29 november 2003
Opel Astra (2004 - 2009)

Opel Astra (2004 - 2009)

Nieuwe Opel Astra legt nadruk op packaging

29 november 2003 | Met een lengte van 4,25 meter, een breedte van 1,75 meter, een hoogte van 1,46 meter en een wielbasis van 2,61 meter, is de nieuwe Opel Astra een van de grootste auto's in zijn klasse. Ten opzichte van de vorige generatie is de Opel Astra in de lengte met 139 mm gegroeid, in de breedte met 44 mm en in de hoogte met 35 mm. De basis voor dit ruimteaanbod wordt gelegd door de grote wielbasis en de intelligente 'packaging' van het interieur.

Wat is 'packaging' precies? Frank Leopold, manager Vehicle Integration and Packaging op Opel's International Technical Development Center (ITDC), legt de taak van zijn afdeling uit: "Onze taak is om de beschikbare ruimte optimaal te verdelen tussen technische componenten, de passagierscabine en de bagageruimte, zodat de consument hier maximaal van profiteert". Opel breekt met de trend in het compacte segment door de nieuwe Opel Astra niet het uiterlijk van een kleine ruimtewagen mee te geven. In plaats daarvan zet Opel een dynamische compacte auto neer die veel ruimte biedt. Dit vormde een interessante taak voor Leopold en zijn uit 28 personen bestaande team. De experts hadden de wielbasis van 2614 mm als uitgangspunt.

Opel Astra (2004 - 2009)

"De 'packaging' begint bij de motoren en bouwt op vanaf daar", legt Leopold uit. Bij de plaatsbepaling is niet alleen de ruimte die de motoren en transmissies innemen een criterium, maar ook hun beweging in het geval van een frontale aanrijding. Het schutbord -waarmee de motor wordt gescheiden van het interieur -is in de Opel Astra geen vlak paneel maar een complex geheel van gefabriceerde staalplaat met vele uitstulpingen. Hierdoor kan het schutbord ver naar voren geplaatst kan worden. De gewonnen ruimte komt ten goede aan het interieur. In het motorcompartiment zijn alle componenten dicht bij elkaar gezet; een belangrijk element in deze puzzel is de grote rembekrachtiger. Deze is gekoppeld aan het rempedaal en treedt slechts zeer gering in het interieur binnen in het geval van een frontale botsing. De positie van de pedalen neemt volgens Leopold een belangrijke plaats in bij de indeling: "Een man van 1,90 meter lang zit ver naar achter en relatief laag, terwijl een vrouw van 1,55 meter ver naar voren zit in een gemiddeld tot hoge positie. Beide moeten zonder problemen de koppeling kunnen bedienen en in een hoek van tenminste 6,7 graden ten opzichte van de motorkap over de weg kunnen kijken, zodat het zicht direct voor de auto goed is. Hiervandaan bepalen wij de positie waar het heuppunt - het draaipunt tussen romp en benen - voor de voorstoelen komt te liggen". Het heuppunt legt de zithouding van de persoon in de auto vast als uitgangspunt voor alle afstanden, zoals bijvoorbeeld de afstand tot de versnellingspook of de pedalen.

De zogenaamde 50%-vrouw en 98%-man figureren bij Opel tijdens de ontwikkeling van de auto als virtuele bestuurders. Hun lichaamsafmetingen zijn gescand en in het programma "Ramsis" opgeslagen. Ramsis is een computerondersteunend antropologisch/mathematisch systeem voor simulatie van de inzittenden. Met de hulp van dit hoogtechnologisch instrument kunnen alle verhoudingen in het interieur worden gesimuleerd, waarbij zelfs de kracht die nodig is om de verschillende functies te bedienen, berekend wordt. Lang voor de het eerste prototype gebouwd wordt, heeft Ramsis al antwoord gegeven op vragen als: "Stoort de sierlijst in de deurbekleding de opgetrokken knie van de bestuurder?" Hierdoor vergt de constructie van het prototype minder tijd.

Opel Astra (2004 - 2009)

Vanaf het begin werd bij de packaging-plannen een aanzienlijke groei in de hoogte van de Opel Astra uitgesloten. "Met de Opel Agila, de Opel Meriva en de Opel Zafira hebben wij al drie volumeauto's in ons gamma", verklaart Frank Leopold. "De Opel Astra is daarentegen een uitgesproken dynamisch model. Bovendien hadden we een laag zwaartepunt nodig voor een uitstekende wegligging". De constructie van torsiestangen is zo compact dat Leopold en zijn collega's de brandstoftank diep tussen de wielen konden inbouwen en de achterbank overeenkomstig laag in het interieur konden plaatsen. Dat geeft de passagiers een gevoel van geborgenheid en verlaagt het zwaartepunt van de auto nog meer. Een ander voordeel van de compacte achteras is dat er in de kofferruimte plaats wordt geboden aan een volwaardig reservewiel (in plaats van een 'thuiskomertje'), zonder dat de vlakke laadvloer hierbij verloren gaat.