 kg aan neerwaartse druk zorgt; 19,3 kg voor en 21,9 kg achter) en de lichtgewicht constructie van de auto. Het laatste is mogelijk gemaakt dankzij het gebruik van slimme technieken en een dito ontwerp. De Lotus Exige weegt slechts 875 kilogram (onbeladen, zonder opties) en zorgt daarmee voor een vermogen/gewicht verhouding van 161 kW/t en 4,56 kg/pk.

De Lotus Exige is een echte sportcoupe met middenmotor, waarbij de krachtbron achter de cockpit en voor de aangedreven achterwielen is geplaatst. Het vermogen wordt geleverd door een 2ZZ-GE 1.8-liter viercilinder 16V VVTL-i motor, die is gekoppeld aan de C64 zesversnellingsbak. De lichtgewicht motor, onder andere dankzij het cilinderblok van samengesteld aluminium en de compacte opbouw, is onderworpen aan een test- en ontwikkelingsprogramma dat, als onderdeel van Lotus Elise-aanbod, ruim een half miljoen testkilometers besloeg onder een variatie aan klimatologische omstandigheden. Van de kou op de Noordpool tot aan de hitte in de woestijnen van Arizona en Nevada en de hoogvlakten in Colorado. Dit testprogramma werd bovendien voltooid na Toyota's ontwikkelings- en testprogramma, dat al was afgerond alvorens de motor in de Exige werd gemonteerd.

Lotus Exige

Om deze krachtbron af te stemmen op het Lotus-DNA ontwikkelde Lotus een compleet nieuw, toegespitst Lotus T4 motormanagementsysteem (EMS). De software voor het EMS werd door Lotus speciaal ontworpen en ontwikkeld voor de Exige en de intensieve kalibrering en tests hebben er voor gezorgd dat de Exige unieke prestaties levert, zowel op de openbare weg als op het circuit. Het motormanagement biedt het VVTL-i systeem de mogelijkheid om de optimale nokkenas-instellingen, verstelling en timing te kiezen onder alle motorcondities. Deze interactie tussen het Lotus T4 EMS en het VVTL-i systeem bezorgt de Exige zijn optimale, lineaire koppel-karakteristieken, met een maximum koppel van 181 Nm bij 6.800 tpm en een maximaal vermogen van 141 kW/192 pk bij 7.800 tpm.

De hoogtoerige motor is begrensd tot een maximum toerental van 8.500 toeren per minuut. De verandering tussen de nokkenassen met lage en hoge snelheid wordt geregeld door het Lotus motormanagementsysteem, om voor een soepele overgang te zorgen zonder de balans van de auto te verstoren. Deze verschuiving treedt in bij ongeveer 6.200 tpm, maar kan met een paar honderd toeren verschillen, afhankelijk van de motorcondities op dat moment. Het terugregelen van de hoge-snelheid nokkenas naar de lage-snelheid as geschiedt bij 5.800 tpm, om het werkgebied van de motor voor de hoge-snelheid as te vergroten. Dit zorgt er voor dat de bestuurder tijdens gang-wisselingen op de hoge-snelheid nokkenas kan blijven rijden. Om de motor tijdens de opwarmfase te beschermen, wanneer de koelvloeistoftemperatuur beneden de 70oC ligt, wordt het maximum toerental beperkt tot 6.000 toeren per minuut, waarbij alleen de lage-snelheid nokkenas operationeel is. Een rood LED indicatielampje, in het midden van het instrumentenpaneel, licht op om de bestuurder te informeren wanneer het ideale schakelmoment wordt bereikt.

Voor het designproject, waarvoor het Lotus Design Team onder leiding van Russel Carr verantwoordelijk was, stonden de basiswaarden van Lotus en die van de eerste generatie Exige centraal, om vervolgens samen te smelten in de 2004 Exige. Duidelijke racewagen-eigenschappen, zoals de luchtinlaat op het dak, de achtervleugel, de lage voorspoiler en het gestroomlijnde dak, werden zorgvuldig ontwikkeld. Bovendien zorgen nieuwe ontwerpkenmerken, waaronder de ventilatieopeningen in de motorkap, de luchtinlaten in de zijkanten, de grilles met lichtgewicht staalgaas en een uniek totaalontwerp, voor een geheel eigen gezicht, waarmee de Exige zich onderscheidt van zijn Lotus stalgenoten. Alle carrosseriepanelen van de Exige zijn vervaardigd uit sterk en lichtgewicht GRC (Glass Reinforced Composite). Drie nieuwe lakkleuren, als toevoeging op het huidige aanbod aan Lotus-kleuren, worden in 2004 specifiek voor de Exige geintroduceerd: Chrome Orange, Graphite Grey en Krypton Green. Tot de standaarduitrusting van de Exige behoren: een Blaupunkt Lausanne radio CD-R/W speler en sterke Blauwpunkt speakers voor en achter, extra verlichting aan de voorkant en centrale deurvergrendeling. Speciaal voor de Japanse markt maakt centrale deurvergrendeling deel uit van het optionele Touring pakket.

Lotus Exige

De Lotus Exige is vanaf maart 2004 leverbaar.