18 oktober 2003
Honda S2000

Honda S2000

Honda S2000 verbeterd voor modeljaar 2004

18 oktober 2003 | Al sinds zijn introductie mag de Honda S2000 zich overal ter wereld verheugen in een warme belangstelling. Het is een roadster pur-sang met een voorin geplaatste motor en achterwielaandrijving. Het 'high X-bone'-chassis en de 2,0-liter-VTEC motor van 240 pk, gekoppeld aan een zesversnellingsbak, zorgen voor topprestaties. Met de komst van het model 2004 zijn de sportieve rijeigenschappen verder verbeterd, dankzij chassis-aanpassingen voor grotere stabiliteit, een betere handling en meer rijcomfort. Ook zijn diverse nieuwe accenten in de styling doorgevoerd.

De belangrijkste verschillen tussen het model 2004 en zijn voorganger komen tot uiting in de sportieve kwaliteiten van het verbeterde onderstel. De scherpere, meer voorspelbare handling belooft meer rijplezier en is het resultaat van enkele belangrijke wijzigingen aan de wielophanging en de carrosserie. Deze is gekoppeld aan een zeer directe besturing, die de rijder een uitstekende terugkoppeling biedt. Zo is het rijgedrag ook op het scherp van de snede meer voorspelbaar.

De overige verbeteringen omvatten onder meer een extra verstevigingsbalk voor de radiateur, tussen de uiteinden van het voorframe. Daarnaast zijn extra steunen aangebracht op de bovenste draagarmen voor, in de wielkasten achter en aan de voorste dwarsbalk. Door toepassing van onder meer andere bussen in de bovenste draagarmen is ook de torsiestijfheid van de achterwielophanging toegenomen. De vering en dempers van de voorwielophanging zijn nu harder dan die aan de achterzijde, terwijl de stabilisatorstang achter 1,8 mm dunner kon worden uitgevoerd. Ook reageert de achterwielophanging nu soepeler op hobbels in het wegdek, hetgeen de wegligging en stabiliteit ten goede komt. Dit is bereikt door het toespoor te verminderen, zowel bij het inveren als in de neutrale wielstand, terwijl het achterste rolcentrum van de auto 9 mm lager is komen te liggen. Ook de nieuwe lichtmetalen velgen dragen bij aan de verbeterde rijeigenschappen van de S2000. Ze ogen agressiever dan hun voorgangers door de van 16 naar 17 inch vergrote diameter en door de lagere en bredere Bridgestone Potenza-banden, voor meer grip. De bandenmaat voor nam toe van 205/55R16 naar 215/45R17 en achter van 225/50R16 naar 245/40R17. De bijbehorende wijziging in het profiel, van het type S-02 naar RE050, belooft een betere balans in grip tussen droge en natte rijomstandigheden. Ten slotte zorgt ook het lichter uitgevoerde ABS met verbeterde software voor meer stabiliteit in extreme situaties, door verschillen in grip tussen de afzonderlijke wielen op te heffen.

Bescheiden verbeteringen aan de aandrijflijn bieden de bestuurder extra rijplezier. De toepassing van koolstofvezel-synchromeshcomponenten op alle zes versnellingen zorgt voor minder slijtage en een gewichtsbesparing en maakt grotere aandrijfkrachten mogelijk. Door een steviger koppelingshuis dringen minder trillingen en geluid door tot het interieur. Het nieuwe koppelingssysteem zorgt voor een soepele en directe overbrenging van het aandrijfkoppel. Honda verbeterde ook de respons op het gaspedaal met een kortere pedaalslag.

Honda S2000

Het vooraanzicht van de Honda S2000, met zijn karakteristieke, spits toelopende neus en forse koplampunits, is krachtiger geworden door het gebruik van 'triple beam' koplampen. De ontladingsprojectorlampen (HID) worden nu geflankeerd door traditionele reflectorlampen voor groot licht, en separate knipper- en parkeerlichten. Dit designmotief wordt aan de achterzijde gecompleteerd door de nieuwe 'triple lens' achterlichtunits, die voor een betere helderheid zijn uitgevoerd met LED-technologie en helder glas. Aan de binnenzijde bevindt zich het mistachterlicht, daarnaast de clignoteur met reflecterende omlijsting en helemaal aan de buitenzijde de combinatie rem-/achterlicht, beide in LED-uitvoering. En ten slotte is de S2000 ook uitgevoerd met zijknipperlichten in reflecterende behuizing. De vormgeving van de achterbumper is zodanig herzien dat de onderzijde ervan vloeiend aansluit op de nieuwe dubbele uitlaat met ovale, verchroomde eindpijpen.

In de cockpit van het S2000 model 2004 hebben de inzittenden meer bewegingsvrijheid gekregen door de nieuw ontworpen portierbekleding; deze biedt meer ruimte op elleboog (20 mm) en schouderhoogte. Tegelijkertijd ontstond meer opbergruimte door de diepere portiervakken. Stijlvolle details geven het interieur een eigentijdse uitstraling. Dit komt onder meer tot uiting in de met leder beklede pookknop en lederen pookhoes en door de toepassing van zilverkleurige accenten op de hoofdsteunen, het audiopaneel en de middenconsole. Deze console biedt met een nieuw opbergvak plaats aan kleine voorwerpen en twee bekerhouders (voorheen één), afgesloten door een 'one-touch'-deksel. Het stuurwiel heeft een nieuw Honda-logo in het hart. De interieurstilering met metaalaccenten is ook herkenbaar in de afwerking van de ergonomisch vormgegeven contactsleutel, met S2000-logo. Het digitale instrumentenpaneel is nu beter afleesbaar, door de afstand tussen de verschillende segmenten van de snelheidsmeter te verkleinen. Ook is de S2000 nu uitgerust met een digitaal klokje.

De nieuwe Honda S2000 zal vanaf januari 2004 leverbaar zijn in Europa.