21 november 2003
 

Suzuki XL-7

Nieuw gezicht voor Suzuki Grand Vitara XL7

21 november 2003 | De Suzuki Grand Vitara heeft een aantal wijzigingen ondergaan. Dankzij nieuwe koplampen, een gewijzigde bumper, een met chroom getooide grille en een nieuw dashboard komt het vlaggenschip van Suzuki representatiever voor de dag. De auto wint overigens ook aan daadkracht.

Het stoere uiterlijk met veel chromen accenten vormt het visite-kaartje van de Grand Vitara XL-7. Hij is ontworpen en bedoeld voor mensen die een ruime auto zoeken en daarbij de extra trekkracht verlangen van een inschakelbare vierwielaandrijving. De vierwielaandrijving kan tijdens het rijden (tot 100 km/u) worden ingeschakeld. De XL-7 is leverbaar als 5-zitter met twee zitrijen, maar ook met drie zitrijen zodat 7 inzittenden een plaats kunnen vinden. Luxe staat in alle opzichten centraal, wat onder meer blijkt uit de complete uitrusting. Airconditioning op de Grand Vitara XL-7 2.0 TDi zorgt voor een aangenaam klimaat. De XL-7 2.7 V6 is bovendien uitgerust met een volautomatische climate control. De zijruiten voor zijn elektrisch te bedienen, evenals de buitenspiegels. Verder heeft de XL-7 centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en cruise control aan boord. Tot de uitrusting behoren ook lichtmetalen wielen, groengetint glas, armsteunen op de voorstoelen en een 12-voltaansluiting achterin.

De carrosserie en het chassis zijn op een aantal punten extra versterkt om de krachten van een botsing van voren of van achteren goed te kunnen opvangen en letsel te beperken. In de portieren zitten stalen profielen die bescherming bieden bij een aanrijding in de flank. Voorin heeft de auto twee grote airbags, die samenwerken met de van spanners voorziene veiligheidsgordels. Veiligheid begint echter met het voorkomen van een aanrijding. In de eerste plaats zorgt de hoge zitpositie voor goed zicht op de weg. Bij een noodstop grijpt het tot de standaarduitrusting behorende ABS snel in. Aan het ABS is EBD toegevoegd. Dit staat voor Electronic Brakeforce Distribution. Het systeem verdeelt remkrachten, afhankelijk van de belading, tussen voor- en achterwielen zodat de stabiliteit gewaarborgd blijft.

Suzuki XL-7

De 2.7 DOHC V6-benzinemotor levert nu 135 kW/184 pk bij 6.000 toeren per minuut. De Grand Vitara XL-7 is nu ook verkrijgbaar met een 2.0-liter-turbodieselmotor van 80 kW/109 pk. Deze viercilinder is voorzien van een intercooler en common rail brandstofinspuiting. Dit systeem zorgt voor een zeer volledige verbranding doordat het de dieselolie rechtstreeks en onder zeer hoge druk in de cilinders spuit. Daarmee pakken verbruik en emissie (ook die van kooldioxide) beduidend lager uit, mede doordat het inspuitmoment en de geinjecteerde hoeveelheid brandstof elektronisch worden geregeld. Beide krachtbronnen hebben vier kleppen per cilinder. De V6 levert 250 Nm (was 231) bij 3.300 toeren per minuut. De 2.0 TDI komt aan 270 Nm bij 1.750 toeren per minuut. In beide gevallen is voldoende kracht voorhanden voor rijden in terrein of voor het trekken van een trailer met een geremd gewicht tot 1.850 kg. De V6 is nu gekoppeld aan een elektronisch gestuurde vijftrapsautomaat. Een hand-geschakelde vijfversnellingsbak is er als optie. De 2.0 TDI is standaard uitgerust met een handbak en is optioneel met automaat verkrijgbaar.

De Grand Vitara XL-7 is zowel met benzine- als met dieselmotor als Van (grijs kenteken) leverbaar. De prijs van de XL-7 Van bedraagt € 25.299,- exclusief BTW. De Suzuki Grand Vitara XL-7 als 5-zitter (geel kenteken) is leverbaar vanaf € 36.799,- inclusief BTW en BPM.