14 oktober 2003
 

Nissan X-Trail (2001 - 2007)

Nissan X-Trail vernieuwd

14 oktober 2003 | Ruim twee jaar na de introductie van de X-Trail presenteert Nissan het uitgebreid vernieuwde model. Een opgefrist design en talrijke vernieuwingen maken van deze tweede generatie X-Trail opnieuw een belangrijke speler voor Nissan.

De komst van de 2.2 dCi-motor is een van de belangrijkste noviteiten in het X-Trail-gamma. Deze dieselmotor maakt gebruik van de nieuwste generatie common-rail en hogedruk brandstofinjectoren en heeft een variabele turbo met grote intercooler. Al deze techniek zorgt ervoor dat de nieuwe krachtbron de 114 pk en 270 Nm van de vorige X-Trail ruim overtreft. De 2.2 dCi levert namelijk 136 pk/100 kW aan vermogen en heeft een koppel van 314 Nm. Dankzij dit vermogen levert de X-Trail 2.2 dCi betere prestaties dan voorheen. Zo is de topsnelheid toegenomen van 172 km/uur tot 180 km/uur en duurt de sprint van 0 naar 100 km/uur nu 11,5 seconden. Het koppel op lage toerentallen en de loopkarakteristiek van de motor maakt de X-Trail makkelijker te rijden in de stad. De nieuwe diesel verbruikt gemiddeld 7,2 liter per 100 kilometer en heeft een CO2-uitstoot van 190 g/km.

Nissan X-Trail (2001 - 2007)

Nissans All Mode 4x4-systeem laat de X-Trail zijn talenten etaleren op het gebied van handelbaarheid op de gebaande wegen. Maar ook naast de gebaande wegen biedt het systeem voordelen. All Mode schakelt tijdens het rijden automatisch van 2WD naar 4WD al naar gelang de wegcondities. Informatie over het wegdek verzamelt het systeem met behulp van sensoren. Het ESP+ zal vooral de dynamische X-Trail-bestuurder aanspreken. Het systeem bestaat uit tractiecontrole en een stabiliteitssysteem. Wanneer deze elektronica signaleert dat een of meerdere wielen grip verliezen, dan worden deze wielen door gebruik van de remmen en het aanpassen van het motorkoppel afgeremd. ESP+ wordt gecombineerd met een antiblokkeer-remsysteem (ABS) en elektronische remdistributie (EBD), wat zorgt voor een korte remweg.

De vernieuwde X-Trail kan van buiten worden herkend aan subtiele details. De grille, de voor- en achterbumpers en de achterlichten zijn opnieuw vormgegeven. Bovendien zijn de voor- en achterbumper compacter, waardoor de overhang is gereduceerd. De dakrails hebben een extra functie gekregen. Net als bij het originele X-Trail-concept dat op de Autosalon in Parijs 2000 debuteerde, zit nu aan weerszijden op voorkant van de dakrails verlichting. Deze lampen zijn hoofdzakelijk bedoeld voor gebruik in het terrein en werken alleen in combinatie met grootlicht.

Nissan X-Trail (2001 - 2007)

Een van de uitgebreide veranderingen behelst het interieur, dat volledig herzien is. Het is niet alleen functioneel, maar ook voorzien van handige noviteiten. Kenmerkend zijn de bekerhouders in de middenconsole, die verwarmd en gekoeld kunnen worden. Het grote handschoenenvak biedt volop ruimte aan wegenkaarten en andere spullen. Beide voorstoelen hebben actieve hoofdsteunen om een whiplash te voorkomen. In de X-Trail in Elegance-uitvoering zijn de voorstoelen elektrisch verstelbaar en voorzien van leer. De nieuwe bekledingstof voelt niet alleen beter aan, maar dempt eveneens beter. Mede daardoor is het geluidsniveau in het interieur aanmerkelijk lager dan bij de eerste generatie X-Trail. Voor het eerst is er ook een DVD-navigatiesysteem in de X-Trail verkrijgbaar. Het systeem bevat gedetailleerde wegenkaarten van Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Italie, Spanje, Portugal, de Benelux, Engeland, Denemarken en Zweden en geeft deze weer op een 7-inch beeldscherm dat geintegreerd is in het midden van de middenconsole.

De nieuwe Nissan X-Trail is leverbaar vanaf januari 2004 en de vanaf prijs bedraagt € 29.995,- incl. BTW/BPM.