16 oktober 2003
BMW X3 (2003 - 2010)

BMW X3 (2003 - 2010)

BMW X3 vanaf begin 2004 op de markt

16 oktober 2003 | BMW breidt de X-familie uit. De nieuwe X3 combineert de wendbaarheid van een compacte BMW met het soevereine rijgevoel van de X5. Voor de dynamiek zorgen zescilindermotoren met zesversnellingsbak en nieuwe, elektronisch geregelde vierwielaandrijving xDrive. Deze nieuwe BMW serie komt begin 2004 in drie modelvarianten op de markt. Eerst als X3 3.0i met 170 kW (231 pk) benzinemotor; kort daarop volgen de X3 3.0d met 150 kW (204 pk) diesel en de X3 2.5i met 141 kW (192 pk) benzinemotor.

Dat het hier om een volledig nieuwe en zelfstandige modelserie gaat, blijkt al uit de cijfers. Met 4.565 mm is de X3 87 mm langer dan een 3-serie Touring, maar bijna 30 cm korter dan een nieuwe 5-serie Sedan. Ook onderscheidt de nieuwe X3 zich duidelijk van de 4.667 lange X5. Hetzelfde geldt voor de wielbasis van 2.795 mm (3-serie: 2.725 mm, X5: 2.820 mm). Met zijn hoogte van 1.674 mm (inclusief antenne) torent hij duidelijk boven de 3-serie Touring (1.429 mm) en de 5-serie Sedan (1.468 mm) uit. Alleen de X5 is met 1.715 mm hoger dan dit nieuwste BMW model.

BMW X3 (2003 - 2010)

Als Sports Activity Vehicle zijn de eigenschappen van de X3 duidelijk omschreven. De weg is zijn favoriete terrein, maar daarnaast is hij met zijn vierwielaandrijving ook thuis op onverharde wegen. Dit is enerzijds te danken aan xDrive, BMW's intelligente vierwielaandrijving. Anderzijds zorgen de grote bodemvrijheid van 201 mm, de aanloophoek van 26,1, de afloophoek van 23,6 en de overloophoek van 161 voor de vereiste vrijheid. De X3 is met zijn karakteristieke, onmiskenbare proporties direct herkenbaar als een BMW: een lange en markante motorkap, die via een relatief steile A-stijl met een kromming overgaat in het coupe-achtige, relatief ver naar achteren beginnende passagierscompartiment. Korte overhangen voor en achter, plus een lange wielbasis verschaffen de X3 een optische dynamiek en stabiliteit. Vooral aan het front herkent men de X3 niet alleen als typische BMW, maar ook als lid van de X-familie. Dubbele koplampen en niervormige middengrille garanderen de onmiskenbare merkidentiteit.

In de verdeelbak bevindt zich het hart van xDrive: de elektronisch geregelde lamellenkoppeling, die het aandrijfkoppel naar de vooras binnen milliseconden afstemt op de omstandigheden. In extreme gevallen kunnen de voor- en achteras daardoor volledig van elkaar worden ontkoppeld of juist star met elkaar worden verbonden. De starre verbinding komt daarmee overeen met de langssper bij conventionele vierwielaandrijving. De functie van een dwarssper, dus de gedwongen krachtverdeling over de beide voor- of achterwielen, wordt verzorgd door het DSC met behulp van een elektronische remingreep. Slaat een wiel door, zonder kracht over te brengen, dan wordt het afgeremd. Daardoor stuurt het differentieel van de betreffende as automatisch meer kracht naar het andere wiel op de as. Het aansturen van xDrive verloopt direct en is elektronisch gekoppeld aan de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC), die met behulp van xDrive zijn taken beter kan vervullen. Deze samenwerking berust op wisselwerking, want ook DSC biedt xDrive belangrijke voordelen. In tegenstelling tot andere 4x4-systemen onderscheidt xDrive zich door het feit dat het pro-actief is. De stabiliteitsregeling DSC omvat, net als bij de X5, een extra programma dat vele voordelen biedt bij rijden op niet gebaande wegen: de Hill Descent Control (HDC), een intelligente afdalingsregeling voor steile hellingen. Deze maakt het bijvoorbeeld mogelijk om op losse of gladde ondergrond gelijkmatig en veilig de helling veilig af te rijden. Zonder dat de bestuurder hoeft in te grijpen rijdt de X3 - net als bij een auto met lage gearing - met constante snelheid in iets meer dan wandeltempo naar beneden. Deze automatische snelheidsregeling werkt als geintegreerd onderdeel van DSC met individuele remingreep aan alle vier de wielen.

BMW X3 (2003 - 2010)

De X3 gaat van start met drie zescilinder lijnmotoren. Deze hebben een cilinderinhoud van 2.5 en 3.0 liter, waarbij de grootste ook als diesel beschikbaar is. De zescilinder benzinemotoren zijn onder meer uitgerust met de traploze nokkenasverstelling Bi-VANOS, vierkleppentechniek, adaptieve anti-pingelregeling, directe ontsteking met individuele bobines, elektronisch geregelde gasklep, hydraulische klepspelingscompensatie, speciale turbulentiekanalen voor elke cilinder, resonantie-inlaatspruitstuk, zelfnastellende koppeling, luchtfilter en bougies die 100.000 km meegaan en service-intervalmelding. De dichtbij de motor geplaatste katalysatoren met metalen monolieten met grote celdichtheid en geringe wanddikte zorgen er mede voor dat de X3 voldoet aan de EU4- en de ULEV-norm. De 3.0-liter direct ingespoten dieselmotor is een economisch alternatief voor de alerte benzinemotoren. Deze heeft een Common Rail-systeem van de tweede generatie met aanmerkelijk hogere inspuitdruk en debietregeling. De maximale inspuitdruk is toegenomen van 1.350 naar 1.600 bar. Samen met het gunstige gewicht en de zeer goede aerodynamica van de X3 bieden de motoren prestaties en verbruikscijfers die veelzeggend zijn: de X3 3.0i sprint in 7,8 seconden van 0 naar 100 km/h. De X3 3.0d heeft een tiende seconde langer nodig. De X3 3.0d heeft voor de inhaalsprint van 80 naar 120 km/h in de vierde versnelling 7,7 seconden nodig. De dieselvariant doet het een seconde sneller. De prestaties van de X3 2.5i zijn op dit moment nog niet definitief bekendgemaakt.

Als enige model van het actuele modellenprogramma wordt de nieuwe X3 niet gebouwd in een fabriek van de BMW Group. De X3 loopt bij Magna Steyr Fahrzeugtechnik AG & Co. KG (MSF) in het Oostenrijkse Graz van de band. Met MSF heeft de BMW Group een partner die een jarenlange ervaring heeft bij de realisatie van autoprojecten. Exclusief voor de productie van de X3 heeft MSF in Graz een nieuwe carrosserie-montageafdeling gebouwd. De BMW X3 wordt in Graz voor de hele wereld gebouwd. De productie is daarbij flexibel op de vraag afgestemd. De productie-installaties zijn berekend op een capaciteit van 300 auto's per dag. In het project is zo'n 500 miljoen euro geinvesteerd. Bij de productie zullen zo'n 2.500 mensen betrokken zijn.