19 november 2003
Toyota Prius (2003 - 2009)

Toyota Prius (2003 - 2009)

Vernieuwde Toyota Prius vanaf februari bij de dealer

19 november 2003 | Zes jaar na de introductie van 's werelds eerste in serie geproduceerde hybride-auto introduceert Toyota een nieuwe, in alle opzichten nog meer geavanceerde versie van de Prius. Het vermogen van de elektromotor is met meer dan vijftig procent gestegen tot 50 kW. De Prius heeft nu dezelfde wielbasis als de Avensis (2.700 mm) en behoort hiermee tot de grote middenklasse. Qua verbruik is de nieuwe Prius echter vergelijkbaar met dieselauto's uit de compacte klasse. De nieuwe Prius is ook sneller en heeft nu een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 10,9 seconden. Kortom, de innovatieve Hybrid Synergy Drive zorgt er voor dat de Prius zijn naam eer aan doet. Zeer aantrekkelijk is ook z'n prijs. De koper betaalt immers geen luxebelasting (BPM), waardoor de prijs van de Toyota Prius maar liefst 7.500 Euro lager ligt. De consument betaalt dus geen 32.750 Euro maar rijdt voor 25.250 Euro in de nieuwe generatie Prius.

De vorige generatie van de Toyota Prius was met 130.000 verkochte exemplaren met afstand 's werelds meest succesvolle hybride-auto. Maar de Prius heeft meer teweeggebracht; de Prius heeft de wereld laten wennen aan het idee dat auto's niet alleen aangedreven hoeven te worden door benzine- of dieselmotoren. Dankzij de Prius is Toyota 's werelds grootste producent van hybridenvoertuigen. De nieuwe Prius zal deze positie alleen maar versterken. Alleen al in de maand september zijn er in Japan en de Verenigde Staten bijna 27.500 exemplaren verkocht. In het eerste volledige productiejaar, 2004, verwacht Toyota een wereldwijde afzet van 76.000 stuks, waarvan 5.000 in Europa.

Toyota Prius (2003 - 2009)

Met een totale lengte van 4.450 mm is het nieuwe model 135 mm langer dan zijn voorganger. De wielbasis groeide met 150 mm tot 2.700 mm, wat volledig ten goede komt aan de interieurruimte. Dankzij de verbeterde hybridetechniek is de nieuwe Toyota Prius ongetwijfeld de schoonste auto die momenteel op onze wegen is te vinden. De nieuwe Toyota Prius is de eerste auto die gebruikmaakt van Hybrid Synergy Drive. Veel andere hybride-auto's op de markt gebruiken een benzinemotor om hun piekvermogen te bereiken, terwijl de elektromotor slechts een ondersteunende functie heeft. Bij Toyota Hybrid Synergy Drive heeft de elektromotor duidelijk een prominentere rol, waarbij dit aggregaat ook wordt ingezet voor prestaties.

De Prius biedt de ruimte, de prestaties en het comfort van een grote middenklasser, terwijl het brandstofverbruik vergelijkbaar is met dat van de zuinigste diesels uit het B-segment - het segment van onder andere de Toyota Yaris. Gemiddeld kan de nieuwe Prius toe met slechts 4,3 liter op 100 km, buiten de stad zelfs met 4,2 liter, terwijl het verbruik in de stad maar 5,0 liter op 100 km bedraagt. Ook valt de nieuwe Prius ruimschoots binnen de EURO IV-emissienormen. De uitstoot van CO2 en NOx is respectievelijk 80 en 87,5 procent lager dan de EURO IV-normen voorschrijven voor benzinemotoren. Ook is de nieuwe Prius beduidend schoner dan moderne dieselauto's. Terwijl de meeste huidige diesels niet eens aan de EURO IV-norm voldoen, zijn de NOx emissies van de Prius 96 procent schoner dan de EURO IV-norm voor auto's met een dieselkrachtbron. Daarnaast levert de Prius aan de uitlaat slechts 104 g/km aan CO2-emissie (bij een gecombineerde cyclus), terwijl er buiten de stad slechts 99 g/km vrijkomt.

Toyota Prius (2003 - 2009)

Toch is deze ruime middenklasser in staat om in 10,9 seconden van 0 naar 100 km/h te sprinten - drie seconden sneller dan de vorige Prius en vergelijkbaar met veel 2.0 Common Rail dieselmotoren. De 1,5 liter benzinemotor kreeg meer vermogen, terwijl de compactere, meer efficiente elektromotor eveneens beter presteert. De elektromotor beschikt over 50 kW en is nu krachtiger dan veel 1,0 tot 1,2 liter verbrandingsmotoren; met een koppel van 400 Nm tussen 0 en 1.200 toeren, verslaat deze krachtbron zelfs de meeste V6-dieselmotoren.

Om de Toyota Prius voor een brede groep automobilisten aantrekkelijk te maken heeft Toyota deze innovatieve auto van een scherpe prijs voorzien. Ook de Nederlandse overheid wil de koper stimuleren en heeft de nieuwe Toyota Prius vanwege zijn milieuvriendelijke karakter vrijgesteld van luxebelasting (BPM), waardoor de consument een belastingvoordeel van 7.500 Euro heeft. De consumentenprijs voor de Prius is vastgesteld op 25.250 Euro (inclusief BTW en exclusief BPM). Iedere Prius wordt geleverd met een garantie van 8 jaar of 160.000 km op de onderdelen van de hybridenaandrijving. Voor het overige geldt de Toyota garantie van 3 jaar of 100.000 km, waarbij in het eerste jaar geen kilometerbeperking geldt. Verder is er een lakgarantie van 3 jaar en op doorroesten van binnenuit geldt een garantie van 12 jaar. Vanaf 5 februari 2004 staat de nieuwe Toyota Prius bij de Toyota dealer.