31 december 2003
 

Nissan Cube3

Nissan introduceert Cube3 + Conran & Partners

31 december 2003 | De unieke "Cube3 + Conran & Partners" die op de Tokyo Motor Show werd gepresenteerd, is het tastbare bewijs van Nissans nieuwe visie op vormgeving en merkbeleving. De ontwerpers van het Europese designcentrum van Nissan in Londen vinden hun inspiratie in de creativiteit, cultuur en stijl van deze wereldstad. Dat uit zich in de Cube3 + Conran & Partners, een unieke auto ontstaan uit een samenwerking tussen Nissan en het eveneens in Londen gevestigde bureau Conran & Partners.

Sinds de Japanse introductie in oktober 2002 is de Nissan Cube niet meer weg te denken uit de topvijf van bestverkochte auto's. De Cube is een compacte auto die vooral wordt gekocht door trendsetters. Het Japanse succes van de Cube wordt onderstreept door de introductie van de Cube3 met een derde zitrij, afgelopen juni. In slechts twee weken tijd zijn er in Japan 8.000 auto's van dit type verkocht.

Conran & Partners heeft zijn sporen verdiend op het gebied van architectuur, interieurdesign voor onder meer restaurants en hotels en grafisch ontwerp. Door de samenwerking met wereldberoemde ontwerpers, en Conran & Partners in het bijzonder, kon Nissan nieuwe wegen inslaan voor interieurontwerp. En toevalligerwijs was Conran & Partners op zoek naar een tweede partij om gestalte te geven aan nieuwe uitdagingen in het toepassen van nieuwe materialen. Sebastian Conran, Creative Director van Conran & Partners, vertelt: "Bij het ontwerpen van de Cube3 + Conran & Partners stond het thema 'rust' centraal. Samen met het thema 'cirkel' -wat symbool staat voor Japanse schoonheid- vormt dit het 'Japanse DNA' van de auto".

Nissan Cube3

De grille en de koplampen vormen een eenheid en geven de Cube3 + Conran & Partners een vriendelijk, non-agressief vooraanzicht. Dezelfde eenheid is terug te zien in het design van de achterlichten. Als aanvulling hierop is het ontwerp van de wielen volgens de bedenkers geinspireerd op rimpelingen in een Japanse vijver. De auto is in de kleur Shadow Grey gespoten. Een tijdloze kleur die goed combineert met het donkere aluminium van diverse afwerkingdetails. Het ingetogen exterieur staat in scherp contrast met het levendig roodgekleurde interieur dat het flamboyante karakter van Londen uitstraalt. Deze stad is naast de vestigingsplaats ook de inspiratiebron van Conran & Partners. De lederen bekleding geeft een gevoel van kwaliteit en biedt decadent plezier.

Over de betrokkenheid van Conran & Partners bij het ontwerp van de auto vertelt Sebastian Conran: "Omdat we de meeste tijd in en niet buiten de auto doorbrengen, zijn wij van mening dat in het interieur onze kansen liggen". Hij legt uit: "We wilden een stijlvol, rustig en ook praktisch interieur creeren, waarin je je op je gemak voelt en toch alert bent. Zeg maar dat het serotonine opwekt in plaats van testosteron. Ook wilden we een licht en ruimtelijk gevoel in het ontwerp brengen. Om die reden is er een glazen dak over de volle lengte van het dak gemonteerd. Dit dak is zo geconstrueerd dat het daglicht binnenkomt, maar niet het directe zonlicht. We creeerden een minimalistische sfeer door de details simpel en strak te houden. We hebben het gebruik van kunststof tot een minimum beperkt ten faveure van aluminium dat haast de uitstraling van edelmetaal heeft. De achterzittingen kunnen naar elkaar toe worden gedraaid, om zo een echte chill-outruimte te creeren. Het gehele interieur zorgt ervoor dat de inzittenden er gewoon goed uitzien".

Nissan Cube3
 
Websitewww.nissan.nl
Deel via