21 oktober 2003
Fiat Idea

Fiat Idea

Fiat Idea vanaf november bij de dealer

21 oktober 2003 | De Fiat Idea stond al in de spotlights tijdens de internationale autotentoonstellingen van Geneve, Barcelona en Frankfurt. Vanaf eind november staat de nieuwe MPV echter ook bij de Nederlandse dealers. Het acroniem IDEA is opgebouwd uit de begrippen Intelligentie, Design, Emotie en Architectuur.

In eerste instantie wordt de Fiat Idea geleverd met de 95 pk sterke 1,4 liter 16V benzinemotor en de 70 pk en 180 Nm sterke 1.3 16V MultiJet common rail turbodiesel. Beide kunnen -naast handgeschakeld- ook worden gecombineerd met de Dualogic versnellingsbak die zowel volautomatisch gerobotiseerd kan schakelen als sequentieel met de hand bedienbaar is. Vanaf komend voorjaar krijgt dit tweetal gezelschap van een 1.9 JTD 8V MultiJet (100 pk) common rail turbodiesel en 1,2 liter 16V (80 pk) benzinekrachtbron.

Fiat Idea

Op comfortgebied heeft Fiat veel eigen techniek toegepast. Wat te denken van het grote zonnedak (Skydome) en de dual zone automatisch geregelde airconditioning. Andere voorbeelden zijn de toepassing een naar eigen smaak instelbare Dualdrive elektrische stuurbekrachtiging en de vertraagde uitschakeling van de verlichting. De werking van de vergrendeling van de portieren (bijv. welke deuren met de afstandsbediening ontgrendelen en of ze boven 20 km/h automatisch dienen te sluiten) is naar wens te programmeren. Ook de regensensor, schemersensor en ultrasone parkeerhulp verdienen in dit verband vermelding. Aandacht verdienen verder de speciaal ontwikkelde Blaupunkt geluidsinstallaties; waaronder een HiFi systeem met negen op de akoestiek van de Idea afgestemde luidsprekers en een CD-speler die ook weg weet met MP3 schijfjes. Een CD-tje in de speler is dan voldoende voor vele uren muziek. De Idea kan worden uitgerust met CONNECT Nav+.

De Fiat Idea is uitgerust met vijf zitmeubels die zoals het een MPV-model betaamt middels enkele eenvoudige handelingen in diverse standen kunnen worden gezet. Daartoe behoort de mogelijkheid om de stoelen in een slaapstand te zetten: de voorstoelen worden plat voorover geklapt, terwijl de rugleuningen van de achterstoelen tot een hoek van meer dan 45 graden achterover kunnen hellen. Als gezegd zijn de rugleuningen van de voorstoelen omklapbaar, de rugleuningen achterin zijn onafhankelijk van elkaar in hoek verstelbaar en de achterbank kan tevens in twee delen onafhankelijk van elkaar naar voren of naar achteren schuiven. Vanzelfsprekend blijft daarnaast ook de mogelijkheid bestaan om de achterstoelen voor maximale bagageruimte voorover te klappen.

Fiat Idea

Qua veiligheidsstructuur was Fiat er alles aan gelegen om van de Idea een van de veiligste auto's in zijn klasse te maken. Vijftienduizend uur modelwerk in de supercomputers van de ontwikkelingsafdeling, meer dan zestig echte botsproeven, meer dan honderd simulaties met een HyGe slede en tweehonderd separate testen van aan veiligheid gerelateerde componenten en subsystemen, geven wel aan hoe hoog de veiligheid van deze MPV op de lijst van prioriteiten staat genoteerd. Die grote aandacht voor de bescherming van inzittenden en medeweggebruikers is ook zichtbaar in meer tastbare technieken als de zes airbags (twee voor, twee opzij en twee raamairbags die tot achterin langs de dakrand doorlopen). De beide airbags voorin krijgen intelligente techniek mee die zorgt voor een optimale werking bij gevarieerde snelheden. De airbags kunnen in twee stappen worden geactiveerd. De Fiat Idea wordt voorts uitgerust met technieken als spankrachtbegrenzing op de gordels voorin, drie driepuntsgordels achterin, Isofix bevestigingspunten voor kinderstoelen (tweemaal zelfs) en een brede range aan actieve veiligheidstechnieken. Plus vijf hoofdsteunen en een brandpreventiesysteem dat de brandstoftoevoer automatisch afsluit bij een zware klap. ABS, EBD remkrachtverdeling en een noodstop-remassistent zijn eveneens standaard aanwezig.