4 december 2003
Volvo V50

Volvo V50

Volvo onthult V50

4 december 2003 | De uitgangspunten voor de nieuwe Volvo V50 zijn hetzelfde als die van de vorige sportwagons van Volvo. Er wordt sterk de nadruk gelegd op zowel 'sport' als 'wagon'. Dit betekent dat de nieuwe Volvo V50 bedoeld is voor mensen die een voertuig met een dynamische uitstraling willen. De Volvo V50 wordt daarnaast met tal van extra's en met veel laadruimte geleverd. Ook op het gebied van design en uitrusting gaat de Volvo V50 een verder dan zijn voorganger, de Volvo V40.

Het meest opvallende onderdeel van de nieuwe Volvo V50 is het vrijstaande middenpaneel dat op een elegante manier de tunnelconsole met het instrumentenpaneel verbindt. De diverse bedieningsknoppen in het middenpaneel hebben een ergonomisch en functioneel ontwerp. De meeste daarvan kunnen voor verschillende functies worden gebruikt. Het bovenste gedeelte van het paneel is voor de bediening van het audiosysteem, het onderste gedeelte voor het klimaatbeheersingssysteem. Achter het middenpaneel bevindt zich een opbergvak, dat van beide kanten toegankelijk is. Net als alle andere panelen in de auto kan ook het middenpaneel op verschillende manieren worden aangekleed. De versie met doorzichtig kunststof, Iced Aqua genoemd, is het meest spectaculair. Deze heeft een bijzondere hightech uitstraling, omdat een deel van de elektronica en technologie zichtbaar is.

De achterkant van de Volvo V50 heeft een ronder, iets sportiever ontwerp dan de achterkant van de Volvo V70. In combinatie met de ronde daklijnen en korte achterkant geeft dit een moderne uitstraling. Deze indruk wordt versterkt door de ietwat ronde neus, korte motorkap en het opvallende cab-forward design, waarbij het passagiersgedeelte zo ver mogelijk naar voren is geplaatst. De neus met de verchroomde grille legt een duidelijk verband met de grote Volvo V70. De spoorbreedte en wielbasis zijn vergroot, wat bijdraagt aan de sportieve verschijning van de Volvo V50. Tevens zorgt dit voor een stabiele wegligging. Van boven bezien lijkt de carrosserie van de Volvo V50 op de vorm van een boot, met zijn ronde voorsteven, breed middenschip en smalle achtersteven. Samen met de brede schouders oogt de carrosserie atletisch en compact. De Volvo V50 is 46 millimeter langer dan de nieuwe Volvo S40. Het gedeelte achter de achterwielen is vergroot, waardoor meer bagageruimte is gecreeerd. Ook beschikt de auto over een nieuw ontwikkelde, gepatenteerde voorkant met verschillende kreukelzones.

Volvo V50

Volvo's doel was eenzelfde veiligheidsniveau te creeren als in de Volvo S80. Zo is de voorkant van de Volvo V50 verdeeld in verschillende zones, elk met een eigen taak in het vervormingsproces. De buitenste zones spelen de grootste rol bij de deformatie. Hoe dichter de botskrachten bij het passagiersgedeelte in de buurt komen, des te minder vervormen de materialen. Om elke zone de juiste eigenschappen te geven, zijn verschillende soorten staal gebruikt. Naast het conventionele staal van de carrosserie wordt gewerkt met High Strength Steel, Extra High Strength Steel en Ultra High Strength Steel. Het gekozen zonesysteem zorgt ervoor dat alle botskrachten op een effectieve manier worden verwerkt. Door een efficiente plaatsing van de diverse motoronderdelen is men erin geslaagd de nieuwe vijfcilinder motoren in de Volvo V50 200 millimeter smaller te maken. Aangezien de motoren dwars worden geplaatst, ontstaat er meer ruimte tussen de motor en het inzittendengedeelte. De motor kan in het geval van een aanrijding 150 millimeter naar achteren verschuiven, voordat de krukas de dwarsbalk van het schutbord raakt. De nieuwe Volvo V50 maakt ook gebruik van dezelfde veiligheidssystemen als de grotere Volvo-modellen. Denk bijvoorbeeld aan WHIPS (Whiplash Protection System) en SIPS (Side-Impact Protection System) met zijairbags en inflatable curtains. De nieuwe Volvo V50 is 54 millimeter breder dan zijn voorganger, de Volvo V40. Daardoor is de kreukelzone bij een zijwaartse aanrijding groter. Beide buitenste achterstoelen kunnen van een speciaal veiligheidskussen voor kinderen vanaf drie jaar worden voorzien.

De nieuwe Volvo V50 is uitgerust met IDIS, het Intelligent Driver Information System. IDIS is een noviteit en werd voor het eerst geintroduceerd in de nieuwe Volvo S40. Het is gebaseerd op systemen die veel in de luchtvaart worden gebruikt en het voorkomt dat de bestuurder tijdens het rijden onnodig wordt afgeleid. Bevindt de automobilist zich namelijk in een verkeerssituatie die veel aandacht en concentratie vraagt (denk aan inhalen of plotseling remmen) dan worden het gsm-signaal en andere op dat moment niet ter zake doende gegevens tijdelijk tegengehouden. Pas op het moment dat de omstandigheden het toelaten, worden ze doorgegeven aan de bestuurder. IDIS is standaard op alle versies van de Volvo V50, ongeacht of de auto over een ingebouwde telefoon beschikt. De Volvo V50 kan in de loop van 2004 ook worden uitgerust met het Keyless Drive-systeem. Hierdoor wordt het mogelijk de portieren zonder sleutel de openen en te sluiten. Ook de motor kan zonder sleutel worden gestart. De bestuurder heeft in plaats van een sleutel een PAD (Passive Authorisation Device), waarin bovendien tal van functies kunnen worden geintegreerd, die normaal in een afstandsbediening zijn verwerkt. Denk aan de follow-me-home-verlichting en het paniekalarm. Het systeem biedt hierdoor in bedreigende situaties snel toegang tot de auto.

De nieuwe Volvo V50 wordt in eerste instantie geleverd met dwars geplaatste vijfcilinder lijnmotoren. De nieuwe vijfcilinder lijnmotoren hebben een cilinderinhoud van respectievelijk 2,4 en 2,5 liter. De vijf cilinders in combinatie met de grote cilinderinhoud zorgen voor een hoog koppel, ook bij een laag toerental. De krachtigste motor, de T5, heeft een vermogen van 220 pk en een koppel van 320 Nm. Hij kan later in 2004 worden gecombineerd met dezelfde vierwielaandrijving als in de andere Volvo's. Ten tijde van zijn lancering zal de Volvo V50 ook leverbaar zijn met twee vijfcilinder motoren zonder turbo (170 en 140 pk) en een compleet nieuwe viercilinder dieselmotor (136 pk). De turbodiesel maakt gebruik van tweede generatie common-railtechnologie. Het inspuitsysteem werkt onder enorme druk, waardoor een uiterst nauwkeurige verdeling van brandstof plaatsvindt. In het najaar van 2004 wordt de viercilinder 1,8 liter benzinemotor aan het gamma toegevoegd. Deze krachtbron beschikt over 125 pk en een koppel van 165 Nm.