17 februari 2004
Mitsubishi Lancer (2003 - 2007)

Mitsubishi Lancer (2003 - 2007)

Mitsubishi Lancer Evolution VIII binnenkort voor het eerst bij de dealer

17 februari 2004 | Mitsubishi start in april met de levering van de Mitsubishi Lancer Evolution VIII. Het sportieve boegbeeld van het merk biedt zinderende prestaties en is een ware legende in de rallywereld. Met de komst van de VIII fungeert de officiele Mitsubishi-dealer voortaan als portaal naar deze rallymachine. Mitsubishi heeft de auto gehomologeerd voor Europa en levert hem met volledige fabrieksgarantie voor een prijs van € 50.990,-.

De Mitsubishi Lancer Evolution is sinds de komst van de eerste generatie, de RS Evolution in 1992, een pure liefhebbersauto. In het World Rally Championship (WRC) is dit model vanouds favoriet bij veel teams en hij speelt een hoofdrol in de Groep N-rallys: meer dan 80 procent van alle deelnemers rijdt met een Lancer Evolution. Ten opzichte van de Evolution VII is de voorzijde dynamischer van snit, waarbij vooral aandacht is gegeven aan de merkidentiteit. Luchtweerstand speelde een hoofdrol bij de vormgeving. De voorzijde is gestroomlijnder dan die van de Evolution VII. Tegelijk is de koeling voor de motor vergroot. Zo hebben zijdelingse luchthappers plaatsgemaakt voor een grotere ventilatieopening in de motorkap. De opening onder de linkerzijde van de bumper is nu dichtgemaakt, omdat deze voortaan niet meer nodig is voor de koeling. Samen met een nieuw ontworpen beschermplaat onder de motor, met aan de voorkant een spoiler en nog enkele gedetailleerde wijzigingen, is meer neerwaartse druk verkregen, waardoor de auto scherper op elke stuurbeweging reageert. Standaard heeft de Evolution VIII een achterspoiler gemaakt van Carbon Fiber Reinforced Plastic welke sterker en stijver is dan de aluminiumversie van de Evolution V en VI en lichter dan de ABS-spoiler van de Evolution VII. Deze spoiler zorgt voor een grotere neerwaartse druk, zonder dat overigens de luchtweerstand toeneemt. De auto heeft een Cw-waarde van 0,36 (Cw VII was 0,37).

Mitsubishi Lancer (2003 - 2007)

Onder de brutaal ogende motorkap huist een verfijnde versie van de viercilinder 2,0-litermotor die werd toegepast in de Evolution VII. De krachtbron met vier kleppen per cilinder, dubbele bovenliggende nokkenassen, een twin-scroll-turbo en een intercooler levert 195 kW (265 pk) bij 6.500 toeren per minuut. Dankzij het optimaliseren van de turbo heeft Mitsubishi het leeuwendeel van het indrukwekkende koppel weten uit te smeren over het bereik van 3.000 tot 4.000 toeren en bereikt een maximumkoppel van 355 Nm bij 3.500 toeren. Driepunts watersproeiers voor de intercooler zorgen bij vol gas optrekken voor extra koeling van de inlaatlucht, wat de prestaties verbetert. Met een schakelaar zijn deze ook handmatig te bedienen. Om de hogere krachten te verwerken is de versnellingsbak geoptimaliseerd. Verder heeft Mitsubishi het All-Wheel-Control-systeem (AWC) verfijnd. Dit systeem bestaat uit een Limited Slip Differentieel (LSD) tussen de voorwielen, een Actief Centraal Differentieel (ACD) achter de motor / versnellingsbak voor de verdeling van aandrijfkracht tussen de voor- en achterwielen en een Super Active Yaw Control (Super AYC) tussen de achterwielen. Verder maakt Sport-ABS deel uit van het systeem.

Bij de Lancer Evolution VIII is sprake van een nieuwe generatie Super AYC. Haar werking berust op het gebruik van een planetair tandwielstelsel als differentieel, in plaats van de conische tandwielen van het vorige type, om zo een dubbel zo groot koppel te kunnen overbrengen. Zo worden tractie en prestaties in bochten geoptimaliseerd. AYC compenseert overstuur van de auto bij het hard uit een bocht accelereren. De achterwielen krijgen extra kracht te verwerken zonder dat de aandrijfkracht op de voorwielen vermindert. Mitsubishi werkt al met dit vernuftige systeem sinds de Evolution VI en heeft het keer op keer verfijnd. Super AYC zorgt ervoor dat de Evolution VIII tot tien procent sneller door de bocht kan dan zijn voorganger, de VII.

Mitsubishi Lancer (2003 - 2007)

Ook de stijve carrosserie draagt bij aan de wegligging en de stabiliteit van de auto. Het koetswerk van de Lancer Evolution VIII heeft dankzij een serie aanpassingen een 33 procent hogere torsiestijfheid dan zijn voorganger, de VII. De aluminium motorkap levert een besparing op in het gewicht en ook de wieldraagarmen zijn van ditzelfde hoogwaardige materiaal gemaakt. In constructie is de ophanging van de recentelijk uitgebrachte Lancer Station Wagon overigens gelijk aan die van de nieuwe Evolution VIII. Het toont aan dat Mitsubishi in de autosport beproefde en verfijnde techniek toepast in al zijn modellen.