3 december 2003
Peugeot 407

Peugeot 407

Peugeot toont 407

3 december 2003 | In een wereld die volop in beweging is en waar de verwachtingen van de consument sterk aan veranderingen onderhevig zijn, introduceert Peugeot de 407, een nieuwe sedan in de hogere middenklasse. De 407 Sedan, die snel gevolgd zal worden door een SW, is de eerste versie van de nieuwe 407-familie.

De nieuwe 407 wekt de indruk van een roofdier, sterk en slank met evenwichtige en elegante vormen. Het opvallende front toont volgens de ontwerpers een verwantschap met de leeuw van het merk. De luchtinlaat en het grote embleem laten zien welke richting de styling van Peugeot opgaat. Ook en profil lijkt de auto een kat die klaar is om de aanval in te zetten; stevig op zijn poten door de grote wielen, slank en snel door de lange, aluminium motorkap en de grote, ver naar voren doorgetrokken voorruit en gespierd door zijn korte, brede achterkant. De basis van de 407 is het platform dat PSA Peugeot Citroen ontwikkelde voor het midden- en topsegment. Het is speciaal aangepast aan de bijzondere eisen op het gebied van wegligging en rijplezier die gelden voor een dergelijk soort auto.

De 407 wordt leverbaar met verschillende benzine- en dieselmotoren en is voorzien van de modernste Peugeot-technologie met alle daarbij behorende belangrijke voordelen voor de klant (handgeschakelde versnellingsbakken met 5 of 6 versnellingen, een 4- of 6-traps automaat, motoren die voldoen aan de strenge Euro4-norm en met diesels die standaard voorzien zijn van een roetfilter). De benzinemotoren:

  • Het aanbod begint met een 1,8 l (EW7J4) met 16 kleppen en een elektrisch bediende gasklep die een vermogen van 85 kW (ongeveer 117 pk) levert en een koppel van 163 Nm. Deze motor is gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingbak.
  • Centraal in het programma staat een 2,0 l (EW10J4), ook met 16 kleppen en een elektrisch bediende gasklep die een vermogen van 100 kW (circa 136 pk) levert en een koppel 190 Nm. Deze motor kan gekoppeld worden aan een handgeschakelde 5-versnellingsbak of aan de autoadaptieve AL4, een 4-traps automaat met sequentiele bediening.
  • Op het hoogste niveau is er een dubbel aanbod: een 2.2 l motor (EW12J4) met een maximum vermogen van 116 kW (ongeveer 160 pk) en een koppel van 217 Nm, gekoppeld aan een 6-versnellingsbak of een 4-traps automaat met sequentiele bediening.
  • de 3 liter V6 (ES9JA) levert een vermogen van 155 kW (+/- 211 pk) en een maximum koppel van 290 Nm. Deze motor heeft continu variabele timing (VVT) voor de inlaatkleppen voor een acceleratie vanaf zeer lage toerentallen en een nieuw uitlaatsysteem dat zorgt voor meer vermogen bij hoge toerentallen en minder geluid. Deze motor is gekoppeld aan een nieuwe, elektronisch geregelde automatische versnellingsbak met 6 versnellingen en sequentiele bediening, waardoor het sportieve karakter van deze aandrijfunit optimaal tot zijn recht kan komen.

De 407 is er ook met twee HDi-dieselmotoren:

  • de DV6TED4 met roetfilter en een inhoud van 1,6 l levert een vermogen van 80 kW (ongeveer 110 pk). Het maximum koppel is 240 Nm, maar dat kan door het zgn. "overboost"-effect, een tijdelijke verhoging van de laaddruk, oplopen tot 260 Nm. De motor voldoet aan de Euro4-normen en verwijdert alle roetdeeltjes door zijn roetfilter. Hij heeft een 16-kleps cilinderkop, een intercooler, een turbo met variabele geometrie en de nieuwste "common rail"-inspuiting met een maximum druk van 1600 bar. Deze motor is gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingbak.
  • de DW10BTED4 heeft een inhoud van 2,0 l en levert een vermogen van 100 kW (circa 136 pk). Het maximum koppel is normaal 320 Nm maar, dankzij het "overboost"-effect kan dit oplopen tot 340 Nm. Ook deze motor voldoet aan de Euro4-norm en verwijdert alle roetdeeltjes. De DW10BTED4 is gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingbak. Net als de 1.6 HDi, heeft ook deze motor een 16-kleps cilinderkop, een intercooler, een turbo met variabele geometrie en de nieuwste "common rail"-inspuiting met een maximum druk van 1600 bar.
Peugeot 407

