6 januari 2004
 

Volvo

Volvo introduceert vier nieuwe veiligheidssystemen

6 januari 2004 | Volvo blijft ontwikkelen op het gebied van veiligheid en introduceert nu vier veiligheidssystemen die het rijden veiliger en plezieriger maken. Het camerasysteem BLIS registreert alle voertuigen die zich in de dode hoek van de auto bevinden. Deze wereldprimeur zal nog dit jaar daadwerkelijk leverbaar worden. Verder is er nu ook voor de toekomstige cabrio-modellen van Volvo een Inflatable Curtain. Daarnaast brengt Volvo in de toekomst waarschuwings- en remsystemen die de kans op een aanrijding verkleinen.

Ondanks grote zijruiten en effectieve buitenspiegels, beschikken veel auto's nog steeds over een dode hoek. Dat dit tot gevaarlijke verkeerssituaties kan leiden, laat zich raden, vooral wanneer een auto regelmatig van rijbaan verandert. Om dit soort weggedrag toch zo veilig mogelijk te laten verlopen, introduceerde Volvo in 1979 als eerste autofabrikant een buitenspiegel met extra grote gezichtshoek. Nu wordt het vervolg daarop geintroduceerd, waarbij een camerasysteem elk voertuig dat naast de auto rijdt, in de gaten houdt. Deze technologie werd voor het eerst toegepast in de Volvo Safety Concept Car (SCC) uit 2001. Zodra een voertuig in het zicht van de camera komt, gaat er een lampje bij de buitenspiegel branden. Op deze manier krijgt de bestuurder een duidelijk signaal dat er zich een ander voertuig naast zijn eigen auto bevindt en dat van baan veranderen geen goede optie is. Het systeem attendeert de bestuurder zowel op auto's die vanachter komen als op auto's die bij het inhalen aan de zijkant rijden.

Technisch bezien houdt dit in dat er een digitale camera in beide buitenspiegels is gemonteerd. Deze camera's leggen per seconde een groot aantal beeldjes vast. Door deze beelden met elkaar te vergelijken, kan het systeem vaststellen wanneer een andere auto in de 'gevarenzone' komt. Deze zone is 9 5 meter lang en 3 meter breed. Het systeem is dusdanig afgesteld dat niet alleen auto's, maar ook motoren kunnen worden waargenomen, zowel overdag als 's nachts. BLIS begint te werken als de auto een snelheid van meer dan 10 km/uur bereikt en het attendeert de bestuurder pas bij voertuigen die tot 20 km/uur minder snel of maximaal 70 km/uur sneller rijden dan de eigen auto. Het systeem reageert dus niet op geparkeerde auto's, vangrails, lantaarnpalen en dergelijke.

Volvo

Het Inflatable Curtain dat Volvo in 1998 op de markt bracht, beschermt het hoofd van de inzittenden bij een zijwaartse aanrijding of in het geval de auto over de kop slaat. Het gordijn is standaard in de diverse sedans, estates en XC-modellen van Volvo. Het Inflatable Curtain is weggewerkt in de buitenste rand van het dak en in actieve staat vormt het een 'gordijn' tussen de zijruit en het hoofd van de inzittende. Deze wijze van inbouwen maakte het tot dusver onmogelijk het veiligheidssysteem ook in een convertible toe te passen, aangezien in dit soort auto's geen vast dak beschikbaar is. Volvo Cars heeft dit probleem nu echter opgelost door het Inflatable Curtain ondersteboven in de portieren te plaatsen. Bij een zijwaartse aanrijding blaast het gordijn zichzelf op en duwt het zich als het ware naar boven. Net als in de 'standaard' versie duurt het hele proces slechts een fractie van een seconde, zodat het hoofd op tijd wordt opgevangen. Het in het portier verwerkte gordijn heeft een extra stevig ontwerp, waardoor het eenvoudig rechtop blijft staan. Het Inflatable Curtain biedt te allen tijde bescherming, zelfs als het raam open of kapot is. Om langere bescherming te bieden bij een ongeluk waarbij de auto over de kop slaat, verdwijnt de lucht heel langzaam uit het gordijn.

Volvo heeft een adaptieve cruise control ontwikkeld, die ervoor zorgt dat het rijden prettig verloopt, zelf als de verkeersstroom niet vlekkeloos loopt of bij langzaam rijdend verkeer. Het systeem houdt voortdurend de afstand tot de auto's aan de voorzijde in de gaten en past de snelheid automatisch aan, zodat telkens voldoende afstand wordt bewaard. De bestuurder kan de adaptieve cruise control activeren door de maximumsnelheid in te stellen en de minimale tijdsafstand tot de auto's voor hem. Deze tijdsafstand kan varieren van 1 tot 3 seconden. Een interval van twee seconden bijvoorbeeld betekent bij een snelheid van 100 km/uur een afstand van ongeveer 56 meter - de afstand hangt uiteraard af van de snelheid - en bij 70 km/uur betekent dit een afstand van 39 meter.

Een ander veiligheidssysteem heeft te maken met aanrijdingen van achteren, bijvoorbeeld als een auto stilstaat voor het stoplicht. Vaak wordt dit soort ongevallen veroorzaakt doordat de bestuurder is afgeleid en niet op tijd reageert. Daarom heeft Volvo Cars een geavanceerd systeem ontwikkeld met speciale functies dat dit soort ongelukken moet voorkomen. Het systeem wordt op diverse manieren geactiveerd, op verschillende momenten in de aanloopfase naar de uiteindelijke impact. Nadert de auto een stilstaand of bewegend object en de bestuurder reageert niet, dan gaat er een waarschuwingslampje branden dat weerspiegeld wordt in de voorruit. Tegelijkertijd klinkt er een zoemsignaal. In sommige omstandigheden is dit voldoende om de bestuurder te laten reageren en het gevaar af te wenden. Zodra de bestuurder het rempedaal intrapt, controleert het systeem de remdruk. Is deze druk onvoldoende om de aanrijding te voorkomen, dan grijpt het systeem in en verhoogt het de remdruk. Is de snelheid niet te hoog, dan kan het op deze manier voorkomen dat de auto de andere auto raakt. Reageert de bestuurder helemaal niet, dan wordt het automatische remsysteem in werking gesteld waardoor de auto vanzelf tot stilstand komt.

Volvo

Bovenstaande systemen worden geleidelijk op de markt gebracht. "We vinden deze toepassingen uiterst belangrijk voor onze doelstelling de veiligste autofabrikant ter wereld te blijven", aldus Lex Kerssemakers, Vice President Global Marketing bij Volvo Cars. "De systemen die we nu aan de wereld tonen, zullen een voor een in onze toekomstige modellen worden geintroduceerd. Zo verwachten we dat BLIS al in 2004 in productie gaat (voor modeljaar 2005); het nieuwe Inflatable Curtain zal in onze nieuwe generatie convertibles worden toegepast. Wat de andere systemen betreft staat op dit moment nog niet vast welke Volvo's er voor het eerst mee zullen worden uitgerust".

Volvo Volvo
 
Websitewww.volvocars.nl
Deel via