5 november 2003
Lexus LS430

Lexus LS430

Nieuwe Lexus LS430 belooft perfectie en passie

5 november 2003 | Met de nieuwe Lexus LS430, de derde generatie van het vlaggenschip van Lexus, is de volgende stap gezet op weg naar het doel van iedere producent van luxueuze auto's: autotechnische perfectie. De nieuwe LS430 bouwt voort op een decennium van succes op het gebied van luxueuze auto's, en voegt een nieuw ontwerp, dynamischere rijeigenschappen en geavanceerdere technologie toe aan de luxueuze auto.

De strategie achter de nieuwe LS430 is een typisch voorbeeld van het streven naar voortdurende verbetering, een kenmerk van Lexus. Bij het ontwerpen van de nieuwe LS430 stonden drie factoren voorop: een stijlvoller exterieur, merkbare veranderingen in de rijeigenschappen en meer geavanceerde veiligheidsvoorzieningen.

De LS430 is gemakkelijk te herkennen aan de vorm van de motorkap, de grille en de kenmerkende i-AFS-koplampunits. De voorkant is lager en breder dan voorheen en de motorkap heeft een krachtige vorm. Subtiele details, zoals in elkaar overlopende carrosseriepanelen, een vloeiende carrosserielijn, een vlakke onderkant en vlakke ruiten, zorgen voor een indrukwekkend lage luchtweerstandscoefficient van slechts 0,26; een van de laagste onder luxueuze auto's. De efficientie is ook merkbaar aan het ontbreken van windgeluid, terwijl verdere aerodynamische verfijning moet zorgen voor meer stabiliteit bij hoge snelheden. De vloeiende combinatie van rechte lijnen en subtiele rondingen in de flanken van de auto wordt verder versterkt door de vijfspaaks 18 inch lichtmetalen velgen, die volgens de ontwerpers aansluiten op de verhoudingen van de auto. Door de nieuwe vormgeving van de achterkant is de LS430 breder en lager geworden. De traditionele 3-delige achterlichtunits weerspiegelen de Lexus-kwaliteit, en benadrukken bovendien de geavanceerde lampclusters waarin snel reagerende LED's zijn gebruikt voor de achter- en remlichten. Het geheel wordt afgemaakt door de twee uitlaatpijpen, die aan beide zijden onder de bumper uitkomen.

Lexus LS430

De 4,3 liter V8 motor met twee bovenliggende nokkenassen en 32 kleppen levert een vermogen van 207 kW (282 pk) bij 5.600 tpm en een koppel van 417 Nm bij 3.500 tpm. Het vlaggenschip van Lexus accelereert van 0 tot 100 km/h in 6,3 seconden en voldoet ook nog eens aan de aankomende EURO IV-milieunorm. Een van de belangrijkste vernieuwingen aan de nieuwe LS430 is de nieuw ontworpen Super ECT, een elektronisch geregelde automatische transmissie met zes versnellingen en sequentiele schakelstand, waarmee een bredere reeks nauwer op elkaar aansluitende overbrengingsverhoudingen beschikbaar is. De AI-programma's (Artificial Intelligence) verbeteren de rijeigenschappen door de rijstijl van de bestuurder te 'leren' en het schakelpatroon hierop af te stemmen. Bovendien staan het gecomputeriseerde motorregelsysteem en de transmissie met elkaar in verbinding. Hierdoor kan tijdens het schakelen het motorkoppel tijdelijk worden verlaagd, zodat men nauwelijks merkt dat er wordt overgeschakeld.

De nieuwe LS430 beschikt standaard over elektronisch geregelde luchtvering. Het systeem heeft negen verschillende programma's om te allen tijde te zorgen voor een optimale stabiliteit. Het gewicht is in een verhouding van 53/47% verdeeld over de voor- en achterzijde van de auto. In combinatie met de standaard luchtvering moet dit zorgen voor een perfecte balans en een uitzonderlijk soepele rijeigenschappen. De nieuw toegepaste schokdempers maken voor de demping gebruik van een combinatie van olie en gas dat onder hoge druk staat. Zo wordt gezorgd voor een natuurlijke en lineaire reactie op stuurmanoeuvres, een optimale grip en een soepel en comfortabel rijgedrag.

In het 2.080 mm lange passagierscompartiment van de nieuwe LS430 weerspiegelt de op maat gemaakte afwerking het vakmanschap van Lexus. De maximale tolerantie van de passing van de interieurdelen bedraagt 1 mm, voorheen onhaalbaar. Aan de verfijning wordt verder bijgedragen door de volledig lederen bekleding van de stoelen, die optioneel leverbaar zijn met klimaatregeling. De temperatuur van de voorstoelen wordt geregeld via een TCC (thermische regelchip) in het dashboard. Op commando blazen in de stoel gemonteerde aanjagers direct koele lucht door de bekleding, of verwarmen snelwerkende koolstof verwarmingselementen de stoel. Voor het comfort achterin is er de massagefunctie (President), waarmee de passagiers een massage krijgen met behulp van trillingen.

Lexus LS430

Het passagierscompartiment van de LS430 beschikt ook over de nieuwste generatie veiligheidsvoorzieningen, met airbags voor die in twee fasen met variabele kracht worden opgeblazen, side en curtain airbags en een knieairbag voor de bestuurder en de voorpassagier. De knieairbag moet de kans op letsel door contact met de stuurkolom en het onderste deel van het dasboard verkleinen. Bovendien zorgt deze airbag ervoor dat de bestuurder en passagier bij een aanrijding beter op hun plaats blijven, hetgeen de kans op bekkenletsel verder verminderd. Dankzij de intelligente actieve bochtverlichting (i-AFS) is het zicht in het donker verbeterd. Op basis van de mate waarin het stuurwiel wordt verdraaid en de rijsnelheid van de auto wordt de richting van de koplampen afzonderlijk afgesteld. i-AFS wordt gecombineerd met Xenon gasontladingslampen met automatische hoogteregeling en sproeiers voor een optimaal zicht in het donker.

De Lexus-parkeerhulp (Parking Assist Monitor) projecteert op het moment dat de transmissie in de achteruitversnelling wordt gezet via een camera in de achterkant van de auto het beeld achter de auto op het navigatiescherm in kleur. Daarnaast geeft het systeem met behulp van hulplijnen aanwijzingen waardoor de auto gemakkelijk in de gewenste parkeerruimte te sturen is. Op hetzelfde 7 inch touch screen wordt ook de informatie van het navigatiesysteem getoond. De nieuwste stemherkenningstechnologie reageert op ongeveer 300 gesproken commando's (Duits en Engels) voor het navigatiesysteem, het audiosysteem en de airconditioning. Bovendien is er dankzij de nieuwste Bluetooth-technologie een draadloze verbinding mogelijk met de mobiele telefoon.