14 januari 2004
 

Citroen Jumpy

Citroen vernieuwt Jumpy

14 januari 2004 | Citroen presenteert de nieuwe Jumpy op het Salon van Brussel (13-25 januari 2004). Deze nieuwe versie krijgt een nieuwe voorzijde, zodat met name het nieuwe gezicht opvalt. Ook werd het comfort dankzij aanpassingen aan de stoelen en geluidsisolatie verbeterd. Bovendien werd de veiligheidsuitrusting op een hoger niveau gebracht met onder andere grotere schijfremmen voor.

De nieuwe Jumpy zal worden geleverd met drie verschillende dieselmotoren: 1.9 D, 2.0 HDi/95 pk en 2.0 HDi/110 pk. In totaal komen vier carrosserievarianten beschikbaar: gesloten bestelwagen voor goederentransport, een dubbele cabine-uitvoering, Combi Comfort voor personenvervoer en Plancher Cabine, een chassis voor ombouw. Met uitzondering van de Combi Comfort kunnen alle modellen op grijs kenteken worden gezet. De Jumpy wordt leverbaar in twee uitrustingsniveaus (Comfort of Leader) en met twee verschillende wielbases (2,82 m of 3,22 m). Het laadvermogen bedraagt minimaal 500 kg tot maximaal 954 kg en het laadvolume is minimaal 4 m3 tot maximaal 5 m3. De Jumpy Combi Comfort wordt geleverd op geel kenteken met 8 of 9 zitplaatsen. De bagageruimte heeft een inhoud van 600 liter en het laadvermogen bedraagt 1.034 kg.

Meest opvallend is de neus met de opnieuw vormgegeven koplampen van helder glas met geintegreerde knipperlichten. De opvallende nerf in de motorkap draagt volgens Citroen bij aan de algehele uitstraling van kwaliteit en degelijkheid. In de bumper is plaats voor mistlampen (optie) en in de nieuwe grille neemt het grotere double chevron-logo een prominente plaats in. Aan beide zijden van de auto is flankbescherming aangebracht die in combinatie met voor- en achterbumper kleine parkeerschades voorkomt. Citroen introduceert vijf nieuwe carrosseriekleuren voor de nieuwe Jumpy: Jaune Carioca, Bleu Line en de metalliclakken Rouge Lucifer, Gris Fer en Bleu de Chine.

Citroen Jumpy

Net als het uiterlijk heeft Citroen het zitmeubilair stevig onder handen genomen en daarbij stonden ergonomie en comfort centraal: nieuwe bekleding en een verbeterde geluidsisolatie. De wijzigingen aan de stoelen betreffen de verlenging van de zittingen en verhoging van rugleuningen en dankzij hogere zijwangen bieden de stoelen betere zijdelingse steun. Het verbeterde zitcomfort is mede te danken aan een nieuw fabricageproces waarbij de bekleding en vulling worden geintegreerd voor een betere vormvastheid en langere levensduur. Beide stoelen kunnen over een grotere lengte (220 mm) worden versteld en ook de zithoek is verstelbaar. De bestuurdersstoel is bovendien in hoogte (45 mm) verstelbaar en in combinatie met de hoogteverstelling van het stuur is voor elke bestuurder de ideale zitpositie in te stellen. In alle versies van de nieuwe Jumpy die een separate passagiersstoel hebben, is de bestuurdersstoel voorzien van een armsteun. Die versies kunnen bovendien als optie worden voorzien van zij-airbags.

Op de Combi-versies van de nieuwe Citroen Jumpy dragen bovendien bij aan gebruiksgemak en comfort:

  • Hoofdsteunen op de achterbank met openingen om het zicht naar achter te verbeteren.
  • Verbeterde ontgrendeling van de tweede zitrij voor een betere toegankelijkheid van de derde rij.
  • Nieuw systeem voor vergrendeling 'Ball Fix' voor de driepersoons banken.

Voor alle versies worden nieuwe bekledingsmaterialen geintroduceerd, waarmee de Jumpy een moderner en lichter interieur krijgt. Aan het geluidscomfort van de nieuwe Citroen Jumpy is veel zorg besteed. De gemaakte progressie is te danken aan: een PVC-coating die met een nieuw procede wordt gespoten op de bodemplaat en in de wielkasten. De nieuwe Jumpy is het eerste model dat met deze nieuwe techniek van PSA Peugeot Citroen wordt bewerkt. Daartoe werden drie nieuwe robots aan de productielijn toegevoegd die de coating aanbrengen pal voor de auto de laatste laklaag krijgt. Het aanbrengen van geluidsabsorberend materiaal in de luchttoevoerkanalen (op bestelwagenversies) speelt ook een rol. In de bodemplaat worden ter hoogte van het voetencompartiment golfpanelen aangebracht die geluid reduceren dat onder de auto vandaan komt. De laatste verandering is de verbetering van de afdichting van de portieren, onder andere met nieuwe portierrubbers voor de achterportieren.

Citroen Jumpy

Met uitzondering van de 1.9 D krijgt de nieuwe Citroen Jumpy op alle versies de geventileerde schijfremmen van de Citroen C8. ABS gecombineerd met elektronische remkrachtverdeling is standaard op de Combi Comfort-versies en als optie leverbaar op de bestelwagenversies en de 'Plancher Cabine'. Bij de grotere dimensies van de schijven horen ook een grotere velg- (15 inch) en bandenmaat (205/65 R15). Alleen de versies die worden geleverd met de 1.9 D dieselmotor krijgen 14 inch wielen en bijpassende bandenmaat (195/70 R14). De krik is verhuisd naar een positie onder de bestuurdersstoel en is zodoende altijd bij de hand, ongeacht de lading.

Met het oog op de bescherming van inzittenden werd ook het uitrustingsniveau van veiligheidsvoorzieningen verhoogd. Een bestuurdersairbag is standaard en in combinatie met de passagiersairbag zijn ook zijairbags voor de voorpassagiers als optie leverbaar op modellen met separate voorstoelen. Alle zitplaatsen zijn voorzien van driepunts veiligheidsgordels. De gordels voor zijn voorzien van spanners en krachtbegrenzers.

Citroen Jumpy Citroen Jumpy
 
Websitewww.citroen.nl
Deel via