6 december 2003
 

Daewoo

Daewoo kiest voor LPG

6 december 2003 | Eind november heeft Daewoo Motor Benelux een seminar georganiseerd met presentaties over de voordelen van LPG, in samenwerking met het bedrijf Teleflex GFI uit Breda. Pieter Stokman, Manager Public Relations: "Met ons seminar hebben wij nog maar eens de voordelen van LPG als volwaardige, alternatieve brandstof op een rijtje gezet ten opzichte van benzine en diesel; zowel de voordelen op het financiele vlak als, wellicht belangrijker, het milieu. Daewoo heeft voor nagenoeg al haar modellen een moderne LPG-installatie beschikbaar". Het omslagpunt voor een auto met LPG-installatie, die bij Daewoo circa 2.400 euro kost, ligt volgens de fabrikant rond de 13.000 a 14.000 kilometer per jaar, waardoor deze alternatieve brandstof al redelijk snel voordeliger is dan benzine en zeker diesel. En door de voortdurende technologische ontwikkelingen die door Teleflex GFI worden uitgevoerd, is het functioneren van de LPG-installatie naar eigen zeggen op hetzelfde niveau gekomen als de hedendaagse moderne automobieltechniek. Tot de sprekers op het Daewoo & LPG seminar behoorde Professor Doctor Bernard, Directeur Research van het Nationaal Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek en Professor in Toxicologie aan de U.C.L. Recent onderzoek van Professor Bernard heeft uitgewezen dat afgelopen zomer door de hittegolf binnen de gehele Europese unie een fotochemische smog is ontstaan met uitzonderlijk hoge waarden die zijn weerga niet kent. Bernard stelt dan ook met grote nadruk dat het de hoogste tijd is voor het nemen van de vereiste maatregelen. "Het wordt hoog tijd dat er maatregelen worden genomen om de luchtverontreiniging terug te dringen, zeker als er sprake is van hoge ozonpieken, zoals bij de hittegolf van afgelopen zomer", verklaart Bernard. "De auto-industrie levert daar een belangrijke bijdrage aan door de auto's verder te perfectioneren. Maar LPG als alternatieve brandstof levert een extra, belangrijke bijdrage aan het terugdringen van de emissies en is momenteel de meest milieu-vriendelijke, beschikbare brandstof". Gedurende 2003 heeft er een uitgebreid Europees onderzoek plaatsgevonden naar de kenmerken van LPG als alternatieve brandstof, vergeleken met fossiele brandstoffen als benzine en diesel. Aan dit 'EETP' onderzoek werkten onder andere BP, Shell, TNO en TUV mee. De resultaten zullen eind dit jaar bekend worden gemaakt, maar uit voorlopige metingen na uitgebreide testen met vele verschillende auto's is al gebleken dat LPG de laagste emissies aan schadelijke stoffen levert en daardoor de meest ideale brandstof is. Schoner en zuiniger. Francois-Xavier Dagnas, verantwoordelijke voor LPG-brandstof bij het Franse Comite Butaan en Propaan: "De voordelen van LPG zijn duidelijk, maar een aantal voorwaarden is nodig voor een gezonde toekomst. Een grote positieve bekendheid bij het publiek, blijvend lage prijzen van LPG, een goede communicatie naar het publiek, behoud van de milieu-voordelen, voortdurende technologische ontwikkelingen, betrokkenheid van de industrie en steun door de overheid". De milieunormen voor de uitstoot zijn met name in Europa heel wat scherper gesteld. Gebruikmaking van LPG zorgt echter voor een wezenlijke bijdrage aan de bescherming van het milieu. De voordelen van LPG volgens Daewoo en de andere sprekers: +/- 13% CO-uitstoot 40 tot 75% minder CO-uitstoot 30 tot 75% minder uitstoot van onverbrande koolwaterstof en stikstofoxide (NOx) Draagt minder bij aan het broeikaseffect en bevat geen lood, zwavel of methaan Elektronisch gestuurd motormanagement (microprocessor) voor een sequentiele inspuiting Bij het tanken is er geen enkele uitstoot van benzeen Geen enkele uitstoot van roetdeeltjes (in tegenstelling tot diesel) Lagere kostprijs per kilometer 50% minder uitstoot van schadelijke gassen dan de normen voorgeschreven door de milieuwetgeving Voor alle modellen van Daewoo (behalve de Matiz en Kalos 1.2) zijn de moderne LPG-installaties leverbaar. Waardoor de brandstofkosten van auto's sterk teruggebracht worden, evenals de uitstoot van gevaarlijke stoffen als NOx. Tot slot nogmaals Pieter Stokman: "In Engeland bijvoorbeeld geniet LPG een grote en zelfs toenemende populariteit, zowel van publiek als overheid. Het is van groot belang dat de regering met de noodzakelijke financiele maatregelen de voordelen van deze alternatieve brandstof ondersteunt". Overigens is nu ook de nieuwe Nubira met een LPG-systeem leverbaar.
 
Websitewww.daewoo.nl
Deel via