8 december 2003
BMW 6-Serie cabrio (2004 - 2011)

BMW 6-Serie cabrio (2004 - 2011)

BMW 6-Serie binnenkort ook als cabriolet

8 december 2003 | Fascinerend design, boeiende techniek en atletische prestaties - eigenschappen voor grenzeloos rijplezier voor vier personen onder de blote hemel. Met de nieuwe BMW 6-serie Cabrio heeft BMW zowel technisch als optisch een ware droomauto gecreeerd.

Dankzij de 'vinnenkap' onderscheidt de BMW 6-serie Cabrio zich door een eigenzinnig lijnenspel. De vinnen ogen als brede C-stijlen en geven de Cabrio een coupe-achtige, exclusieve uitstraling. Met geopende kap versterkt de Cabrio zijn unieke karakter. Evenals de BMW 6-serie Coupe straalt de nieuwe Cabrio al op het eerste gezicht dezelfde uitzonderlijke sportiviteit uit.

De BMW 6-serie Cabrio wordt allereerst geintroduceerd als topmodel 645Ci Cabrio met 4.4-liter achtcilindermotor. Deze levert een maximum vermogen van 245 kW/333 pk en een maximum koppel van 450 Nm. Dankzij de traploze verstelling van nagenoeg alle relevante parameters, zoals de klepbediening (Bi-VANOS), de kleplichthoogte (VALVETRONIC) en zelfs de lengte van het inlaattraject past hij zich aan alle eisen en rijsituaties aan. Van deze wijze van motormanagement profiteert de BMW rijder ook met het voor een achtcilinder benzinemotor brandstofverbruik van 11,7 liter per 100 kilometer voor de handgeschakelde uitvoering. Ook voldoet de achtcilinder reeds aan de op dit moment strengste Europese emissienorm EU4, die vanaf 2005 verplicht is voor nieuwe auto's. De 645Ci Cabrio is verkrijgbaar met drie zesversnellingsbakken, waaronder een uit de Formule 1 afkomstige SMG-transmissie. Dit open topmodel sprint in 6,2 seconden van 0-100 km/h (automaat: 6,8 s) en bij 250 km/h wordt de topsnelheid elektronisch begrensd.

BMW 6-Serie cabrio (2004 - 2011)

De BMW innovatie - Active Front Steering - vergroot het rijplezier dat de 6-serie Cabrio reeds standaard biedt. Met deze als optie verkrijgbare, actieve besturing reageert de auto bij lage en gemiddelde snelheden alert en wendbaar, en is de benodigde stuurkracht gering. Bij toenemende snelheid reduceert AFS de stuurhoek en zorgt het voor een indirecte stuuroverbrenging. Bij hoge snelheden neemt de stuurkracht voor de bestuurder juist toe. Samen met het goedmoedige instuurgedrag vergroot dit de koersstabiliteit. Door de koppeling met DSC kan Active Front Steering gemakkelijk correcties van de draaihoek van de auto inleiden, door de stuurhoek van de voorwielen aan te passen. AFS reduceert hierdoor de remingrepen van DSC aanmerkelijk, waardoor de 6-serie met authentieke besturingsfeedback nog dynamischer rijdt dan voorheen. Pas wanneer de auto door middel van de Active Front Steering niet meer kan worden gestabiliseerd grijpt DSC in.

Bij het ontwerp van de nieuwe 6-serie Cabrio is grote aandacht besteed aan praktische eigenschappen, zoals bijvoorbeeld bij de nieuw ontwikkelde kap. De geluids- en temperatuur-isolerende PUR-laag tussen de verrubberde buitenlaag en de binnenhemel dempt het exterieurgeluid even effectief als het weer en wind buiten houdt. Daardoor biedt de 'soft top' van de 6-serie Cabrio een zeer goede akoestische demping, zodat zelfs bij hoge snelheden nog een ontspannen conversatie mogelijk is. De loodrecht geplaatste achterruit tussen de vinnen van de kap is gemaakt van glas, is verwarmbaar en kan ook bij gesloten dak geheel in het schot tussen interieur en bagageruimte verzinken. Daarmee is een tochtvrije ventilatie mogelijk, zoals bijvoorbeeld bij een sedan met geopend schuif-/kanteldak. Ook de zijruiten kunnen geheel worden geopend. Het volledig elektrisch bedienbare dak verdwijnt binnen enkele seconden geheel in de zich onder een vaste afdekking bevindende kapcassette in de bagageruimte. Als de kap gesloten is, kan de variabele kapcassette worden ingeklapt, waardoor meer bagageruimte beschikbaar komt. De kap kan ook met de afstandsbediening worden geopend en omvat tevens de automatische ontgrendeling aan het voorruitframe. De comfortopening maakt het mogelijk om vanuit de cockpit met een druk op de schakelaar of met de contactsleutel, de kap volledig te openen of te sluiten. Dit kan ook tijdens het wegrijden of bij start-stop-verkeer, tot een snelheid van 30 km/h, en omvat tevens het openen/sluiten van alle ruiten, alsmede het ont- en vergrendelen van de kap.

Tenslotte heeft een stoffen dak een aanzienlijk lager gewicht dan een klapdakconstructie - een niet onbelangrijk aspect voor een zo dynamische auto als de BMW 6-serie. Daarbij geldt dat elk extra gewicht niet alleen de prestaties nadelig beinvloedt, maar ook dat een neergeklapt dak direct boven de achteras wordt opgeborgen. Bij een 'soft top' is dit gewicht zo gering, dat de ideale gewichtsverdeling voor/achter van 50:50 nagenoeg ongewijzigd blijft. De 6-serie Cabrio is dus zowel open als gesloten even dynamisch.