31 oktober 2003
 

Daihatsu

Tien prototypes bij Daihatsu tijdens Tokyo Motorshow

31 oktober 2003 | Daihatsu toont 10 prototypes en 8 productiemodellen en belicht daarmee de volle range van technische vorderingen op de 37ste Tokyo Motor Show, die van zaterdag 25 oktober tot en met woensdag 5 november die plaatsvindt in de Makuhari Beurs in Chiba Prefecture.

Het beursthema "prachtige kleine voertuigen - de vorm van de toekomst" in combinatie met de stelregel "Wij maken het Compact" van Daihatsu, zorgen voor een mooi spektakel. Na de Tokyo Motor Show in 2001 heeft Daihatsu niet stilgezeten. De belofte van een milieubesparing, gemaakt met de UFE, is doorgegroeid. De ontwikkelaars zijn tot het uiterste gegaan om alles eruit te halen dat erin zit. Het resultaat is de UFE-II, een vier persoons hybride-auto in de compacte klasse. Met een verbruik van 60 km/l (test van Daihatsu Japan) is het de zuinigste auto ter wereld. De UFE-II weegt slechts 570 kg door het gebruik van ultra lichtgewicht aluminium bewerkt met kunsthars. Het futurisme wordt benadrukt door een totaal aerodynamisch ontwerp van de carrosserie. Dit is vooral goed te zien door het druppel silhouet met de rechte achterkant, de vleugeldeuren en het ontwerp van de lampen. In de cabine zijn de knoppen geintegreerd in het centrale bedieningspaneel. Steer-by-wire (volledig elektronisch sturen) is standaarduitrusting. Het gevoel van functionaliteit en bedieningsgemak domineert deze techno cockpit.

Daihatsu

Voortbordurend op besparing en behoud van natuurlijke energiebronnen heeft Daihatsu de stadsauto herontworpen met als resultaat een stijlvol design binnen de minimale buitenmaten. Deze 2+2 stadsauto is eenvoudig in gebruik, comfortabel en milieuvriendelijk. Zelfs met de subcompacte maten voor het interieur van 2650 mm (L) x 1475 mm (B) x 1550 mm (H) is de ruimte voorin voldoende voor twee volwassenen, terwijl de achterbank voldoende ruimte heeft voor twee kinderen, of gebruikt kan worden als een verruiming van de laadruimte. Het exterieur toont een vrolijke, rechttoe rechtaan stijl. Om te voldoen aan de vraag in de verschillende regio's en gebruikswijzen van deze tijd zijn er vier verschillende motoren ontwikkeld voor de ai. Een 660 cc 3-clinder benzine motor; een nieuw ontworpen 660 cc 2-cilinder twee kleppen diesel motor; een Atkinson 660 cc met 3-cilinders op rij, direct ingespoten benzine motor; of een hybride krachtbron die gebruik maakt van een Atkinson direct ingespoten benzine motor met een hybride unit met een verbruik van 45.0 km/l (Japanse 10-15 emissie standaard, gebaseerd op data uit eigen Daihatsu tests).

De Tanto zou een nieuwe waarde moeten geven aan de compacte wagen als een familieauto. Het interieur heeft een lengte van 2000 mm en een hoogte van 1330 mm, hierdoor herbergt de Tanto een revolutionaire ruimte, groot genoeg voor kinderen om in te lopen. De vloer is vlak gemaakt, om ervoor te zorgen dan mensen eenvoudig in en uit kunnen stappen. De "Tanto turbo" is de sportieve versie met een aerodynamische bumper en uitgevoerd met een 660 cc 3 cilinder 12V turbo motor met een dubbele bovenliggende nokkenas.

Daihatsu

Ook op de Show: Het E3 Concept (Easy Enter and Exit concept), een MPV en de MOVE FCV-K-2, een brandstofcel miniauto die sinds februari 2003 getest wordt op de openbare weg. De Mira Selfmatic, een auto ontworpen voor minder validen die op zichzelf wonen en de Copen SARD Special, een auto die debuteerde tijdens een demonstratie op de All Japan Grand Touring Car Championship.

Daihatsu Daihatsu
 
Websitewww.daihatsu.nl
Deel via