15 januari 2004
 

Chrysler ME Four-Twelve

Chrysler toont ME Four-Twelve conceptcar

15 januari 2004 | Evenals voorgaande jaren, heeft de Chrysler Group ook dit jaar tijdens de Detroit Motor Show voor een verrassing gezorgd. Geheel onverwachts werd de Chrysler ME Four-Twelve concept car gepresenteerd, de meest geavanceerde Chrysler ooit gebouwd. Met zijn V12-motor voorzien van vier turbo's en zijn spectaculaire koetswerk verlegt deze onvervalste supercar de grenzen op het gebied van prestaties en vormgeving binnen de Chrysler-groep.

Het hart van de ME Four-Twelve is een aluminium 6,0 liter V12 met vier turbo's, die is ontwikkeld door AMG. De motor is goed voor ronduit spectaculaire specificaties: het maximum vermogen is 625 kW/850 pk bij 5.750 toeren per minuut, terwijl het maximum koppel 1.150 Nm bedraagt - een waarde die beschikbaar is tussen 2.500 en 4.500 toeren per minuut. Het specifiek vermogen is 142 pk/liter, terwijl de pk-gewicht verhouding van de 1.310 kg wegende auto op 1,54 kg/pk ligt.

Chrysler ME Four-Twelve

De ME Four-Twelve sprint in slechts 2,9 seconden van nul naar 60 mijl (96 km/u) en in 6,2 seconden van nul naar 100 mijl (160 km/u). De kwart-mijl (400 meter) legt hij af in 10,6 seconden en hij heeft dan een eindsnelheid van 227,2 km/u. De topsnelheid ligt bij benadering op 400 km/u. Een van de belangrijkste aspecten van de AMG-motor is zijn effectieve warmtehuishouding; een voorwaarde om dergelijke prestaties te kunnen bereiken. De zeventraps Ricardo Double Clutch Transmission is speciaal voor deze Chrysler ontwikkeld. Bijzonder is de elektronisch geregelde dubbele koppeling waarmee schakelbewegingen in 200 milliseconden worden voltooid.

De Chrysler ME Four-Twelve heeft een carrosserie van koolstofvezel, die is verbonden met een extreem stijve en lichte monocoque kuip van een koolstofvezel/aluminium honingraatstructuur. Ook de aluminium kreukelzones en metalen subframes dragen bij aan de stijfheid van de totale carrosserie, die op dit punt het niveau van een racewagen heeft. De wielophanging bestaat uit dubbele draagarmen, aluminium reactiestangen en omvat schroefveren en elektronisch geregelde dempers. De tandheugelbesturing is bekrachtigd en extreem direct met 2,4 omwentelingen van uiterst links naar rechts. De geventileerde keramische remschijven zijn 65 procent lichter dan vergelijkbare exemplaren van ijzer en hebben een diameter van 381 mm. De remklauwen tellen elk zes zuigers. De wielen zijn groot: 19 inch voor en 20 inch achter. Eromheen liggen banden van Michelin: 265/35ZR19 voor en 335/30ZR20 achter.

Chrysler ME Four-Twelve

De Chrysler ME Four-Twelve is 4,54 meter lang, 2,00 meter breed en 1,14 meter hoog. De vormgeving is mede bepaald in de windtunnel. Bijzonder is de achterspoiler, die over een afstand van tien centimeter kan uitschuiven, zodat de neerwaartse druk kan toenemen tot 421 kg als de auto 300 km/u rijdt. Het design reflecteert de snelheid. Ook in het interieur, waar de bijzondere koolstofvezel monocoque prominent in het zicht ligt. De auto heeft verder met leder beklede sportstoelen, een in hoogte verstelbaar stuurwiel, automatische airconditioning en een hoogwaardige stereo.

"De ME Four-Twelve is voor ons een ultiem statement op het gebied van zowel design als technologie", aldus Wolfgang Bernhard, Chief Operating Officer - Chrysler Group. "Deze auto laat zien hoe ver wij zijn met het creeren van spannende, begerenswaardige auto's. En we blijven nog realistisch ook, want de ME Four-Twelve is geen echte conceptcar, maar een prototype waarmee we tegen de zomer ook daadwerkelijk kunnen gaan rijden".

Chrysler ME Four-Twelve Chrysler ME Four-Twelve
 
Websitewww.chrysler.nl
Deel via