8 januari 2004
 

Saab 9-2X

Saab modellijn uitgebreid met 9-2

8 januari 2004 | De Saab 9-2X is de derde belangrijke stap in het grootste productoffensief in de historie van Saab. Met standaard vierwielaandrijving, krachtige motoren en een herkenbaar Europese vijfdeurscarrosserie is het een uniek aanbod in de nieuwe niche van de automarkt, het premium sport-segment. De vraag naar dergelijke auto's zal de komende jaren naar verwachting flink toenemen. De Saab 9-2X zorgt ook voor de opbouw van het merk Saab, op dit moment het snelst groeiende Europese topmerk in Amerika. In beginsel komt de nieuwe Saab op de markt in de Verenigde Staten en Canada. Verkoop op andere markten -waaronder Europa- wordt nog overwogen.

De Saab 9-2X beschikt over uitgebreide veiligheidsvoorzieningen. Zo zijn de voor- en achterzijde van de carrosserie ontworpen om botskrachten te absorberen. De veiligheidskooi rondom de inzittenten is extra verstevigd om vervorming te voorkomen. Balken in de portieren en verstevigde B-stijlen zijn zo ontworpen dat ze de botskrachten van zijdelingse aanrijdingen verdelen over de veiligheidskooi. Er zijn driepuntsgordels op alle vijf zitplaatsen. Om het effect van de voorste veiligheidsgordels te vergroten zijn deze voorzien van gordelspanners, die in het geval van een ongeluk de gordels strak aanspannen. Drukbegrenzers zorgen ervoor dat de kracht op de torso niet te groot wordt. Airbags voor bestuurder en passagier bieden bescherming in het geval van een frontale aanrijding. In de voorstoelen zijn bovendien zijairbags gemonteerd; deze beschermen de torso en het hoofd in het geval van een zijdelingse aanrijding. De voorstoelen van de Saab 9-2X zijn voorzien van actieve hoofdsteunen die het risico op een whiplash bij een aanrijding van achter minimaliseren.

Met de nieuwe Saab 9-2X betreedt Saab een nieuw segment, namelijk het segment van de premium sportieve auto's met vierwielaandrijving. Voor dit nieuwe model maakt Saab gebruik van viercilinder boxermotoren en permanente vierwielaandrijving (AWD), een primeur in de historie van Saab. De krachtbron in de Saab 9-2X Linear is ongeblazen en levert 165 pk bij 5.600 toeren per minuut. Het maximum koppel van 225 Nm komt vrij bij 4.000 toeren per minuut. De 9-2X Aero is uitgerust met een 2,0-liter DOHC turbomotor met intercooler. De turbomotor levert 227 pk bij 6.000 toeren per minuut en 294 Nm bij 4.000 toeren per minuut. De tractie en bestuurbaarheid van de 9-2X Aero zijn verder verbeterd door het gebruik van een visco-sperdifferentieel aan de achterzijde. Beide versies zijn standaard voorzien van een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Een automatische viertrapstransmissie is als optie leverbaar.

Saab 9-2X

Ontwerp van interieur en de gebruikte materialen hebben een Scandinavisch tintje Met de nieuwe 9-2X gaat Saab met zijn ontwerpstijl een stap verder. Het front van de 9-2X heeft de bekende familielijnen van Saab, waarin de grille met de drie openingen harmonieus is verwerkt. De koplampen vouwen zich als het ware om de hoeken van de carrosserie en een luchtinlaat onder de voorbumper geeft het dynamische potentieel van de auto aan. Bij het topmodel, de 9-2X Aero, is de motorkap voorzien van een geintegreerde inlaat voor de toevoer van lucht naar de intercooler van de turbomotor. De 9-2X heeft net als andere vijfdeursmodellen van Saab een steil aflopende C-stijl. Gevolgd door de achterste zijruit, die als het ware om de hoek heen is gevouwen. Het zicht naar achteren is hierdoor optimaal. De achterzijde van 9-2X heeft dezelfde horizontale lijnen als de Saab 9-5 Aero Estate. Bovendien versterkt de zwarte baan over de achterbumper het sportieve imago.

Het interieur van de Saab 9-2X ademt een Scandinavische sfeer uit. De meters in het instrumentarium hebben een metalen omlijsting en tonen de bestuurder in een oogopslag alle belangrijke informatie. Een sportief, lederen driespaaksstuurwiel is standaard aanwezig in de Aero-uitvoering. In de middenconsole, die met een vloeiende lijn naar het dashboard loopt, is de versnellingspook verwerkt en zijn drie opvallende knoppen geintegreerd voor de bediening van de klimaatcontrole. Het geheel is afgewerkt met aluminium. De versnellingspook is afgewerkt met leer (optioneel voor de Linear). De Saab 9-2X heeft moderne interieurbekleding met contrasterende kleuren. Dit kenmerk wordt voorgezet in bijvoorbeeld de bekleding van de deurpanelen. Terwijl de basiskleur van het interieur zwart is, worden de deurpanelen juist gesierd door panelen met een contrasterende kleur. Deze kleur sluit weer aan op de kleur van het materiaal dat is terug te vinden in de zitting van de stoelen. Lederen afwerking is optioneel. De sportstoelen geven de bestuurder van de 9-2X veel steun tijdens een sportieve rit op een bochtige weg of tijdens lange ritten op de snelweg.

Saab 9-2X
 
Websitewww.saab.nl
Deel via