10 februari 2004
Citroen C3 (2002 - 2010)

Citroen C3 (2002 - 2010)

Citroen verlaat gebaande paden met C3 X-TR

10 februari 2004 | Op de Salon van Bologna toonde Citroen eind vorig jaar het concept C3 X-Treme. Met dit studiemodel onderzocht Citroen de wereld van de SUV: avontuurlijke recreatie op elke mogelijke ondergrond en op alle terreinen. Op basis van de C3 zal Citroen een productieversie van dit studiemodel in het voorjaar op de markt brengen. De Citroen C3 X-TR heeft het robuuste uiterlijk van een SUV en een interieur met talrijke gebruiksmogelijkheden.

Het uiterlijk van de C3 X-TR straalt een robuuste persoonlijkheid uit. Het front met de grote, zwarte grille laat zien dat de Citroen C3 X-TR onverzettelijk is. Tegen de zwarte grille steken de zilveren double chevrons nadrukkelijk af. De koplampen zijn van helder glas. De forse voorbumper gaat naadloos over in de flankbescherming die aan de rand van de wielkasten is aangebracht. Dit zwarte profiel van kunststof loopt aan beide zijkanten van de auto door aan de onderzijde tot aan de achterwielen. Net als aan de voorzijde hebben de wielkasten achter het dikke profiel ter bescherming en ook hier gaat het profiel naadloos over in de forse bumper. De Citroen C3 X-TR heeft hiermee rondom volledige bescherming van de carrosserie. Naast dit stevige kunststof profiel zijn subtiele stijlkenmerken aangebracht, waarmee de C3 zijn lijn behoudt. Zo is de flankbescherming in de kleur van de carrosserie en de behuizing van de mistlampen in de voorbumper grijs gespoten. Ook aan de achterzijde is gebruik gemaakt van een grijs paneel dat sterk contrasteert met de zwarte bumper. Met deze uiterlijke verschijning en zijn verplaatsbare dakrails laat de Citroen C3 X-TR zien dat hij is gemaakt voor recreatief gebruik.

De Citroen C3 X-TR is ontwikkeld met het oog op dagelijks gebruik, in de stad, op de buitenweg en ook op minder verharde wegen. Zo zijn de niet gespoten bumpers beter bestand tegen parkeerschades en kleine beschadigingen (steenslag, krassen). Standaard worden forse banden gemonteerd (185/60 R 15). De dakrails zijn niet alleen een karakteristiek stijlkenmerk van de Citroen C3 X-TR, ze zijn ook veelzijdig in het gebruik. In de basispositie zijn de rails in de lengterichting geplaatst om zo min mogelijk vat op de wind te hebben. Het lichtgrijze middengedeelte van elke rail kan worden uitgenomen en door een persoon met behulp van een speciale sleutel in enkele minuten dwars worden bevestigd. In die configuratie zijn zij in staat een daklast van maximaal 60 kg te dragen. Aanschaf van extra accessoires is dus niet noodzakelijk.

Citroen C3 (2002 - 2010)

De Citroen C3 X-TR wordt standaard uitgerust met het Moduboard en met het uitrustingspakket "Pack Enfant". Dankzij het Moduboard kan een volledig vlakke laadvloer worden gecreeerd van laaddrempel tot aan de rugleuningen van de voorstoelen. Daarbij wordt het Moduboard gebruikt om het bergvak in de vloer van de bagageruimte af te dekken. De draagkracht van dit kunststof afdekscherm is vergelijkbaar met een traditionele bodem. Met de achterbank in normale positie bedraagt de inhoud van de bagageruimte 279 liter en bij neergeklapte achterbank bedraagt het volume 1.155 liter. Dankzij het Moduboard kan de bagageruimte op verschillende manieren worden ingedeeld om kleinere spullen veilig te kunnen vervoeren. Indien het niet in gebruik is, kan het Moduboard worden opgeborgen tegen de rugleuning van de achterbank. Achterpassagiers profiteren van het uitrustingspakket Pack Enfant, dat standaard op de Citroen C3 X-TR wordt geleverd en dat voorziet in bediening van het kinderslot in de achterportieren vanaf het dashboard, een tweede binnenspiegel om de kinderen achter te kunnen observeren, vliegtuigtafeltjes met pennenvakje, bekerhouder en ophanghaakjes aan de achterzijde van de voorstoelen en een 12V accessoireaansluiting achter.

De Citroen C3 X-TR uitgerust met de krachtigste motoren van het C3-gamma en worden alle versies standaard geleverd met SensoDrive. De Citroen C3 X-TR krijgt de beschikking over twee verschillende motoren:

  • De geheel nieuwe 1.4i 16v benzinemotor die een vermogen ontwikkelt van 65 kW/90 pk bij 5.250 tpm en waarvan het maximale koppel 133 Nm bij 3.250 tpm bedraagt. Negentig procent, dus 118 Nm, van dit maximale koppel komt vrij bij 1.800 tpm. Deze motor dankt de prestaties aan variabele klepstelling, een zestienkleps cilinderkop en verstevigingsribben in het cilinderblok. Deze nieuwe motor voldoet aan de toekomstige Euro IV norm.
  • Met de 1.6i 16v beschikt de Citroen C3 X-TR over de krachtigste motorisering. Deze motor ontwikkelt een maximaal vermogen van 80 kW/110 pk bij 5.750 tpm en een koppel van 147 Nm bij 4.000 tpm.

Het remsysteem is voorzien van ABS en elektronische remkrachtverdeling, een noodstopassistent en automatische inschakeling van de alarmlichten bij hard afremmen. Als optie kan de Citroen C3 X-TR worden geleverd met ESP en antislipregeling. Vierwielaandrijving behoort echter niet tot de mogelijkheden.

Citroen C3 (2002 - 2010)

De Citroen C3 X-TR is vanaf begin april in Nederland leverbaar. De prijs is op dit moment nog niet bekend.