Later zal het aanbod van dieselmotoren nog worden uitgebreid met onder andere een V6 HDi (DT17) met een inhoud van 2,7 l die door PSA Peugeot Citroen wordt ontwikkeld in samenwerking met Ford. Tegelijkertijd zal dan het aanbod aan automatische versnellingsbakken verder worden uitgebreid.

Het interieur is opgebouwd rondom een dashboard in twee delen met in het midden een centrale console. De lichtinval in het interieur is groot dankzij de enorme voorruit met een oppervlak van 1,5 m en de ver naar achteren doorlopende zijruiten. Door het ontbreken van een tunnel hebben de achterpassagiers alle ruimte. De achterbank is bovendien in ongelijke delen (2/3 - 1/3) neerklapbaar en de hoofdsteunen hoeven niet verwijderd te worden om de rugleuning neer te kunnen klappen. Er werd veel aandacht besteed aan zaken die zorgen voor comfort en gebruiksgemak. Zo zijn er tal van opbergmogelijkheden voor alle inzittenden; een gekoeld dashboardkastje met ruimte voor een fles van 1,5 liter, grote bergvakken in de portieren, bekerhouders, maar ook diverse kleinere bergvakjes. De brede middenarmsteun op de achterbank die op veel modellen aanwezig is, heeft ook een bergvak en bekerhouders. Achter de armsteun bevindt zich een skiluik. De bagageruimte heeft een inhoud van 407 dm3 en dankzij de is deze ruimte maximaal te benutten. Aan de linker en rechter zijkant van de bagageruimte zijn er afgesloten bergvakken. Het reservewiel is onder de vloer in de bagageruimte opgeborgen.

Er is vooral veel aandacht besteed aan de bestuurder en zijn werkomgeving, om ervoor te zorgen dat hij de auto gemakkelijk en veilig kan besturen en zich daarbij vooral ook prettig voelt. De bestuurdersstoel, die een lange zitting heeft, is met aparte hendels op veel manieren te verstellen (240 mm in de lengte, 50 mm in hoogte, hellingshoek, lendesteun). Het stuur is in hoogte en diepte verstelbaar (40 mm in beide richtingen). Zo is er voor iedereen altijd een prettige zitpositie achter het stuur, ongeacht zijn of haar postuur. Op sommige versies gaat dit verder en behoren een elektrische verstelling van stuurkolom, stoelen en buitenspiegels met geheugen en afstandsbediening tot de mogelijkheden. Alle informatie over het rijden wordt direct in het zicht van de bestuurder weergegeven. Het instrumentenpaneel heeft vier of vijf klokken met metalen randen en een analoge of digitale display voor de belangrijkste controlefuncties en de kilometertellers.

Het verlengde aluminium subframe vangt de energie die bij een aanrijding vrijkomt op en verdeelt de krachten in twee richtingen over de structuur (omhoog en omlaag), de motor kan het interieur niet binnendringen en de stuurkolom kan over een afstand van 80 mm ingetrokken worden. Voorin zijn er stoelen met "anti whiplash"-hoofdsteunen en zijairbags, dual stage frontairbags, alsmede veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers en een waarschuwingslampje voor het vergeten van de veiligheidsgordel. Windowairbags beschermen de hoofden van de inzittenden voor- en achterin. Verder is er voor de bestuurder een knieairbag onder de stuurkolom aangebracht. Als optie zijn er zijairbags achterin verkrijgbaar in combinatie met veiligheidsgordels met gordelspanners achter. Binnenkort zal er tevens een waarschuwingssysteem komen om de achterpassagiers erop te wijzen dat ze de gordels moeten dragen De buitenste plaatsen op de achterbank zijn voorzien van ISOFIX-bevestigingspunten om deze speciale kinderzitjes veilig te kunnen vastzetten