26 mei 2002
 

Subaru Impreza (2000 - 2007)

subaru introduceert de impreza wrx sti awd

26 mei 2002 | De term 'GT Turbo' doet het hart van menig sportieve automobilist sneller kloppen. Hij was jaren onlosmakelijk verbonden met de Subaru Impreza GT Turbo AWD. Niet alleen doordat zijn stamvader talloze rally's won en diverse keren wereldkampioen werd, maar vooral omdat de GT Turbo zijn enorme prestaties op een zeer civiele manier voor een groot publiek bereikbaar maakte. En... de historie herhaalt zich!

Feitelijk gebeurde dat anderhalfjaar geleden al, toen de Impreza GT Turbo AWD plaatsmaakte voor de Subaru Impreza WRX, die uiteraard ook weer voorzien was van Subaru's handelsmerk: All Wheel Drive (AWD). En nu is het tijd voor de volgende stap: de uitbreiding van het Impreza topgamma met de Impreza WRX STi. De letters STI staan voor Subaru Tecnica International, de sportafdeling van Subaru, die motoren en tal van andere speciale onderdelen ontwikkelt en prepareert voor de Subaru rallywagens. Deze divisie bestaat inmiddels tien jaar en wordt nu gepositioneerd als een "merk", dat zich heeft gespecialiseerd in de ontwikkeling van sportieve Subaru's.

Het eerste product van STi voor de Europese markt is de Subaru Impreza WRX STi. De Impreza WRX STi combineert prestaties op topniveau met het dagelijks gebruiksgemak van een gezinsauto. Hij is even goed bruikbaar op het racecircuit als tijdens een vakantierit. Daarmee onderscheidt de Subaru Impreza WRX STi zich duidelijk van zijn belangrijkste concurrenten. De Impreza WRX STi is uitgerust met een speciaal ontwikkelde tweeliter boxermotor met turbo, een grotere intercooler met waterspray, variabele nokkenas-timing en een nieuwe, handgeschakelde zesversnellingsbak. Een door STi aangepast onderstel verschaft de Impreza het rijgemak en de handelbaarheid van een gezinsauto en tegelijk de stuurprecisie en het rijplezier dat de rallyversies van de Impreza dicht benadert. Het uiterlijk van de Subaru Impreza WRX STi laat er geen misverstand over bestaan dat deze auto de basis vormt voor Subaru's World Rally Car. Ook in de straatversie laat de WRX STi zien dat het een potente topsporter is. Een, in vergelijking met de WRX, vergrote luchtinlaat op de motorkap zorgt voor extra koeling van de intercooler. De voorbumper is verder naar beneden doorgetrokken en dorpelverbreders en een achterspoiler completeren het koetswerk. Uit de achterbumper steekt een grotere, verchroomde uitlaat naar buiten en de WRX STi heeft projectie-koplampen, die een hoge lichtopbrengst garanderen.

Subaru Impreza (2000 - 2007)

De krachtbron van de Impreza WRX STi is gebaseerd op de tweeliter boxermotor uit de WRX. Maar Subaru's sportafdeling heeft hem grondig onder handen genomen om het vermogen te vergroten en de betrouwbaarheid te handhaven. De 1.994 cm3 metende viercilinder boxermotor met turbo en intercooler levert nu 265 pk/195 kW bij 6.000 toeren, terwijl het koppel een hoogste waarde van 343 Nm bereikt bij 4.000 toeren. Per cilinderrij beschikt de boxermotor over twee bovenliggende nokkenassen die per cilinder vier kleppen bedienen. Grotere inlaatkanalen, een grotere turbocompressor en een aangepaste intercooler zijn verantwoordelijk voor de stijging van het vermogen. Door Subaru's variabele kleptiming is het vermogen bovendien over een breed gebied bruikbaar. De intercooler, die de lucht van de turbo afkoelt, kan met een druk op de knop nog extra koeling krijgen. Uit een reservoir wordt dan water in de intercooler gespoten, waardoor de lucht nog verder afkoelt en er extra vermogen wordt geleverd. Het totale sportpakket van de Impreza WRX STi staat borg voor prestaties op sportwagenniveau en veel sportief rijplezier. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur kost slechts 5,5 seconden en als topsnelheid laat de WRX STi 238 kilometer per uur noteren.

De consumentenprijs van de Impreza WRX STi AWD is € 44 995,-