16 mei 2002
 

Porsche

innovatieve ideeen over motorenontwikkeling bij porsche

16 mei 2002 | De benzinemotor, 's werelds meest toegepaste krachtbron voor personenauto's, is volgens Porsche nog lang niet uitontwikkeld. Met name de toepassing van twee technologieën - variabele klepbediening en directe benzine-inspuiting - maakt volgens de fabrikant nog belangrijke verbeteringen mogelijk op het gebied van prestaties, verbruik en uitlaatgassen.

Recent liet Porsche in Wenen zien dat het Porsche VarioCam Plus-motorconcept (variabele klepbediening) nog mogelijkheden tot optimalisering biedt. Vooral een combinatie van dit concept met de tegenwoordig uiterst actuele directe benzine-inspuiting biedt perspectieven op nog efficiëntere motoren: motoren die bij normale gebruiksomstandigheden minder brandstof dan de huidige motoren verbruiken en bovendien schonere uitlaatgassen hebben, overigens zonder het vermogenspotentieel aan te tasten. Bij een intelligent ontwerp versterken de voordelen van de beide systemen elkaar en worden nieuwe vermogens- en verbruiksverbeteringen mogelijk, die op dit moment met individuele technieken niet kunnen worden gerealiseerd. Porsche acht vermogenstoenames en verbruiksreducties van beide zo'n tien procent realistisch. Voor een economische serieproductie is daarbij eveneens belangrijk dat de kosten/baten-verhouding van VarioCam Plus ook in combinatie met directe benzine inspuiting blijft behouden.

Met de introductie van VarioCam Plus, twee jaar geleden, hadden Porsche's motorontwerpers reeds een belangrijke vooruitgang geboekt op de weg naar een ideale prestatiemotor. Dankzij de combinatie van variabele klepbediening en verstelbare kleplichthoogte bieden de motoren in de 911-modellen tegenwoordig zowel voorbeeldige dagelijkse gebruikseigenschappen (perfect stationair gedrag en spontane reacties op gasgeven in het deellastgebied) als een optimale benutting van het vermogenspotentieel tot in het hoogste toerengebied. VarioCam Plus is vooral interessant omdat het niet alleen de vermogens- en koppelkarakteristiek verbetert, maar tegelijkertijd verbruik en emissies reduceert. Deze eigenschappen hoeven overigens niet aan exclusieve sportwagens voorbehouden te blijven. Het VarioCam Plus-concept kan bij conventionele motoren in verhouding simpel worden geïntegreerd: de inbouw van elektrohydraulische regelkleppen en de wisseling van huidige door gemodificeerde klepbedieningscomponenten is voldoende.

Het VarioCam Plus-systeem, een product van de 'denktank' uit Weissach, wordt nu door de Porsche Engineering Group opgenomen in het aanbod voor externe klanten. Porsche is de enige autofabrikant ter wereld die zijn omvangrijke knowhow op het gebied van ontwikkeling en productie van auto's ter beschikking stelt van klanten uit verschillende takken van industrie. Het aanbod omvat constructie, prototypebouw, testen, productieplanning, inkoop, logistiek en productie. Recente hoogtepunten van Porsche's activiteiten voor externe klanten waren de ontwikkeling van een nieuwe tweecilindermotor voor Harley-Davidson's revolutionaire V-Rod en de presentatie van de ULSAB-AVC, het innovatieve concept van een lichtgewicht, stalen personenauto voor Europa en Noord-Amerika. Met VarioCam Plus biedt Porsche volgens eigen zeggen ook andere autofabrikanten de mogelijkheid om de zowel door klanten als door overheden gewenste dualiteit van goede prestaties en optimale milieu-aspecten pragmatisch en economisch te realiseren.

 
Websitewww.porsche.nl
Deel via