10 februari 2004
 

Honda Jazz (2001 - 2008)

Honda Jazz nu ook als 1.4 ES Sport

10 februari 2004 | De Honda Jazz, in 2003 de meest verkochte Honda in Europa, is er nu ook als 1.4 ES Sport. Daarmee is het Jazzgamma omvangrijker dan ooit tevoren. Bovendien is de standaarduitrusting met ingang van het nieuwe modeljaar royaler.

De nieuwe 1.4 ES Sport is te herkennen aan de zilverkleurige 10-spaaks 15-inch lichtmetalen velgen, bumperspoilers voor en achter, zijskirts, mistlampen in de voorbumper en koplampbehuizing in de carrosseriekleur. Bovendien is de ES Sport voorzien van een zwart interieur, zilverkleurige wijzerplaten en verwarmbare buitenspiegels.

Elke Honda Jazz heeft standaard ABS, inclusief schijfremmen rondom en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, heldere knipperlichten op de voorspatborden en een verlichte schakelaar voor de elektrische spiegelverstelling. Ook zit nu in alle uitvoeringen een hendel aan de achterzijde van de voorstoelen, om de voorstoel gemakkelijk vanuit het achtercompartiment naar voren te kunnen schuiven, wat nodig is om de achterbank inclusief hoofdsteunen neer te klappen. Een derde hoofdsteun achterin is standaard (niet in de S). De ES krijgt hetzelfde interieur als de nieuwe ES Sport, dat wil zeggen een zwarte aankleding en zilverkleurige wijzerplaten. Trendsetter in zijn segment

Honda Jazz (2001 - 2008)

De Honda Jazz was een van de eerste modellen in zijn klasse die over MPV-achtige eigenschappen beschikte. Dankzij de korte neus en de unieke plaatsing van de tank, namelijk midden onder de vloer ter hoogte van de voorstoelen, is de binnenruimte ongekend groot mede door de bijna vlakke vloer. Van die ruimte is optimaal gebruik te maken dankzij de slimme achterbankconstructie. Deze is in een handeling neerklapbaar, waarbij de hoofdsteunen op hun plek kunnen blijven. Uniek is de mogelijkheid om de achterzittingen omhoog te klappen, zoals bij een bioscoopstoel. In de ruimte die dan vrijkomt, past bijvoorbeeld een mountainbike, een grote plant of een kinderwagen.

De 1.2 van 57 kW/78 pk en de 1.4 van 61 kW/83 pk motor zijn voorzien van dubbele, sequentiele ontsteking. Dit zorgt niet alleen voor extra kracht, maar ook voor een gunstig verbruik van gemiddeld 5,3 (1.2) en 5,5 liter (1.4) per 100 kilometer. De 1.4 is te combineren met een CVT-automaat, waarbij de bestuurder in de handgeschakelde modus over 7 versnellingen beschikt. Op- en terugschakelen kan ook met knoppen op het stuurwiel.