10 februari 2004
Citroen Xsara Picasso

Citroen Xsara Picasso

Facelift voor Citroen Xsara Picasso

10 februari 2004 | Citroen introduceert de Xsara Picasso met nieuwe 1.6 HDi 110 pk motor. Dankzij deze nieuwe 1.6 HDi 16v direct ingespoten common rail dieselmotor biedt de Xsara Picasso voordelen die tot uiting komen in prestaties en gereduceerd brandstofgebruik. Tegelijkertijd voert Citroen lichte wijzigingen door aan het uiterlijk van de Xsara Picasso.

Om beter te kunnen voorzien in de behoefte van consumenten breidt Citroen het aanbod van de Xsara Picasso uit met een versie die wordt voorzien van de nieuwe 1.6 HDi 16v 110, die daarmee debuteert bij Citroen. Deze motor profiteert ten volle van de meest actuele progressie van moderne common rail technologie: betere prestaties, minder geluid en resonanties en reductie van brandstofverbruik en schadelijke uitstoot. Citroen ontwikkelde deze motor in samenwerking met Ford. De basis van dit nieuwe blok wordt gevormd door de 1.4 HDi zoals die ook dienst doet in de Citroen Xsara, C3 en C2. De toevoeging 110 dankt deze motor aan het vermogen van 110 pk (81 kW) bij 4.000 tpm. Het koppel bedraagt 240 Nm bij 1.750 tpm.

Citroen Xsara Picasso

De Citroen Xsara Picasso 1.6 HDi 16v 110 biedt volgens de fabrikant een prestatieniveau dat vergelijkbaar is met dat van concurrenten die zwaarder gemotoriseerd zijn. Zo vergt acceleratie van 0-100 km/h 10,8 sec. Belangrijk voordeel van deze motor is dat zeventig procent van het maximale koppel reeds beschikbaar is vanaf 1.250 tpm, waardoor snel kan worden opgeschakeld naar een hogere versnelling en het blok soepel blijft reageren. Het soepele oppakken van het blok wordt versterkt door een 'overboost: indien gewenst, bijvoorbeeld bij snel passeren op tweebaanswegen, komt een extra koppel beschikbaar van 20 Nm. Met de 260 Nm die dankzij de boostfunctie vrijkomt bij 2.000 tpm draagt deze motor bij aan de actieve veiligheid.

Citroen grijpt de introductie van de krachtige nieuwe dieselmotor aan om uiterlijke aanpassingen aan front en achterzijde door te voeren die de extra dynamiek onderstrepen. Gebleven is de unieke stijl die de Citroen Xsara Picasso kenmerkt: de voorruit die een optisch geheel vormt met de motorkap, in combinatie met de schuine plaatsing van de achterruit geeft de Xsara Picasso een geheel eigen en unieke vorm die afwijkt van andere midi-MPV's. Nieuw zijn de subtiele wijzigingen die deze auto een dynamischer, robuustere uitstraling geven. De vormgeving van de grille is licht gewijzigd en de stootstrips van de bumper zijn langer geworden. De motorkap kreeg nadrukkelijker welvingen en een groter double chevron-logo. Het front kreeg tevens een ander aanzien dankzij de opnieuw vormgegeven koplampen. Aan de achterzijde zijn de lampglazen subtiel gewijzigd. Voorts zijn het logo en de typeaanduiding in lijn gebracht met andere modellen van Citroen. Op de Exclusive zijn op zowel voor- als achterbumper chromen sierlijsten aangebracht. Met de nieuwe aluminium 15" velgen en het nieuwe design van de wieldoppen komen de uiterlijke wijzigingen nog beter tot hun recht. De Xsara Picasso wordt geleverd in twaalf kleuren, waarbij Bleu Mauritius zal worden vervangen door de Bleu Oriental.

Citroen Xsara Picasso

De Citroen Xsara Picasso Exclusive krijgt nieuwe voorzieningen in de vorm van automatisch inschakelende verlichting, een zonnegordijn voor de achterruit en een bagagenet in de kofferruimte. Grijs alcantara wordt leverbaar als bekleding van de stoelen, naast het beige leder dat al langer leverbaar was in de topmodellen.

De levering in Nederland van de Citroen Xsara Picasso 1.6 HDi 16v 110 start in april/mei 2004. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.