29 mei 2002
 

Fiat Doblo (2001 - 2010)

fiat deelt mee in novem subsidie op aardgas

29 mei 2002 | Onlangs werd het startschot gegeven voor het project PRO-Aardgas met de overdracht van een subsidie van liefst € 500.000 door de NOVEM aan de Gemeente Haarlem. Middels deze donatie wil de NOVEM (Nederlandse Onderneming Voor Energie en Milieu) het rijden op aardgas bevorderen. Fiat is prominent vertegenwoordigd in het segment van de personen- en bedrijfswagens die op aardgas rijden en mocht meedelen in de subsidie dankzij de levering van een Fiat Multipla Bipower aan Nuts Bedrijf Haarlemmermeer.

Verdeling van het subsidiegeld wordt uitgevoerd door de Gemeente Haarlem, onder regie van de NOVEM en dus uiteindelijk onder supervisie van het Ministerie van VROM. Een deel van het geld wordt gebruikt ter subsidiering van 25% van de meerkosten van een aardgasauto, ten opzichte van de benzineversie. Volgens een voorzichtige schatting zullen er de komende twee jaar zo'n 350 aardgasauto's worden verkocht in de regio Haarlem. Het resterende deel van de subsidie wordt aangewend om tenminste twee nieuwe aardgasvulpunten bij commerciële tankstations te vestigen. Samen met de lage prijs van aardgas als brandstof moet de subsidie ertoe leiden dat het voor de consument (particuliere dan wel bedrijfsmatige klant) aantrekkelijk wordt om te investeren in de aanschaf van een auto met aardgasmotor.

Omdat aardgas een aanzienlijk schonere brandstof is, is het een logische stap om met name voertuigen die veel in de bebouwde kom komen te voorzien van een motor die loopt op deze brandstof. Dus niet alleen bedrijfsauto's en bestelwagens voor het distributievervoer, maar ook de bussen van het openbaar vervoer, gemeentevoertuigen, rondvaartboten en uiteraard personenauto's die dagelijks met honderdduizenden in onze binnensteden komen.

Fiat Doblo (2001 - 2010)

Voor Fiat is aardgas al een aantal jaren een logisch alternatief voor benzine- en dieselmotoren. Af-fabriek levert Fiat een aantal personenauto's, busjes en bestellers met een aardgasmotor als alternatieve krachtbron. Door die levering af-fabriek blijft niet alleen de meerinvestering beperkt, maar is ook het onderhoud geen enkel probleem. Bovendien combineert Fiat de aardgasaandrijving altijd met benzine als tweede brandstof, te gebruiken op het moment dat de aardgastank leeg dreigt te raken en er geen aardgastankstation in de buurt is. Een van de opvallende details van de Fiats met Bipower motoren is dat de aardgastanks van een unieke constructie zijn die montage onder de vloer mogelijk maakt, zodat ze geen interieurruimte in beslag nemen. De tanks zijn van een licht, maar uiterst sterk composietmateriaal dat tegen de zwaarste schokken bestand is en ongevoelig is voor vlammen. Het aardgas wordt opgeslagen onder een druk van 200 bar; het stroomt door een speciale leiding naar een reduceerventiel/regelventiel dat de toevoer regelt naar de elektronisch geregelde lagedrukverstuivers in de cilinderkop.

Fiat levert op dit moment drie voertuigen met Bipower motor. Dat zijn de nieuwe Ducato bestellers en personenbusjes, in februari gelanceerd op de Amsterdamse BedrijfsautoRAI, de Doblo personenauto's en bestellers, en de Multipla, voornamelijk geleverd als personenauto, maar ook leverbaar in een grijs-kenteken-uitvoering voor goederenvervoer. De Fiat Doblo en Multipla Bipower hebben een 1,6 liter 16V viercilinder motor die van benzine naar aardgas kan worden geschakeld, en omgekeerd. Met aardgas als brandstof heeft de motor een hoogste vermogen van 68 kW (92 pk) en een koppel van 130 Nm. Wordt benzine als brandstof gebruikt, dan neemt het vermogen toe tot 76 kW (103 pk) en het koppel tot 144 Nm. De Bipower motor voor de nieuwe Fiat Ducato is gebaseerd op de 2.0 MPI benzinemotor. Hoewel deze motor en het bijbehorende aardgassysteem ook al leverbaar waren in de vorige generatie Ducato bestellers en personenbusjes, werden er veel veranderingen aangebracht. Zo is het hele systeem een stuk lichter geworden, en bedraagt de inhoud van de aardgascilinder nu 160 liter, wat een actieradius oplevert van 270 kilometer.

De meerprijs van een Fiat Multipla met Bipower krachtbron ligt om en nabij de 2000 euro. De NOVEM geeft op deze meerinvestering een subsidie van 25 procent. Voor bedrijven bestaat er bovendien de mogelijkheid om bij de aanschaf van een personen- of bedrijfsauto met aardgasmotor te profiteren van de Vamil-regeling, die een gunstig afschrijvingsregime biedt voor milieu-investeringen.