23 februari 2004
BMW 5-Serie (2003 - 2010)

BMW 5-Serie (2003 - 2010)

BMW breidt motorenaanbod 5-serie uit

23 februari 2004 | Het dieselprogramma van de nieuwe BMW 5-serie Sedan is uitgebreid met de 525d. Zowel de nieuwe 525d als de medio 2003 geïntroduceerde 530d beschikken voortaan standaard over een roetfilter en voldoen aan de strenge EU4 emissie-eisen. Vanaf maart in de showroom van de BMW dealer.

De nieuwe BMW 525d Sedan is uitgerust met een tot in de details verbeterde 2.5 liter zescilinder/vierentwintigkleppen dieselmotor met common rail technologie en een VNT-turbocompressor met variabele turbine geometrie. De nieuwe krachtbron haalt uit een cilinderinhoud van 2.497 cc een vermogen van 130 kW / 177 pk en bereikt zijn koppel van 400 Nm tussen 2000 en 2750 tpm. Vergeleken met zijn voorganger betekent dit een vermogenswinst van 10 kW / 15 pk en een verhoging van het maximum koppel met 50 Nm. Daarmee is de trekkracht over het gehele toerengebied nadrukkelijker aanwezig: 80 procent van het maximum koppel staat in het meestgebruikte toerengebied van 1.400 tot 3.800 tpm ter beschikking. In standaard uitvoering zorgt een handgeschakelde zesversnellingsbak voor adequate krachtoverbrenging, een adaptief geregelde zestraps automaat met Steptronic behoort tot het optieprogramma.

BMW 5-Serie (2003 - 2010)

De nieuwe BMW 525d Sedan accelereert in 8,1 seconden van 0 naar 100 km/h. Voor de tussensprint van 80 naar 120 km/h in de vierde, resp. vijfde versnelling is in 6,5 resp. 8,1 seconden een feit. De topsnelheid van 230 km/h wordt in de zesde versnelling bereikt. De zesde trap van de automatische transmissie heeft een overdrivekarakteristiek. De nieuwe BMW 525d Sedan heeft dezelfde standaarduitrusting als de BMW 530d: alle nieuwe 5-serie modellen beschikken over een handgeschakelde zesversnellingsbak, automatische airconditioning en een bandenspannings-waarschuwingssysteem. Evenals over elektrische stoelverstelling, een multifunctioneel stuur, tweefasen remlicht en hoofdairbags ook achterin.

Het als optie leverbare Active Front Steering biedt de bestuurder meer comfort, rijplezier en actieve veiligheid. Dit elektronisch geregelde systeem verandert onder het rijden de stuuroverbrenging in het onderste tot het middelste snelheidsbereik door deze directer te maken. Dat maakt minder stuurwielbewegingen nodig, waardoor de hanteerbaarheid van de auto in stadsverkeer, dus bij parkeren en manoeuvreren, en de handling in bochten aanzienlijk wordt verbeterd. Bij hogere snelheden wordt de besturing daarentegen indirecter en zorgt zo voor een hogere koersstabiliteit en een goedmoedig stuurkarakter. Active Front Steering is gekoppeld aan het stabilisatiesysteem DSC (Dynamische Stabiliteits Controle) en kan via sensoren bij beginnende instabiliteit door aanpassing van de stuurhoek corrigerend ingrijpen. Dit reduceert daarmee de DSC-regelingrepen in het onderste regelgebied. De nieuwe 5-serie Sedan is ook leverbaar met Active Cruise Control (ACC). Deze radargestuurde snelheidsregeling vergemakkelijkt het rijden op drukke snelwegen door het automatisch aanhouden van een voorgeprogrammeerde afstand tot de voorligger.

BMW 5-Serie (2003 - 2010)

BMW zet met het eveneens toepassen van de iDrive filosofie in de 5-serie het bedieningsgemak van de berijder voort. De belangrijkste functies zijn in directe nabijheid van het stuur te bedienen. In de middenconsole zijn de basisfuncties op het gebied van comfort met knoppen te regelen. Alle andere instellingen en diensten staan de bestuurder en voorpassagier ter beschikking via de iDrive controller op de tunnelconsole. Het in de nieuwe 5-serie debuterende Head-Up Display levert een belangrijke bijdrage aan de verhoging van de actieve veiligheid. Belangrijke gegevens worden in het directe zichtveld van de bestuurder geprojecteerd. De bestuurder kan kiezen welke informatie hij in de voorruit wil lezen, bijvoorbeeld de actuele snelheid of de aanwijzingen van het navigatiesysteem.

Consumentenprijzen inclusief 19% BTW en BPM:

  • BMW 525d vanaf € 57.000,-
  • BMW 525dA Executive vanaf € 63.400,-