17 februari 2004
Lotus Elise II

Lotus Elise II

Lotus introduceert nieuwe model in Elise reeks: 111R

17 februari 2004 | Lotus-importeur Willem van der Kooi combineert de officiele opening van de tweede Lotus-vestiging in Nederland, met de introductie van de meest krachtige Elise in serieproductie tot nu toe, de Lotus Elise 111R. De VVTL-i motor levert 192 pk (141 kW) en een koppel van 181 Nm. De topsnelheid van de 111R bedraagt 241 kilometer per uur, terwijl de sprint van 0 tot 100 km/u 5,2 seconden in beslag neemt.

Toch combineert de 111R deze prestaties met een bescheiden brandstof-verbruik (8,8 liter per 100 kilometer gemiddeld). Bij de ontwikkeling van dit topmodel weken de ingenieurs af van hun opvattingen tot nu toe; de drastisch toegenomen prestaties noopten hen de Elise 111R standaard te voorzien van een optimaal functionerend ABS-systeem en rembekrachtiging. De 111R brengt slechts 860 kilo op de weegschaal, resulterend in een pk/gewicht verhouding van 223 pk per 1.000 kilo

Met de introductie van de VVTL-i krachtbron zijn er meer verstevigingen aangebracht aan het achterste deel van het chassis. Gebruikmakend van de ervaring die is opgedaan bij de ontwikkeling van geavanceerd lichtgewicht staal, beschikt de Elise over een modern, steviger en zeer efficient subframe achter. Volledig in lijn met de Lotus-filosofie vormt deze structuur een geintegreerd geheel voor de motorophanging en de verbeterde wielophangingpunten als ook de ophanging van het uitlaatsysteem. Het bekrachtigde vierkanaals remsysteem monitort ieder wiel afzonderlijk en verdeelt de remdruk ook naar ieder wiel apart, afhankelijk van het gewenste remvermogen, waardoor de remprestaties optimaal zijn en de remafstand wordt ingekort. Lotus heeft echter het ingrijpmoment scherp afgesteld, zodat een ervaren bestuurder het vermogen van het remsysteem optimaal kan benutten door gebruik te maken van de voorwaartse gewichtsverplaatsing. In omstandigheden waar de bestuurder meer remvermogen wenst dan mogelijk is, grijpt het systeem in.

Lotus Elise II

Voor de keuze van de krachtbron deed Lotus uitgebreid onderzoek naar beschikbare, moderne motoren. De 2ZZ-GE 1.8 liter viercilinder 16-kleppen VVTL-i motor van Toyota, gekoppeld aan de C64 zesversnellingsbak, werd uitgekozen omdat deze past bij het karakter van de Elise. Deze krachtbron levert een fors motorvermogen en -koppel en heeft een laag gewicht, onder andere door het cilinderblok van samengesteld aluminium en de compacte opbouw. Voor de Elise 111R is een dubbel uitlaatsysteem ontwikkeld, waarvan de uitlaatpijpen uitmonden in de achterste diffuser. Lotus onderwierp de 2ZZ-GE aan een ingrijpend test- en ontwikkelingsprogramma, onder een reeks klimatologische omstandigheden, van de kou van de noordpool tot de hitte van de woestijnen in Arizona en Nevada en de hoogvlakten in Colorado. Verder werden het motormanagementsysteem, het in twee delen gesplitste uitlaatsysteem en het schakelmechanisme door Lotus zelf ontworpen en ontwikkeld, zodat de aandrijfeenheid perfect integreert met het chassis en de eigenschappen van de Lotus Elise 111R.

Lotus heeft de motor zodanig afgesteld dat deze volledig voldoet aan het ware karakter van de Elise, door gebruik te maken van een gloednieuw Lotus T4 managementsysteem (EMS). De software voor het EMS werd specifiek voor de 111R door Lotus ontwikkeld. De kalibrering en uiteindelijke afstelling werden uitsluitend door Lotus-ingenieurs uitgevoerd, zodat gegarandeerd werd dat de Lotus Elise 111R een echte Lotus zou worden. Toyota's VVTL-i systeem verleent het motormanagementsysteem de flexibiliteit om de optimale timing van de nokkenas, de opwaartse lift van de kleppen en de klepopenings-hoeken te kiezen bij iedere motorbelasting. Deze communicatie over en weer tussen het Lotus T4 EMS en het VVTL-i systeem voorziet de Elise van een optimaal vlak koppel, dat bij 6.800 toeren piekt naar 181 Nm, en dat het maximale motorvermogen brengt op 192 pk bij 7.800 toeren per minuut. De volledig aluminium lichtgewicht C64 zesversnellingsbak van Toyota is voorzien van een door Lotus ontwikkeld nieuw schakelmechanisme. Met de kortst mogelijke overbrengverhoudingen biedt deze versnellingsbak een optimaal, nauwkeurig en licht schakelpatroon, waardoor de bestuurder onder alle omstandigheden volledige controle uitoefent over het beschikbare motorvermogen.

Tot de standaarduitrusting van de Elise 111R behoort een gedeeltelijk leder interieur, zonnekleppen, centrale deurvergrendeling, een Blaupunkt Lausanne radio/CD-speler en vier Blaupunkt speakers. Optioneel is een Touring Pack verkrijgbaar, dat bestaat uit enkele opties die het comfort verhogen. Het pakket is samengesteld uit: Extra lampen voor, de keuze uit volledig lederen of Alcantara bekleding, een geisoleerde soft-top, elektrisch bedienbare ruiten, een Blaupunkt Woodstock DAB radio, CD en MP3 speler, een bagagenet, extra geluidsisolatie en een volledig beklede vloer met een lichtgewicht aluminium voetsteun voor de passagier. Andere opties zijn metallic lak, airco en een hard top in de kleur van de auto.