16 oktober 2003
 

Daewoo

GM Daewoo viert eerste verjaardag

16 oktober 2003 | Op 17 oktober 2002 werd in Seoel, Zuid Korea, een nieuwe auto-onderneming opgericht. In een tijdsbestek van slechts een jaar heeft die onderneming drie geheel nieuwe modellijnen geintroduceerd, nieuwe verkooporganisaties en dealer-netwerken in vele markten opgericht en haar verkopen meer dan verdubbeld. Volgens de President en CEO van het bedrijf, Nick Reilly, is de nieuwe onderneming "niet langer het oude Daewoo en ook geen GM-kloon - GM Daewoo vormt een combinatie van culturen, het beste van twee werelden".

De verwachting is dat eind dit jaar de verkoop in Europa zal zijn gestegen van ongeveer 100.000 auto's in 2002 tot ruim 140.000 stuks in 2003 (gebaseerd op verkopen januari-september 2003, 96.000 auto's), waarmee het marktaandeel van GM Daewoo in West en Midden Europa zal toenemen van ongeveer 0,6 naar 0,8%. Deze gemiddelde groei van bijna 30% werd voornamelijk gerealiseerd door aanzienlijke wijzigingen binnen de belangrijkste landelijke importbedrijven. Topprestaties werden in de periode januari-september 2003 gerealiseerd door Duitsland (+ 111%), Oostenrijk (+ 84%), Belgie (+ 39%), Spanje (+ 29%) en Nederland (+ 25%). Deze groeicijfers zijn vooral opvallend omdat ze tot stand kwamen in een bijna stagnerende markt waarin de voorkeur vooral richting diesel-motoren verschoof, die nog niet voor de GM Daewoo modelprogramma's beschikbaar zijn.

In de zomer van 2003 maakte de nieuwe Nubira het programma compleet. Samen met de Matiz, die zijn aandeel in het segment van de Mini's nog steeds ziet groeien, en de Tacuma, die het modeljaar 2004 ingaat met een gewijzigde exterieur-styling, is GM Daewoo inmiddels in 43% van de Europese markten actief. Ondanks de grote concurrentie heeft het nieuwe bedrijf haar marktaandeel van 1,3 naar 1,8% weten te verhogen. In 2004 zullen vervolgens de Lacetti, een compacte hatchback, en de Nurbira stationwagon worden geintroduceerd. Het distributienetwerk van GM Daewoo in Europa is al even snel gegroeid. Het aantal dealerbedrijven is na het eerste jaar gestegen tot 1.300 ondernemingen en zal verder worden uitgebreid tot ongeveer 2.000 dealers. Meer dan 25% van de franchises werkt samen met andere leden van de General Motors familie: Opel, Vauxhall of Saab.

Sinds het begin van deze maand is GM Daewoo begonnen met het vergroten van haar bereik door haar producten als Chevrolet in afzonderlijke Midden en Oost Europese landen op de markt te brengen. Tot de bezittingen die GM Daewoo in oktober 2002 van Daewoo Motor Co. overnam, behoorden niet de Daewoo Motor Company fabrieken in Roemenie en andere Oost Europese landen. GM Daewoo kwam echter overeen om Daewoo Motor Craiova tot 2005 te blijven voorzien van componenten kits. Door gebruik te maken van de Chevrolet merknaam differentieert GM Daewoo haar eigen, in Korea gebouwde nieuwe modellen van de Daewoo's die in de fabrieken van Daewoo Motor Corporation worden geproduceerd. De Chevrolets die in Roemenie worden verkocht zijn echter wel voorzien van dezelfde modelnamen (Kalos, Nubira en Evanda) als hun Daewoo-tegenhangers in Hongarije, Tsjechie, Slowakije en in West Europa. De twee-merken-benadering voor Europa ligt in lijn met GM Daewoo's wereldwijde strategie om producten in diverse regio's onder verschillende merknamen op de markt te brengen.

Om aan de groeiende internationale vraag voor haar producten te kunnen voldoen, heeft GM Daewoo in Zuid Korea 2.500 nieuwe werknemers aangenomen en is de productie in de fabrieken in Gunsan en Bupyung uitgebreid met een tweede shift. In Changwon is een nieuwe motorenfabriek in werking gesteld en in Bupyung werd in oktober een nieuw designcenter geopend. Het nieuwe en moderne ontwerpcentrum staat onder leiding van ontwerper Mike Simcoe, die bij GM Daewoo verantwoordelijk is voor de designstrategie en de dagelijkse overzeese ontwerpactiviteiten voor GM Daewoo. Tegelijkertijd blijft hij tevens verantwoordelijk voor de ontwerpen van Holden in Australie, eveneens onderdeel van General Motors.

 
Websitewww.daewoo.nl
Deel via