9 december 2003
 

Smart City Coupe

Gebruikte Smart City Coupe komt goed uit crashtest

9 december 2003 | Een Smart City-Coupe uit 1999 is samen met een aantal andere gebruikte auto's getest door de DEKRA, een Duitse organisatie die regelmatig de veiligheid van verschillende type auto's test. Deze crashtest bootst een realistisch ongeluk na zoals die iedere dag in het verkeer kan voorkomen. Tijdens deze crash die met een snelheid van 50 km/u werd uitgevoerd, absorbeerde de tridion veiligheidskooi van Smart de meeste krachten die vrijkwamen. De Smart City-Coupe (vanaf 1 januari 2004 Smart ForTwo genaamd) werd als enige auto na deze test niet total loss verklaard, maar kon gewoon worden gerepareerd.

Naast innovatie, functionaliteit en 'joy of life' staan actieve en passieve veiligheid bij Smart hoog aangeschreven. Daarom heeft iedere Smart standaard onder andere een tridion veiligheidskooi, het elektronische stabiliteitsprogramma ESP en full-size airbags.

Smart City Coupe

Ook de ANWB heeft in samenwerking met Europese zusterclubs bewezen dat de Smart City-Coupe in het segment compacte auto's de inzittenden het beste beschermt tegen whiplash en dat de auto de beste stoelstabiliteit heeft. De Smart stoelen zijn immers integrale veiligheidsstoelen: de stoelen hebben een modulair opgebouwde staalplaatstructuur.

De Smart ForFour, die in het 1e kwartaal van 2004 zal worden geintroduceerd, zal ook aan alle strenge veiligheidseisen voldoen. Onlangs voerde DaimlerChrysler zelf een crashtest uit, waarin de Smart ForFour liet zien dat de kwaliteit en veiligheid van deze auto de wettelijk verplichte veiligheidseisen zelfs ruim oversteeg.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!